PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Dekalog samorządowych problemów

  • AT    3 lipca 2012 - 18:28
Dekalog samorządowych problemów

Anachroniczna i niezwykle droga jest Karta Nauczyciela. Należy ją uelastycznić, zastąpić sztywne regulacje standardami oświatowymi - informuje na swoim blogu Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego.




PSL przedstawiło dekalog głównych problemów, z jakimi borykają się samorządy.

- W ocenie przewodniczącego sejmowej komisji samorządu terytorialnego i polityki regionalnej Piotra Zgorzelskiego dobrze działający tryb w machinie państwowej, czyli samorząd terytorialny, zaczyna działać coraz gorzej - przypomina Adam Jarubas.

Czytaj też: Dyrektorzy walczą z Kartą nauczyciela

Jak czytamy na blogu od wielu lat samorządom dokładane są zadania, jednak za tymi zadaniami nie idą pieniądze.
- Niebawem może dojść do sytuacji, że w przededniu aplikowania o środki unijne w ramach kolejnej perspektywy finansowej, wiele samorządów po prostu nie będzie w stanie o te środki zabiegać - obawia się marszałek.

Jak informuje już dzisiaj 135 gmin przekroczyło 60-procentowy próg ustawowy zadłużenia, a wiele z gmin balansuje na granicy tego progu.

- Polskiemu Stronnictwu Ludowemu zależy, aby w trosce o społeczności lokalne, zapewnić samorządom lepsze funkcjonowanie - pisze Jarubas.

<!-- pagebreak //-->

Fragment blogu marszałka:

"1. Zdestabilizowane finanse JST

Według szacunków Związku Gmin Wiejskich RP, w wyniku wprowadzenia „reguły wydatkowej" około 600 gmin wiejskich w roku 2014 utraci możliwość uchwalenia budżetów. Utraci także zdolność zaciągania kredytów. Zakaz zaciągania kredytów na wydatki bieżące wymusi drastyczne działania oszczędnościowe.

Dotkną one wydatków z zakresu oświaty i opieki przedszkolnej, bo tylko tam znajdują się kwoty znaczące w budżetach gmin wiejskich.

Jest to skutek nieunikniony i możliwy dziś do policzenia. Przekazywanie nowych zadań albo rozszerzenie zakresu dotychczas realizowanych zadań bez odpowiednich zmian w dochodach JST. Skutkiem braku środków finansowych jest poważne zmniejszenie inwestycji lokalnych i regionalnych (wg WPF spadek z 45 do 19 mld w 2015; to m.in. oznacza 10 mld mniej VATu w budżecie państwa), a w wielu JST zagrożenie dla realizacji zadań bieżących.

2.Konieczne wsparcie państwa dla wysiłku inwestycyjnego JST w rozbudowie dróg

Tu konieczne jest przywrócenie i poszerzenie programu rozbudowy dróg lokalnych (zwłaszcza w świetle projektowanych rozwiązań w nowej perspektywie UE). Zrewidowanie finansowania dróg w miastach na prawach powiatu (MNPP, w tym umożliwienie tym miastom dostęp do Krajowego Funduszu Drogowego).

Wprowadzenie zasady jednolitego zarządu dróg (ulic) w mieście (dziś w miastach prezydenckich, poza MNPP, jest czterech zarządców dróg). Urealnienie zasady zmiany kategorii dróg dla dróg krajowych, dla których zbudowano nowe odcinki (obwodnice, drogi ekspresowe itp.).

3. Polityka miejska (także w świetle nowej perspektywy finansowej UE)

Polityka miejska i zapowiedź szerokiego jej uwzględnienia w nowej perspektywie finansowania rozwoju ze środków UE spowoduje degradację obszarów wiejskich. Trwająca od wielu lat dysproporcja między tempem rozwoju miast i obszarów wiejskich pogłębi się. Oczekujemy działań umożliwiających szybszy cywilizacyjny rozwój wsi.

4. Ustawa o rewitalizacji obszarów zdegradowanych

<!-- pagebreak //-->

5. Subwencja przedszkolna

Konieczne jest pilne zasilenie budżetów gmin wiejskich „subwencją przedszkolną". Ogromna różnica między miastem i wsią w zakresie opieki przedszkolnej, szczególnie 3 i 4 latków wynika z przeszłości oraz z ograniczonych możliwości finansowych gmin wiejskich.

6. Stan systemu oświaty

W ocenie samorządowców postulujących zmiany - anachroniczna i niezwykle droga jest, Karta Nauczyciela (pensum, urlopy itp.).

Przeregulowana i sztywna jest także ustawa o systemie oświaty. Należy ją uelastycznić, zastąpić sztywne regulacje standardami oświatowymi.

