PARTNERZY PORTALU

Działania polskich miast podczas pandemii: wsparcie biznesu priorytetem, lobbing w rządzie mało skuteczny

  • Michał Wroński    27 kwietnia 2020 - 20:30
Działania polskich miast podczas pandemii: wsparcie biznesu priorytetem, lobbing w rządzie mało skuteczny
Miasta szybciej od rządu zareagowały na zagrożenie koronawirusem (zdj. ilustracyjne, fot. UM Katowice)

Miasta szybciej od rządu zareagowały na zagrożenie koronawirusem, ale ich lobbing na rzecz ważnych dla samorządu postulatów był raczej mało skuteczny. Na swoim „własnym podwórku” samorządy priorytetowo potraktowały przedsiębiorców, choć w części przypadków realnej pomocy nie mogły udzielić od razu. Takie wnioski płyną z lektury raportu, który opracowało Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.




  • Większość miast ogłosiła propozycje działań wspierających lokalnych przedsiębiorców jeszcze przed wejściem w życie propozycji rządu dotyczących całego kraju – zwrócili uwagę autorzy raportu.
  • Z opracowania wynika, że urzędy miejskie dopiero w trakcie kryzysu tworzyły mechanizmy funkcjonowania różnych wydziałów w formie zdalnej.
  • Badanie będzie kontynuowane, zaś w dalszej perspektywie dokonana zostanie ewaluacja działań miast i wyciągnięte zostaną wnioski, które pozwolą na sformułowanie konkretnych rekomendacji dla samorządów miejskich.

Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów przedstawiło właśnie raport pt. "Działania polskich miast podczas pandemii". Jego autorzy przyjrzeli się kilku obszarom interwencji miejskich, podjętych we wszystkich 18 miastach wojewódzkich w czasie pierwszego miesiąca epidemii koronawirusa w Polsce (od 11 marca do 11 kwietnia).

W szczególności chodzi o działania dotyczące funkcjonowania miast (w zakresie np. decyzji dotyczących sposobu działania komunikacji zbiorowej czy stref płatnego parkowania oraz nowych zasad poruszania się po mieście); wsparcia dla różnych grup (przedsiębiorców, w tym z sektora gastronomii, organizacji kulturalnych i instytucji kultury, szpitali itp.), a także organizacji pracy i zarządzania (np. organizacja pracy urzędników, organizacji sesji rad miasta, współpracy z innymi samorządami).

Najszybciej dokonano cięć w transporcie zbiorowym

Autorzy raportu zauważyli, że miasta bardzo szybko zareagowały na zagrożenie. Pierwsze posiedzenia miejskich sztabów zarządzania kryzysowego w związku z koronawirusem odbyły się już na początku marca (Warszawa, Poznań, Gdańsk), czyli zanim podano informacje o pierwszym zakażonym w Polsce.

Na stronach internetowych ratuszy szybko pojawiły się podstrony dedykowane informacjom związanym z epidemią (do końca marca nie wprowadziły podobnych stron tylko władze Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Lublina, Olsztyna i Rzeszowa). Jak zauważa IRMiR pod względem aktualności, jakości informacji i użyteczności stron, pozytywnie wyróżniły się witryny przygotowane przez Kielce, Łódź, Poznań, Wrocław oraz Warszawę. Wskazano, że już 12 marca Związek Miast Polskich zaczął publikować opisy dobrych praktyk polskich miast w reakcji na epidemię.

Jak wskazują autorzy raportu, pierwszymi działaniami podejmowanymi przez władze miejskie w czasie pandemii były zmiany rozkładów jazdy transportu publicznego związane z zamknięciem w całym kraju szkół i uczelni (od 12 marca) oraz postępującym ograniczeniem aktywności gospodarczej. Z raportu wynika, że od 14 do 16 marca mniej więcej połowa miast wojewódzkich zmniejszyła częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej lub zawiesiła linie szkolne.





REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.