PARTNER PORTALU
  • BGK

Ekologia w kampanii wyborczej

  • Piotr Toborek    19 września 2019 - 12:00
Ekologia w kampanii wyborczej
Kandydaci już widzą, że ekologiczna postawa może przysporzyć im głosów (fot. twitter/agnieszkapomaska)

Politolodzy i ekolodzy dostrzegają wzrost znaczenia tematów „ekologicznych” w kampanii wyborczej, ale przyznają jednocześnie, że dzisiaj nie zapewnią one miejsca w Parlamencie. Zgadzają się jednak, że „ekologiczna ignorancja” może zdobycie mandatu utrudnić.




  • Tematy ochrony środowiska i ekologii coraz częściej są omawiane w kampanii wyborczej.
  • Politycy starają się nadążyć za oczekiwaniami wyborców – szczególnie z dużych miast – którzy domagają się czystego powietrza i więcej zieleni.
  • O ekologii, w tym m.in. rozwoju odnawialnych źródeł energii dyskutować będziemy podczas debaty "Odnawialne źródła energii (OZE) dla Polski Wschodniej", która odbędzie się 26 września w ramach VI Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

Ostatnie wybory do Parlamentu Europejskiego pokazały, że szeroko rozumiani „Zieloni” rosną w siłę. W wielu krajach należą do ugrupowań rozdających karty - to przecież druga siła polityczna w Niemczech. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Czy głosząc „ekologiczne” hasła, można wywalczyć miejsce w ławach parlamentarnych?

- Na pewno tematyka ekologiczna zyskuje na znaczeniu, od dwóch czy trzech lat mówi się o smogu, żyją tym media społecznościowe, powstają patrole ekologiczne, stowarzyszenia ekologiczne, te sprawy przebijają się do głównego nurtu informacji - mówi Olgierd Annusewicz, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Z tym, że ekologia ma w kampanii coraz bardziej znaczące miejsce, zgadza się także Katarzyna Karpa-Świderek z WWF Polska. Jak mówi, to efekt oczekiwań wyborców. Z sondażu przeprowadzonego pod koniec lipca przez Rzeczpospolitą wynika, że dla ludzi drugim najważniejszym tematem w kampanii jest właśnie zmiana klimatu, tuż po służbie zdrowia.

Zdaniem dr. Annusewicza - smog, wycinki drzew czy zanieczyszczenie rzek to jednak ciągle tematy, które zajmują mieszkańców dużych miast.

- Być może interesują się nimi także w mniejszych miastach. Nie sądzę jednak, żeby były to problemy, który specjalnie zajmują mieszkańców wsi i małych miejscowości – mówi.

- W marketingu 3.0 jedna z zasad mówi, że społeczeństwa podejmują decyzje o zakupach nie tylko kierując się potrzebami, ale też wartościami etycznymi, np. tym, czy produkt powstał bez nadmiernego wykorzystywania pracowników itd. Ale ten marketing 3.0 działa w społecznościach rozwiniętych i zamożnych. Jak nie mamy pieniędzy, to kupujemy najtańsze rzeczy. I tak samo jest z ekologią u nas. Znaczna część ludzi myśli sobie, że los planety to ważna sprawa, ale jak mają kupić lepszy węgiel albo zainwestować w gaz, to stwierdzają, że im się to nie opłaca.

Zdaniem Annusewicza m.in. dlatego „wątek ekologii” nie będzie miał raczej zauważalnego wpływu na wynik wyborów.

- Uogólniając, można powiedzieć, że w dużych miastach ludzie i tak już głosują na tych polityków, którzy deklarują, że o to środowisko się troszczą, natomiast w małych miejscowościach to zwyczajnie nie będzie miało znaczenia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • alan, 2019-09-25 13:54:39

    zapowiada sie ciekwy webinar napewno bede ogladac
  • marek, 2019-09-23 16:44:57

    o ekologi to lepiej od profesjonalistow sie dowiedziec niz od politykow dlatego polecam obejrzec facebook.com/events/1371215293026148/
  • Czego nie wiedzą politycy, 2019-09-19 13:53:53

    Dlaczego mimo galopujących comiesięcznych opłat za śmieci – Polsce zagrażają kary za brak osiągnięcia unijnych wymogów? Otóż w krajach Unii Europejskiej comiesięczne opłaty za śmieci zasilają lokalne administracje samorządowe które budują i utrzymują publiczne systemy gospodarki odpadami komunalnymi.... Jest to tak zwany system naturalnego monopolu gminnego określany jako "in house". Osiągnięcia tego systemu, w którym tylko 10 procent odpadów trafia na składowanie - są podstawą unijnych wymogów dla całej Wspólnoty Europejskiej. U nas aferałowie uparli się aby comiesięczne opłaty polskich rodzin omijały samorządy i zasilały fundusz zysków firm kręcących lody na śmieciach. Wizytówką polskiej gospodarki odpadami są dzikie wysypiska lub płonące odpady na hałdach i w halach... Ekspert ze Szwecji a więc ze wzorcowego kraju wyznaczającego standardy dla całej Unii stwierdza: „fundamentalne znaczenie w sukcesie gospodarki municypalnej ma fakt - że w Szwecji, Danii, Niemczech, Austrii, Holandii i w pozostałych krajach „starej Unii” w których system zadań publicznych realizowany jest przez spółki komunalne, w ramach in-house jest zdecydowanie tańszy. DLATEGO, ŻE Z SAMEJ DEFINICJI SPÓŁKI GMINNE POWINNY BYĆ NON PROFIT, BEZZYSKOWE. W związku z tym, to samo z siebie powinno prowadzić do sytuacji, gdzie na takim rozwiązaniu mieszkaniec gminy tylko zyskuje”…  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.