PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków: system autobusów jest niewydolny. Potrzebne metro

  • Tomasz Klyta    26 sierpnia 2019 - 14:59
Kraków: system autobusów jest niewydolny. Potrzebne metro
Zbudowanie 1 km metra może kosztować nawet 200 mln zł (zdjęcie ilustracyjne, fot. wikipedia.org/A.Savin - praca własna)

Lobbowanie za dofinansowaniem budowy metra w Krakowie to pomysł Rafała Komarewicza na kampanię wyborczą. Kandydat do Senatu i jednocześnie wiceprzewodniczący rady miejskiej w Krakowie uważa, że małopolscy parlamentarzyści przespali obecną kadencję i nie postarali się o dofinansowanie inwestycji z budżetu państwa.




  • Budowa metra w Krakowie może kosztować nawet 4 mld zł.
  • Zdaniem wiceprzewodniczącego rady miejskiej Rafała Komarewicza krakowscy parlamentarzyści zrobili za mało w bieżącej kadencji, aby lobbować za sfinansowaniem inwestycji z budżetu państwa.
  • To właśnie inicjatywa budowy metra będzie dla Komarewicza (który startuje w wyborach do Senatu) jednym z głównych tematów podczas kampanii wyborczej. 

Szacuje się, że budowa jednego kilometra krakowskiego metra (częściowo w tunelu oraz na estakadach) może kosztować nawet ok. 200 milionów złotych. W sumie największa krakowska inwestycja pochłonęłaby zatem ok. 4 miliardów złotych.

- Taki wydatek nie jest możliwy bez istotnego wsparcia z budżetu centralnego. W kończącej się kadencji parlamentarnej żaden krakowski senator nie interesował się i nie lobbował za budową metra. Kraków potrzebuje przedstawiciela w Warszawie, który wreszcie na poważnie zajmie się tematyką metra i montażu finansowego – mówi Rafał Komarewicz, który stara się o mandat senatora obecnie jest wiceprzewodniczącym rady miasta w Krakowie.

Jak dodaje, nie ma sensu dłużej zwlekać z inwestycją, ponieważ "już teraz system autobusów i tramwajów jest niewydolny". 

Urząd miasta już realizuje studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu szynowego. Dokument zakładać ma przedstawienie różnych wariantów inwestycyjnych, które mogłyby doczekać się realizacji, m. in. szybkiego tramwaju, premetra oraz klasycznego metra.

Zdaniem Rafała Komarewicza Kraków powinien iść w kierunku klasycznego metra, które w szybki i bezkolizyjny sposób połączy Bronowice, przez centrum miasta, z Nową Hutą. To założenie jest zgodne z jedną z koncepcji, jakie przedstawiał Urząd Miasta Krakowa.

- Trzy stacje, przy Starym Kleparzu, pod Dworcem Głównym oraz rondem Mogilskim byłyby kluczowe dla całego systemu komunikacyjnego miasta. Moim zdaniem w centrum nie ma już miejsca na dodatkowe linie tramwajowe, dlatego miasto musi postawić na metro i stacje powinny znaleźć się w tych rejonach – twierdzi Rafał Komarewicz.

Temat metra w Krakowie pojawił się w 2016 r. Wtedy to Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, podpisał wniosek dotyczący zgłoszenia projektu ” Studium wykonalności budowy systemu szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego” do sfinansowania w ramach unijnego instrumentu "Łącząc Europę” (CEF).

- Budowa metra w Krakowie to projekt, który musi być bardzo dobrze przemyślany. Dlatego - pamiętając o woli mieszkańców wyrażonej w referendum z 2014 roku – chcemy dysponować wszelkimi możliwymi analizami dotyczącymi takiego rozwiązania – mówił Jacek Majchrowski w 2016 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (12)

  • kolorowa przyszłość, 2019-10-07 13:22:56

    I dla każdego mieszkańca po Toyocie Avensis. Nikt nie zadał sobie trudu sprawdzić na ile ten pan jest wiarygodny. Polecam jego oswiadczenie majątkowe (strony UMK) za 2017 rok. Dom na Woli Justowskiej 260 m2 - wartosć 800 000 złotych. Banaś wysiada, a przecież pan Komarewicz prowadzi szereg spółek... budowlanych - nie wie ile kosztuje m2 w tej okolicy?  rozwiń
  • Solo, 2019-08-27 14:53:25

    Do har91: dokładnie, takie metro to sposób na rozwiązanie problemów transpottowych
  • har91, 2019-08-27 10:29:03

    Tramwaje są dość zawodne, i jak jeden padnie to tworzą się korki, opóźnienia, zmiany tras... wiec metro to dobre wyjscie, nawet jeśli miało by być na linii Bronowice-Nowa Huta.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.