7.Zagrożenie likwidowaniem kolejnych instytucji państwowych w gminach i powiatach


Niebezpieczny dla mieszkańców mniejszych miejscowości jest projekt reorganizacji sądów rejonowych przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości, a także likwidowanie posterunków policji, które spowoduje oddalenie policji od obywatela, czy zamiary likwidowania prokuratur rejonowych i urzędów skarbowych.
 
8. Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska


Kwestie związane z WFOŚ, powinny być jednym z instrumentów realizacji zadań przez samorząd województwa, dziś wpływ na ich działalność jest znikomy.

<!-- pagebreak //-->

9.Konieczność stworzenia instytucjonalnych form współdziałania między powiatami i gminami

W polskiej administracji, w tym administracji samorządowej, trudno znaleźć znaki sieciowego podejścia do zarządzania. Polski samorząd terytorialny jest oparty na zasadzie rozłączności kompetencji poszczególnych poziomów samorządu.

Fakt ten - przy uwzględnieniu konstytucyjnej gwarancji samodzielności - jest interpretowany przez wiele jednostek jako prawo do działania bez konieczności uwzględniania realiów funkcjonowania innych.
 
Tymczasem w ramach dużych systemów (np. ochrona zdrowia, oświata) realizowanych przez kilka jednostek samorządu terytorialnego nie jest możliwe efektywne świadczenie usług publicznych bez wzajemnego uzgodnienia kierunków ich realizacji. Polityka rozwoju, w tym planowanie przestrzenne, nie może być wyłącznie prowadzona metodą „od granicy do granicy".

W takiej bowiem sytuacji okazuje się np. że po dwóch stronach tej samej granicy jedna gmina planuje obszar rekreacji, druga - usługowo-przemysłowy.

Zarówno gminy, jak i powiaty są jednostkami samorządu lokalnego - odpowiadającego za zaspokajanie podstawowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Zadania rozłożone są między nimi wg schematu rozłączności, co nie oznacza że powinny one w taki sam sposób funkcjonować.

Tymczasem istnieją bariery prawne tak w odniesieniu do możliwości tworzenia związków gminno-powiatowych, jak również przejmowania - na zasadzie porozumień - zadań poszczególnych gmin.

Niezależnie od tego zasadne wydaje się stworzenie mechanizmów koordynacyjnych przysługujących powiatowi, np. w zakresie uchwalania strategii rozwoju przez poszczególne gminy wchodzące w skład powiatu.

W konsekwencji powinien powstać konwent powiatu jako ciało koordynujące działalność wszystkich jednostek samorządu lokalnego na danym terenie.

W skład takiego konwentu wchodziłby starosta (jako jego przewodniczący) i wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) jednostek samorządu terytorialnego poziomu gminnego wchodzących w skład powiatu.

<!-- pagebreak //-->

10.Zapewnienie właściwego zespolenia administracji na szczeblu powiatowym

Powiat w sensie terytorialnym został pomyślany jako przestrzeń zaspokojenia wszystkich podstawowych potrzeb lokalnej wspólnoty samorządowej.

Z tego też względu przyjęto, że na poziomie powiatu powinny się znaleźć wszystkie niezbędne organy administracji specjalnych, przy czym we wszystkich uzasadnionych przypadkach przyjęto jako zasadę zespolenie poszczególnych służb, inspekcji i straży pod zwierzchnictwem starosty.

Od 1998 roku sukcesywnie następowało osłabienie owego zespolenia - stan obecny jest bardzo daleki od pierwotnych założeń.

Aktualnie pojawiły się kolejne próby centralizacji inspekcji nadzoru budowlanego oraz inspekcji sanitarnej. Należy zatem powrócić do modelu, w którym to przeważająca część zadań o zasięgu powiatowym jest zadaniami własnymi powiatu - realizowanymi co najwyżej przez wyodrębnione podmioty.

Taki model odpowiada wyzwaniom stojącym współcześnie przed administracją publiczną i tylko on zapewnia właściwą koordynację działań oraz efektywne wydatkowanie środków publicznych

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • HORTENSJA, 2012-07-04 23:21:16

    TO SIE NAZYWA ZROZUMIENIE! HA,HA,HA!ALE JAJA!TEŻ DZIEKUJEMY!
  • Oliva, 2012-07-04 22:37:58

    skoro cały czas trzeba gdzieś gonić bo są dyskuske i debaty a tu takie niezrozumienie............... przyjaciół poznaje się w biedzie!
  • podpisałem, 2012-07-04 20:58:21

    I jeszcze: kto wie, jakie "pensum" ma Pan Profesor Balcerowicz?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.