PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Kongres Ruchów Miejskich o kondycji polskich samorządów. Oto główne dysfunkcje

  • Kalina Olejniczak    24 lutego 2020 - 16:00
Kongres Ruchów Miejskich o kondycji polskich samorządów. Oto główne dysfunkcje
Kongres Ruchów Miejskich chce, by samorządy przyjęły nowe cele do 2050 roku (fot. KRM_FB)

8 marca 1990 r. uchwalono ustawy o zmianie Konstytucji RP, o samorządzie gminnym oraz nowelizację ordynacji wyborczej do rad gmin. Ta data oznacza początek nowych samorządów. Jak oceniają ich obecną kondycję aktywiści skupieni w ruchach miejskich?




  • Nie tylko materialne osiągnięcia są ważne dla rozwoju, uważa KRM.
  • Upartyjnienie, komercjalizacja, stawianie się ponad mieszkańcami to główne dysfunkcje samorządów. 
  • Miasto do 2050 r.? Zrównoważone, sprawiedliwe, demokratyczne.

Kongres Ruchów Miejskich wydał oświadczenie na temat kondycji polskiego samorządu po 30 latach od jego powstania. Kongres skupia kilkadziesiąt oddolnych obywatelskich inicjatyw, m.in. warszawskie Miasto Jest Nasze, poznańskie Prawo do Miasta, Ruch Miejski Zielona Góra czy Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia.

Zdaniem kongresu powstanie samorządu terytorialnego doprowadziło do przełomu w funkcjonowaniu lokalnych społeczności i z czasem umożliwiło wytworzenie nowej jakości wspólnego życia w miastach i gminach. Jednak chociaż samorząd przyczynił się do rozwoju miast, to rozwój ten nie był wyrównany. Instytucjonalne i materialne osiągnięcia są często przywoływane przez władze samorządowe, tymczasem dla ruchów miejskich nie mniej ważne, ale bardzo istotne dla trwałego rozwoju są zmiany niematerialne – przemiany miejskich społeczności i zmiany w ludziach, mieszkańcach miast, w tym, co czują i jak myślą o swoich „małych ojczyznach” miejskich.

Czytaj też: Partycypacja publiczna w polskich miastach. Problemy i rekomendacje [Raport]

Dzięki samorządowi i autonomii miast zaczęły odbudowywać się lokalne, miejskie tożsamości i tradycje, a gmina przestawała być jednostką administracyjną scentralizowanego państwa. Stopniowo zaczęła odtwarzać się miejskość jako taka – system wartości i aspiracje, styl życia miejskiego, a jej rezultatem, ale i czynnikiem sprawczym  jest miejski aktywizm, komplementarnie wobec władzy miejskiej zabiegający o dobro mieszkańców i miasta. "Aktywizm miejski pełni funkcję protezy reprezentacji interesu społecznego mieszkańców (i publicznego), kiedy władza miejska nie dość dobrze sobie radzi", czytamy w oświadczeniu KRM.

Są sukcesy, są porażki

KRM widzi trzy zasadnicze dysfunkcje samorządu w Polsce - jego upartyjnienie i komercjalizację oraz ustawienie się ponad głowami mieszkańców.

Upartyjnienie samorządu – zdobycie przez partie polityczne władzy nad miastami stało się celem jak łup polityczny. Wojna partyjno-ideologiczna przeniosła się na poziom miast, pochłaniając i marnotrawiąc energie społeczne potrzebne w pracy dla miast oraz marginalizując istotne lokalne problemy. Są miasta „nasze” i miasta „ich” (podobnie samorządowe gminy, powiaty i województwa), skonfliktowane ze sobą. Taki destrukcyjny stan rzeczy nie może być dłużej utrzymywany - pisze KRM.

Komercjalizacja działania samorządu, uległość wobec biznesu i celów merkantylnyc - logika tzw. „wolnego rynku” często zastąpiła politykę dla dobra mieszkańców i zrównoważonego rozwoju, nierzadko ich kosztem, zwłaszcza usług publicznych. Dobrze, że nie cała infrastruktura została sprywatyzowana.. Najbardziej utowarowienie dotknęło potrzeb mieszkaniowych, w rezultacie Polska ma wciąż jedne z najgorszych w Unii Europejskiej wskaźniki ich zaspokojenia. Biznes deweloperski i bankowy ma natomiast świetne wskaźniki rentowności. Plus powszechna polityka prywatyzacji komunalnych zasobów mieszkaniowych. Plus wielkie, przeskalowane inwestycje (stadiony, aquaparki…), obciążające marnotrawstwem środków publicznych budżety miast, korzystne dla firm wykonawczych itd. Miasto to jednak nie firma - zauważa KRM.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • equipage, 2020-02-25 22:16:52

    Do Lidka Makowska : O której?
  • equipage, 2020-02-25 21:21:01

    Wspomniane negatywy są w społeczności normalne. Jednak przepisy prawne, zmienione w Związku Miast w 2001 roku były skandalem. Art 21 ust. 2 wprowadzony na wzór szwedzkich Kommunsstyrelsen ograniczył rolę niezależnych ekspertów, którzy mieli stanowić 50 % składu komisji Rad Miast i Gmin. Nie decyduje... fachowość lecz przewaga "samych swoich" prezydenta lub burmistrza. Bezmyślnie zmieniono też zapisy dot. kompetencji zarządu. Rada Miasta niewiele ma do decydowania. Tym samym to nie jest SAMORZĄD. Przykład sopocki wystarczy!  rozwiń
  • Lidka Makowska , 2020-02-25 13:21:51

    Zapraszamy w sobotę, 29 lutego do Gdańska, do Europejskiego Centrum Solidarności. Tam porozmawiamy o konkretnych wyzwaniach dla samorządów. Więcej informacji na stronie Kongresu Ruchów Miejskich.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.