PARTNER PORTALU
  • BGK

Jaki obraz warszawskich gimnazjalistów?

  • PAP    9 czerwca 2011 - 15:05
Jaki obraz warszawskich gimnazjalistów?

Ogłoszono wyniki badań, dotyczących gimnazjalistów oraz ich zachowań.




Bunt i krytyczny stosunek do świata dorosłych, w tym rodziców i szkoły, próby eksperymentowania z alkoholem i substancjami psychoaktywnymi - taki obraz gimnazjalistów wyłania się z badań prowadzonych przez trzy lata wśród warszawskich gimnazjalistów.

Z wyników badań prowadzonych przez zespół Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej "Pro-M" Instytutu Psychiatrii i Neurologii, wynika, że to w gimnazjum uczniowie zaczynają palić, pić i chodzić na wagary.

Czytaj też: Co zrobić, żeby w gimnazjach było lepiej?

Według naukowców (materiał, który poddali analizie, pochodził z wypełnionych przez uczniów ankiet), badania potwierdziły, że wraz z dojrzewaniem u nastolatków silniejsza staje się potrzeba doznań. Taką samą skłonność do ryzykownych zachowań mają uczniowie szkół publicznych i niepublicznych. Okres krytyczny to II klasa gimnazjum - wówczas nastolatki częściej podejmują zachowania ryzykowne.

Z ankiet wynika, że alkohol w ciągu ostatniego miesiąca piło 20 proc. uczniów I klas, 35 proc. uczniów II klas i 47 proc. uczniów III klas, a upiło się w ciągu ostatniego roku: 12 proc. uczniów I klas, 24 proc. uczniów klas II i 36 uczniów klas III.

Choć raz papierosa w życiu zapaliło: 30 proc. uczniów I klas, 43 proc. uczniów II klas i 54 proc. uczniów III klas; w ostatnim miesiącu paliło: 9 proc. uczniów I klas, 18 proc. uczniów II klas i 27 proc. uczniów III klas. Kontakt z narkotykami miało: 5 proc. uczniów I klas, 10 proc. uczniów klas II i 17 proc. uczniów klas III.

Czytaj też: Zatrudnienie w szkołach musi być proporcjonalne do liczby uczniów

Jak zaznaczył dr Krzysztof Ostaszewski, kierownik Pracowni "Pro-M", który kierował zespołem naukowców, badano nie tylko zachowania uczniów, ale także starano się określić czynniki ryzyka, jak i czynniki chroniące przed takimi zachowaniami.

Jednym z najważniejszych czynników chroniących jest rodzina i monitorowanie przez nią czasu, jaki młodzi ludzie spędzają poza domem. Według badaczy, młodzież w tym okresie życia potrzebuje jasno określonych granic, np. godziny powrotu do domu, czasu spędzanego przed komputerem. Podkreślają, że jasno wyznaczone i przestrzegane granice współtworzą system wsparcia dla młodzieży, która sama nie ma jeszcze mechanizmów samokontroli.

Jednocześnie badania pokazały, że wraz z wiekiem młodzież staje się coraz bardziej krytyczna w stosunku do rodziców, nauczycieli i coraz mniej lubi swoją szkołę. III-klasiści zdecydowanie rzadziej niż w I klasie traktują rodziców, jako źródło wsparcia; matki też częściej niż ojcowie są postrzegane, jako osoby potrafiące pomagać w rozwiązywaniu problemów.

Matkę, jako źródło wsparcia wskazuje 48 proc. I-klasistów i 36 proc. III-klasistów; ojca - 36 proc. I-klasistów i 28 proc. III-klasistów. Ponad jedna trzecia gimnazjalistów (36 proc.) podała, że wsparcie ma w innych członkach rodziny - wskazali babcię, dziadka, wujka, chrzestnego, kuzyna. Informacje o stałym monitorowaniu przez rodziców zachowań poza domem podało 61 proc. I-klasistów i 44 proc. III-klasistów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.