PARTNERZY PORTALU

Kraków: Instytucje kultury ograniczyły swoją działalność, by przetrwać potrzebują finansowego wsparcia

  • PAP    28 kwietnia 2020 - 15:49

Połowa podmiotów prowadzących działalność kulturalną wstrzymała realizację swoich programów, a jedna trzecia znacząco ją ograniczyła – wynika z ankiety dotyczącej funkcjonowania sektora kultury w Krakowie w czasie pandemii. Badani wskazywali, że zarówno od rządu, jak i samorządu najbardziej oczekują pomocy finansowej.




Powyżej pół roku bez wsparcia z zewnątrz ma szansę przetrwać zaledwie 3 proc. krakowskich podmiotów kultury - wynika z badań. Respondenci pisali, że jeśli teraz wykorzystają oszczędności, by przetrwać, trudno będzie im wznowić działalność po kryzysie wywołanym pandemią.

Ankietę przygotował Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z Małopolskim Instytutem Kultury i Miejskim Centrum Dialogu.

Badanie trwało od 31 marca. Wzięło w mim udział 161 respondentów, reprezentujących różne typy podmiotów działalności kulturalnej: freelancerów, samozatrudnionych, osoby fizyczne, organizacje pozarządowe oraz instytucje kultury.

86 proc. ankietowanych z powodu pandemii koronawirusa musiało wstrzymać lub ograniczyć działalność programową. 15 proc. badanych przyznało, że było zmuszone dokonać redukcji zatrudnienia.

"Konsekwencje finansowe pandemii ominęły jak dotąd tylko podmioty niegenerujące przychodów np. w 100 proc. finansowane z dotacji publicznych" - napisano w podsumowaniu badań.

54 proc. ankietowanych oszacowała, że od lutego, kiedy wprowadzono pierwsze ograniczenia związane z przemieszczaniem się z wybranych regionów świata do maja ich przychody spadną o ponad 75 proc., przy czym wiele podmiotów zaznaczyło, że od połowy marca - od wstrzymania działalności kulturalnej i zalecenia izolacji domowej dla wszystkich obywateli jest to spadek o 100 proc.

Badani, jako problem - przy utracie przychodów - wskazywali konieczność ponoszenia kosztów stałych: kosztów czynszu, kredytów i leasingów, księgowości, ZUS-u itp., a także koszty pracownicze. 12 proc. ankietowanych wymieniło straty związane z anulowaniem wydarzeń (zaliczki, inwestycje, koszty promocji). Wskazywano także na problemy z zatorami płatniczymi - nieopłacone z powodu kryzysu epidemicznego przez kontrahentów faktury skutkują utratą płynności finansowej podmiotów badanych.

"Jest ryzyko, że po epidemii działalność kulturalną trzeba będzie całkowicie zlikwidować. Działamy 15 lat, nie było dotychczas gorszego kryzysu. Wielu ludzi będzie borykać się po epidemii z problemami finansowymi, a kultura nie jest kwestią pierwszej potrzeby, więc kłopoty finansowe dla instytucji kultury będą dotkliwe na długo po epidemii, o ile rząd jakoś tych naszych instytucji nie wesprze, żeby przetrwały" - pisali ankietowani.

"Zamknięcie działalności galerii to jest katastrofa i znikome są szanse na wznowienie dalszej pracy programowej z powodu gigantycznych strat materialnych, a przede wszystkim wizerunkowych. Odbudowa wizerunku galerii po 37 latach aktywnej działalności będzie bardzo, ale to bardzo trudna. Przede wszystkim z powodów materialnych, ponieważ nawet jak pandemia zostanie odwołana, to nie ma co liczyć na powrót turystów z pieniędzmi do Krakowa. Zanim to nastąpi, minie wiele miesięcy, a galeria nie posiada oszczędności, żeby przetrwać wielomiesięczny brak obrotów" - podnosili inni uczestnicy badania.

Zdaniem autorów ankiety jej wyniki pokazują, że kultura instytucjonalna jest przygotowana na zabezpieczenie płynności finansowej instytucji, zatrudnionych w nich pracowników i najważniejszych projektów, choć dla większości instytucji problemem jest brak możliwości prowadzenia działalności usługowej: sprzedaży biletów, wynajmu wnętrz i świadczeniem usług.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!