PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Dla kogo kultura? "Programowanie takiej instytucji to wieczne lawirowanie"

  • Tomasz Jakubowski    15 maja 2019 - 20:00
Dla kogo kultura? "Programowanie takiej instytucji to wieczne lawirowanie"
Panel "Zarządzanie w kulturze" (fot. Shutterstock)

Zarządzanie w kulturze, a także metody zarządzania przez osoby i instytucje - jak wygląda mapa wyzwań związanych z uczestnictwem w kulturze, docieraniem z treściami i do treści? Pewne jest jedno - instytucje i zarządzający muszą się odnaleźć w tym nowym świecie.




  • Jak budować repertuar we współczesnych instytucjach kultury?
  • Należy zachować balans – z jednej strony dać ludziom to, czego oczekują, z drugiej wprowadzać element ryzyka, by tę publiczność rozwijać w konkretnym kierunku – mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor naczelna i programowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
  • Alicja Knast z Muzeum Śląskiego zwraca uwagę, że niektóre instytucje takie jak muzea, muszą mieć egalitarny charakter i ryzykować jest trudniej.
  • Małgorzata Długowska-Błach z Teatru Śląskiego podkreśla z kolei, że nowe należy wprowadzać, publiczność oczekuje różnorodności i warto ryzykować.

Ewa Bogusz-Moore, dyrektor naczelna i programowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia podkreśla, że temat budowania oferty kulturalnej jest złożony, bowiem stale zmienia się publiczność i jej oczekiwania są coraz inne.

- Więc i my musimy się zmieniać, by za tym nadążać. Sporo się dyskutuje o tym, czy należy spełniać oczekiwania nowej publiczności w kontekście tego, co my mamy do zaoferowania – np. rzeczy zupełnie nowe - mówi.

- Należy zachować balans – z jednej strony dać im to, czego oczekują, z drugiej wprowadzać element ryzyka, by tę publiczność rozwijać w konkretnym kierunku – dodaje Bogusz-Moore.

Małgorzata Długowska-Błach z Teatru Śląskiego podkreśla, że nowe należy wprowadzać, publiczność oczekuje różnorodności i warto przy tym ryzykować.

- Nie możemy się obawiać, że urazimy czyjeś uczucia. Jeszcze parę lat temu repertuary były bezpieczne i zachowawcze i udział publiczności był dużo mniejszy. Nagle pojawiły się tytuły, które nie do końca podobały się różnym grupom społecznym. Nie podobały się, ale jednocześnie pojawiło się na nowo zainteresowaniem teatrem, treściami w nich prezentowanym. I te kilka lat delikatnej przemiany przyniosły wspaniały i spory efekt, za czym poszedł też sukces teatru - w tej chwili jesteśmy najbardziej rozpoznawali w Polsce. Nagle przyjeżdżają do nas znani artyści, udział publiczności wzrósł wielokrotnie, a więc widz oczekuje nowych rzeczy - zaznacza Długowska-Błach.

Czytaj też: Zamówienia publiczne przeszkodą w finansowaniu kultury

Alicja Knast z Muzeum Śląskiego zwraca uwagę, że niektóre instytucje takie jak muzea, muszą mieć trochę egalitarny charakter i ryzykować jest trudniej.

- Prowadzimy badania dotyczące publiczności przychodzącej do muzeum. W określonych godzinach przychodzą szkolne grupy i emeryci, w przypadku Muzeum Śląska to 80-90 przychodzących. W soboty i niedzielę przychodzą rodziny, zaś w tygodniu, ale wieczorami - studenci. Prawie 40 procent z nich to katowiczanie, nie mieszkający bardzo blisko bytowianie czy chorzowianie. Nasze badania wskazują, że ta publika ma określony, stały tryb życia, np. po pracy jadą do domu i nie wracają już do centrum miasta -  mówi.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.