PARTNER PORTALU
  • BGK

ITS: tworzenie na drogach tzw. korytarzy życia zwiększa szanse przeżycia nawet o 40 proc.

  • PAP    6 grudnia 2019 - 10:15

Tworzenie korytarzy ratunkowych przez kierowców na drogach szybkiego ruchu zwiększa szanse na przeżycie poszkodowanych nawet o 40 proc. - mówi w rozmowie z PAP powołując się na zagraniczne analizy rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński.




W piątek weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek tworzenia tzw. korytarzy życia - samochody jadące w korku na sąsiadujących pasach mają między sobą utworzyć przestrzeń pozwalającą na przejazd samochodów ratowniczych. Nowe przepisy mają zapewnić krótszy czas przejazdu służb ratowniczych do poszkodowanych.

Nowela wprowadza również obowiązek jazdy "na suwak" - co ma doprowadzić do zmniejszenia korków i poprawy bezpieczeństwa w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu, kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku, jeden z nich się kończy.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Drogowego, powołując się na zagraniczne analizy, tworzenie korytarzy ratunkowych przez kierowców znajdujących się na drogach szybkiego ruchu zwiększa szanse na przeżycie poszkodowanych nawet o 40 proc.

"Szacuje się także, że korytarz życia skraca czas dotarcia służb ratunkowych do ofiar o ok. 8 minut. Skuteczność ich stosowania jest zatem bezdyskusyjna. Dlatego w wielu europejskich krajach, jak Niemcy, Czechy, Austria, Słowenia, czy Szwajcaria tworzenie korytarzy życia jest uregulowane w prawie drogowym i egzekwowane surowymi mandatami" - powiedział Krupiński.

Zapytany o to, jak nowe przepisy wpłyną na bezpieczeństwo w ruchu drogowym podkreślił, że będzie to można stwierdzić "dopiero za jakiś czas, np. rok po wprowadzeniu przepisów".

"Nie ulega jednak wątpliwości, że z punktu widzenia bezpieczeństwa nowe regulacje wydają się potrzebne, szczególnie usankcjonowanie zasad tworzenia korytarzy ratunkowych. Przykłady niefrasobliwego zachowania niektórych kierowców na drogach szybkiego ruchu są dobitnym argumentem, że w tej materii potrzebne jest nie tylko nowe prawo, ale i edukacja" - podkreślił.

Krupiński zauważa również, że jazda "na suwak" jest jednym ze sposobów ograniczenia korków w miejscach, gdzie występują zwężenia drogi. "Zasada naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa upłynnia ruch i sprawia, że nie tworzą się zatory. W praktyce oznacza to również lepsze wykorzystanie przez samochody pasa, który zanika" - ocenia.

Dodaje, że "aby pojazdy poruszały się w idealnej harmonii, niczym suwak błyskawiczny, potrzebna jest dyscyplina i współpraca wszystkich kierujących". "Wprowadzenie nowego przepisu nie jest zatem rewolucją, raczej zaszczepieniem nawyku tym kierowcom, którzy do tej pory nie stosowali tej partnerskiej zasady w ruchu drogowym" - podkreślił.

Zgodnie z nowymi przepisami w razie zwiększenia natężenia ruchu utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych, kierujący poruszający się drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku będą mieli obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni. Gdy pasów w jednym kierunku jest więcej, kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo.

Nowe przepisy wprowadzają też rozwiązanie dotyczące kolejności przejazdu samochodów w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości poruszania się pojazdów, gdy kończy się przynajmniej jeden pas ruchu. Wtedy kierowcy mają kontynuować jazdę naprzemiennie wpuszczając przed siebie jeden pojazd.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.