PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Jakie jest rzeczywiste poparcie dla partii?

  • bad    2 listopada 2015 - 13:18
Jakie jest rzeczywiste poparcie dla partii?
W wyborach parlamentarnych zawiedli zwłaszcza wyborcy młodzi, w wieku 18-29 lat. Fot. PiS/Facebook

Odsetek głosów nieważnych w ostatnich wyborach parlamentarnych znacznie zmalał w porównaniu z wyborami z 2011 roku, wciąż jednak pozostaje wysoki. Problemem jest
także nadal bardzo niska frekwencja.




Gdy podczas wyborów cztery lata temu zastosowano karty w formie książeczek kampania informacyjna była ewidentnie za mało intensywna. Oddano wówczas aż 4,52% głosów nieważnych. Choć nie wiadomo, jaką część stanowiły głosy „przeciwko wszystkim powyższym”, liczba pomyłek z pewnością także była wysoka. Podczas pierwszej i drugiej tury tegorocznych wyborów prezydenckich (karta jednokartkowa) odsetek głosów nieważnych wyniósł tylko odpowiednio 0,83% i 1,47%.

Frekwencja podczas niedzielnych wyborów wyniosła niecałe 51%, co oznacza że nieco wzrosła w porównaniu z wyborami sprzed czterech lat (48,92%), a także w porównaniu z pierwszą turą tegorocznych wyborów prezydenckich (48,96%), spadła natomiast w porównaniu z II turą wyborów prezydenckich (55,34%).

Cały czas bardzo mizerna frekwencja

Zawiedli zwłaszcza wyborcy młodzi, w wieku 18-29 lat, których zagłosowało znacznie mniej niż w I i II turze wyborów prezydenckich. Zmobilizowali się natomiast wyborcy i wyborczynie z dużych miast, którzy poszli do urn nawet częściej niż podczas II tury wyborów prezydenckich.

Choć zagłosowano powszechniej niż cztery lata temu – wzrost o 2% oznacza w liczbach bezwzględnych ponad pół miliona więcej głosujących, frekwencja wciąż pozostaje na bardzo niskim poziomie. Ponad 15 milionów osób uprawnionych do głosowania nie poparło żadnej partii! Pomimo wyższej frekwencji spadła w stosunku do 2011 liczba głosów nieważnych, co jest sukcesem kampanii informacyjnej. Ponieważ jednak takich głosów wciąż oddano prawie 3%, konieczne jest dalsze ulepszanie sposobu informowania o procedurach głosowania oraz ulepszanie samych kart.

Wyborcy i wyborczynie przekonują się do stosowania ułatwień – w porównaniu z I turą wyborów prezydenckich sporządzono o 4 264 więcej aktów pełnomocnictwa i wydano o 38 291 więcej zaświadczeń o prawie do głosowania. Wysłano także łącznie o 3 407 więcej pakietów do głosowania korespondencyjnego w kraju i za granicą.

Niestety wciąż problematyczna pozostaje kwestia dostosowania lokali do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Choć utworzono ich o 246 więcej, niż podczas I tury wyborów prezydenckich, potwierdzają się doniesienia Biura Rzecznika Praw Obywatelskich z kontroli przeprowadzonej przed wyborami samorządowymi.

Według raportu BRPO 84% lokali dostosowanych nie spełnia wszystkich wymaganych kryteriów.Jak pisze wyborca z Łomży w artykule na portalu niepełnosprawni.pl: „O oddaniu głosu mogłem sobie tylko pomarzyć, gdyż dostęp do podjazdu w tym lokalu wyborczym był niemożliwy z powodu zamkniętej bramy”. Wyborca zrezygnował z głosowania po trzech godzinach oczekiwania na klucz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2015-11-03 08:53:01

    Z upoważnienia niespełna 19% obywateli mamy partię rządzącą Polską. Czyli ponad 80% obywateli nie popiera aktualnie rządzących! Czas najwyższy wysnuć wnioski idące w kierunku budowy społeczeństwa obywatelskiego. PiS ma legitymację do tworzenia ustaw ramowych. W szczegółach powinni rozstrzygać obywat...ele, w wielu sprawach na poziomie gminy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.