PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak Szczurek z Tyszkiewiczem i Ramsem

  • Łukasz Kuś    13 grudnia 2010 - 15:48
Jak Szczurek z Tyszkiewiczem i Ramsem

Urzędujący prezydenci Gdyni, Knurowa i Nowej Soli zyskali w I turze wyborów samorządowych ponad 80% głosów. To rekord wyborów Anno Domini 2010. Postanowiliśmy sprawdzić jak do tego doszło.




Wojciech Szczurek z wynikiem 87,39%, Wadim Tyszkiewicz z poparciem 86,4% i Adam Rams, na którego zagłosowało 80,66% wyborców w I turze to na dzisiaj pierwsza trójka najpopularniejszych prezydentów miast. Liderzy samorządowych wyborów są bezpartyjni, skupiają swoją politykę i kampanię wyborczą na sprawach lokalnych. Jednak to nie deklarowana apolityczność, zdaniem politologów, zadecydowała o ich sukcesie.

- Popularni prezydenci miast, kiedy po raz pierwszy byli wybierani na urząd mieli poparcie ugrupowań politycznych. Jeśli zdobyli zaufanie mieszkańców starają się odciąć od sporów partyjnych, by nie stracić poparcia. Kluczem do sukcesu w wyborach samorządowych jest oferowanie poczucia stabilizacji. Ludzie głosują na osoby znane i sprawdzone – mówi Portalowisamorządowemu.pl dr Bartłomiej Biskup politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Prezydenci sprawujący urząd nie mogą zbyt wiele obiecywać w kampanii wyborczej, gdyż są rozliczani z obietnic danych przed poprzednimi wyborami. Poparcie zyskuje się prowadzonymi inwestycjami w drogi, chodniki, szkoły, które mają wpływ na okolice w której mieszkają wyborcy. - Społeczeństwo poparło takich kandydatów, którzy nie obiecują dużo, ale zapowiadają inwestycje możliwe do zrealizowania – dodaje Biskup.

Najpopularniejsi prezydenci polskich zrozumieli ten mechanizm i oparli swój marketing polityczny na zapewnieniu kontynuacji dotychczasowych działań.

- Nasze zamiary na następną kadencję mieszkańcy znają od dłuższego czasu. Mówimy o nich, konsultujemy z różnymi środowiskami. W rezultacie wybór mieszkańców opiera się na zaufaniu do sprawdzonych ludzi, na akceptacji realizowanej konsekwentnie strategii rozwoju, a nie na tzw. kiełbasie wyborczej, czy gruszkach na wierzbie – mówi Portalowisamorządowemu.pl Wojciech Szczurek.

Wyrozumiałość elektoratu

Wyborcy wybaczają prezydentowi jeśli nie udało się spełnić danej obietnicy z powodu niezależnych od władz miasta czynników. Tak było w przypadku zapowiedzi budowy krytego basenu w Nowej Soli. Wadim Tyszkiewicz obiecał w 2008 r. wybudowanie pływalni za pieniądze, które miasto miało pozyskać ze sprzedaży działki. Jednakże kryzys gospodarczy spowodował spadek cen nieruchomości i samorząd w wyniku transakcji nie byłby w stanie pozyskać wystarczających funduszy na inwestycję. Władze miasta zrezygnowały zatem z basenu.

- Prezydent nigdy nie bał się odważnych decyzji. Jedną z nich było nie zaciągnięcie kredytu pod budowę pływalni. Kredyty brane są pod inwestycje a nie pod konsumpcję, jaką niewątpliwie byłoby wybudowanie basenu – mówi rzecznik prezydenta Nowej Soli Ewa Batko.

Rezygnacja z budowy pływalni nie wpłynęła na poparcie urzędującego prezydenta Nowej Soli. Pojawiały się opinie, że inwestycja ta nie była miastu potrzebna. Zdaniem Bartłomieja Biskupa inwestycje powinny być prowadzone zgodnie z potrzebami miasta. Tam gdzie jest duże bezrobocie jak np. w Nowej Soli kluczowe jest wsparcie przedsiębiorczości i rozwój stref ekonomicznych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.