PARTNERZY PORTALU

Kto będzie prezydentem Poznania zdecyduje druga tura

  • PAP/AT    13 listopada 2014 - 13:50
Kto będzie prezydentem Poznania zdecyduje druga tura

Rządzący Poznaniem od 1998 roku niezależny kandydat Ryszard Grobelny jest faworytem niedzielnych wyborów na prezydenta miasta. Badania wskazują jednak, że o tym, kto będzie prezydentem stolicy Wielkopolski zdecyduje druga tura.




Oprócz Ryszarda Grobelnego w wyborach wystartowało siedmiu kandydatów. Wśród nich jest miejski radny Tomasz Lewandowski (SLD), poseł Tadeusz Dziuba (PiS) i przedsiębiorca Jacek Jaśkowiak (PO). Do wyborów stanęli też Zygmunt Kopacz (Kongres Nowej Prawicy), oraz kandydaci niezależni: Anna Wachowska-Kucharska, Maciej Wudarski i Bogdan Grobelny.

Przeprowadzony dla "Głosu Wielkopolskiego" sondaż IBRiS "Homo Homini" (wykonany 29-30 października na próbie 1 tys. osób) przewiduje, że Ryszard Grobelny wygra pierwszą turę wyborów prezydenckich. Nie będzie to jednak przewaga dająca mu natychmiastowe zwycięstwo. Na urzędującego prezydenta chce zagłosować 42,9 ankietowanych. Drugie miejsce w sondażu zajął Tadeusz Dziuba (PiS) z poparciem 15,6 proc, trzeci jest Jacek Jaśkowiak (PO), którego chce poprzeć 14,9 proc. ankietowanych.

Także sondaż Millward Brown dla "Gazety Wyborczej" (wykonany 5-7 listopada) daje zwycięstwo Grobelnemu, na którego chce zagłosować 42 proc. ankietowanych. Kolejne miejsca zajęli: Jacek Jaśkowiak (14 proc.) i Tomasz Lewandowski (11 proc.).

Czytaj też:  W wyborach wybierzemy około 47 tys. radnych i 2,5 tys. włodarzy

Socjolog z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. Rafał Drozdowski powiedział, że Ryszard Grobelny, typowany od początku kampanii na lidera w wyborczym wyścigu, również na jej finiszu pozostaje niezagrożonym faworytem.

"Od początku wiadomo było, że Ryszard Grobelny ma swój negatywny elektorat. Gdy okazało się, że ten elektorat nie znajdzie jednego reprezentanta, można było zacząć gratulować dotychczasowemu prezydentowi zwycięstwa w kolejnych wyborach. Zabrakło jednego, alternatywnego kandydata, który byłby reprezentantem raczej miejskiej społeczności niż którejś z partii" - powiedział.

Prof. Rafał Drozdowski przyznał, że kampania prezydencka w stolicy Wielkopolski była "dość krótka i nudna". "Nie było żadnych fajerwerków, spektakularnych pomysłów i haseł; wszyscy dojrzewamy do tego, by nie grać populizmem i demagogią. Dobrze również, że praktycznie wszyscy kandydaci to osoby związane z miastem, z polityką, aktywiści miejscy - nie są to spadochroniarze" - powiedział.

Istotnym tematem tegorocznej kampanii była sprawa powstrzymania wyprowadzki poznaniaków poza miasto i zachęcania nowych osób do zamieszkania w stolicy Wielkopolski. "Ważna jest kwestia dostępności mieszkań; trzeba działać tak, by ich ceny spadły i by ludzie nie wyprowadzali się z miasta" - ocenił niezależny kandydat Maciej Wudarski. 4 tys. mieszkań komunalnych i socjalnych chce w mieście zbudować Jacek Jaśkowiak. Kandydaci zapowiadali też wydzielenie w mieście obszarów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową.

W kampanii kreślono też plany rozwoju miejskiego i aglomeracyjnego transportu publicznego. Chodzi m.in. o rozbudowę sieci tramwajowej i uruchomienie kolei aglomeracyjnej. PiS postulowało rozważenie koncepcji poprowadzenia trasy tramwajowej trasą podziemną pod centrum miasta.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!