PARTNER PORTALU
  • BGK

Dr Adam Gendźwiłł o nieważnych głosach i wysokiej frekwencji w wyborach samorządowych 2018 r.

  • Michał Wroński    7 listopada 2018 - 06:00
Dr Adam Gendźwiłł o nieważnych głosach i wysokiej frekwencji w wyborach samorządowych 2018 r.
W wyborach samorządowych w 2018 r. wyborcy głosowali już bardziej uważnie? (fot. PTWP)

O frekwencji wyborczej, malejącym odsetku nieważnych głosów i nauce z kryzysu roku 2014 rozmawiamy z dr. Adamem Gendźwiłłem z Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytetu Warszawskiego.




  • W porównaniu z wyborami samorządowymi w roku 2014 głosów nieważnych było tym razem trzy razy mniej. Z czego może wynikać ten spadek?
  • Dr Adam Gendźwiłł uważa, że nagłośnienie tego, co się wydarzyło cztery lata temu, wywołało ogromne zainteresowanie opinii publicznej tą kwestią. - To sprawiło, że zapewne część wyborców głosowała w tym roku w dużo bardziej uważny sposób – przekonuje.
  • Jego zdaniem nie bez znaczenia było też lepsze przygotowanie kart do głosowania oraz skrócenie list kandydatów.

Cztery lata temu w wyborach samorządowych niemal co dziesiąty oddany głos był nieważny, w przypadku wyborów do sejmików odsetek głosów nieważnych sięgał blisko 18 proc. Tym razem głosów nieważnych w wyborach do sejmików było 6,72 proc., zaś w skali całych wyborów ten odsetek wyniósł 3,83 proc. Nie sposób nie zapytać, co się stało przez te cztery lata...

Czytaj: Liczba nieważnych głosów zaskakuje, będą wnioski o unieważnienie wyborów

- Po pierwsze należy się ucieszyć z takiej zmiany. To pokazuje, że wskaźnik obojętności, niezdecydowania, ale też dezorientacji wyborców znacząco spadł. Dzięki temu zaś uniknęliśmy "problemów”, jakie mieliśmy po wyborach w roku 2014.

Czytaj: W wyborach na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast 1,15 proc. nieważnych głosów

No tak, ale jak do tego doszło?

- Na szczęście wyciągnęliśmy naukę z kryzysu, jaki miał miejsce przy okazji wyborów samorządowych w roku 2014. Samo nagłośnienie tego, co się wtedy stało, wywołało ogromne zainteresowanie opinii publicznej tą kwestią. To zaś sprawiło, że zapewne część wyborców głosowała w tym roku w dużo bardziej uważny sposób, przywiązując większą uwagę do aktu wyborczego.

Kolejną istotną kwestią było przygotowanie materiałów informacyjnych, instrukcji oraz samych kart do głosowania. Tym razem były one dużo bardziej czytelne dla wyborcy, który od razu widział, kto jest do wyboru. Były również łatwiejsze do policzenia z punktu widzenia członków komisji.

Trzecim wreszcie elementem, który mógł mieć wpływ na mniejszy odsetek głosów nieważnych, było skrócenie list kandydatów. Cztery lata temu były one bezsensownie długie. Komitety mogły wówczas zgłaszać dwa razy więcej kandydatów, niż było mandatów do obsadzenia. Teraz tego nie było. Doceniając te wszystkie zmiany na plus, nie przesadzajmy jednak z entuzjazmem. Ten odsetek głosów nieważnych w dalszym ciągu jest dosyć wysoki.

Czytaj: Wybory samorządowe 2014: 40 proc. nieważnych głosów? To już się zdarzało

Z czego to może wynikać?

- Znaczna część wyborców nie zna kandydatów. Na szczeblu gmin nie jest jeszcze z tym najgorzej, ale już przy wyborach do sejmików wojewódzkich jest to bardzo zauważalne. Przy czym nie sprowadzajmy tematu nieważnych głosów do tego, że wyborcy są niekompetentni i nie znają kandydatów. Oczywiście to też ma miejsce, ale z drugiej strony trzeba zapytać, co politycy różnych szczebli robią, by opowiedzieć wyborcom o sobie i swoim programie?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.