PARTNER PORTALU
  • BGK

Ekspert: Osiągnięciem pilotażu sieci onkologicznej jest poprawa komunikacji z pacjentem

  • PAP    15 stycznia 2020 - 21:23

Jednym z ważniejszych osiągnięć pilotażu jest poprawa komunikacji z pacjentem, a to, co wydało się niemożliwe, stało się faktem, czyli koordynacja opieki oraz zbieranie danych - ocenił na półmetku efekty pilotażu prof. Adam Maciejczyk, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Onkologii.




"To, co wszystkim wydawało się niemożliwe jest możliwe, czyli możemy zbierać realne dane i realnie koordynować opiekę onkologiczną. Na razie w dwóch województwach, ale mam nadzieję, że jak najszybciej w całym kraju" - powiedział dziennikarzom Maciejczyk.

Województwo dolnośląskie wraz ze świętokrzyskim przystąpiło w lutym 2019 roku do pilotażu sieci onkologicznych. Pod koniec ubiegłego roku dołączyły do nich również woj. podlaskie i pomorskie. Łącznie pilotażem objęto 6 tys. pacjentów chorujących na pięć typów raka, w większości piersi i płuca, ale również tych z nowotworami jajnika, jelita grubego i gruczołu krokowego. Pilotaż powinien zakończyć się 31 maja 2021 roku, wtedy to zacznie funkcjonować Krajowa Sieć Onkologiczna, która w zamyśle ma usprawnić i scalić opiekę nad pacjentem onkologicznym, który w obecnym systemie często bywa zagubiony, nierzadko nietrafnie diagnozowany i nieefektywnie leczony.

Pytany o efekty pilotażu profesor wskazał na mocną, acz niewykorzystaną do końca stronę funkcjonowania sieci onkologicznej, czyli poprawę komunikacji z pacjentem. Jest ona możliwa również dzięki wprowadzeniu infolinii onkologicznej. Niemniej jednak, zdaniem eksperta, powinny być w większym zakresie wykorzystywane, tym bardziej, że pracują tam bardzo doświadczone osoby. Są to często pielęgniarki, które mają wiedzę merytoryczną, ale także dotyczącą organizacji opieki. "Przechodzą nawet szkolenie psychoonklogiczne. Te osoby chcemy w tej chwili włączyć do profilaktyki, ale to już poza pilotażem" - zaznaczył.

Stwierdził, że pacjent boi się najbardziej, jeśli nie ma dostępu do informacji, a w ramach pilotażu może bardzo szybko umówić się z onkologiem. "Nawet w tym samym dniu może być przyjęty" - wyjaśnił. Maciejczyk dodał też, że wielkim ułatwieniem jest to, że pacjent nie musi jeździć kilka razy na konsylia, bo bardzo często wystarczy jedno takie spotkanie. "Są one bardzo dobrze przygotowane" - powiedział Maciejczyk.

Dodatkowo ekspert zauważył, że poprawiła się zdecydowanie współpraca ośrodków, a wejście na ścieżkę onkologiczną dla pacjenta jest łatwiejsze i szybsze. Równocześnie dodał, że w pilotażu pozytywnie zaskoczyło go to, że udaje się zebrać w miarę łatwo dane, a otwartość personelu medycznego jest bardzo duża. Jako mankament wymienił opieszałość w przygotowywaniu systemów informatycznych.

Natomiast samo badanie satysfakcji pacjenta pokazało, że jest on zadowolony ze skrócenia czasu dostępu do badań, jak również z jakości opieki.

"Ocena pilotażu przez pacjentów wypadła nadzwyczaj dobrze, co nas nieco zdziwiło. Pacjenci byli zadowoleni z tempa realizacji" - powiedział. Równocześnie podkreślił, że pacjenci skarżą się głównie na to, że lekarz nie poświęca im wystarczająco dużo czasu z powodu zbyt dużego obciążenia obowiązkami. Dlatego też w pilotażu założono, że to koordynator przejmie ich część. Prowadzą oni pacjenta od pierwszej wizyty do zakończenia leczenia.

"Świetnym rozwiązaniem jest wprowadzenie tego nowego zawodu - koordynatora, który wyjaśnia pacjentowi szereg ważnych elementów. Ułatwia mu zorganizowanie badania diagnostycznego. Tym nie musi się przecież zajmować lekarz" - wyjaśnił. Jego zdaniem rola lekarza powinna się sprowadzić do najważniejszych kwestii np. podejmowania decyzji terapeutycznej oraz prowadzenia leczenia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.