PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Łódź: HaloFon sposobem na samotność seniorów

  • PAP    13 lutego 2020 - 16:52
Łódź: HaloFon sposobem na samotność seniorów
fot.pixabay

HaloFon stworzyli to projekt stworzony przez seniorów z Łodzi, dzięki któremu wolontariusze opiekują się osobami starszymi, potrzebującymi pomocy i wsparcia. Obok regularnego kontaktu telefonicznego, a czasami także osobistego, oferują pomoc prawnika i psychologa.




Wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek poinformował, że projekt HaloFon jest oddolną inicjatywą osób spotykających się w Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora przy ul. Szpitalnej w Łodzi. Od pięciu lat prowadzą one Telefon Życzliwości - numer, pod który zatelefonować mogą osoby starsze, potrzebujące pomocy, które nie wiedzą, jak załatwić różne sprawy.

"Seniorzy, którzy jako wolontariusze odbierają połączenia, zauważyli, że są osoby dzwoniące regularnie tylko dlatego, że potrzebują kontaktu z innym człowiekiem, bo nie mają rodziny ani nikogo bliskiego, są chorzy, niedołężni, nie wychodzą z domu" - wyjaśnił Wieczorek

Doświadczenia związane z prowadzeniem Telefonu Życzliwości doprowadziły do tego, że seniorzy z Centrum przy Szpitalnej wraz z fundacją Subvenio stworzyli projekt HaloFon. Za przyznany grant kupiono telefony komórkowe, dzięki którym 11 wolontariuszy - seniorów - sprawuje opiekę nad ponad 20 innymi seniorami, osobami niedołężnymi czy niepełnosprawnymi.

"Seniorzy stanowią ogromny, niewykorzystany potencjał. W miejscach takich jak Centra Zdrowego i Aktywnego Seniora panuje przyjazna atmosfera i powstają bardzo cenne inicjatywy. HaloFon, na którego prowadzenie pozyskano 12,5 tys. zł, możliwy był dzięki zaangażowaniu wolontariuszy. Wszyscy są tutaj beneficjentami, bo prowadzący projekt seniorzy rozwijają swoje kompetencje liderskie" - zaznaczyła łódzka rzeczniczka seniorów Celina Maciejewska.

Czytaj też:Przybywa seniorów. GUS wskazuje, że ten proces się nasili

Zasięg HaloFonu przekroczył granice Łodzi. Wolontariusze są gotowi, by pomagać także osobom z innych miejscowości. Oferują m.in. pomoc prawnika i psychologa, a także całodobowe wsparcie w trudnych codziennych sprawach. Liderka projektu Grażyna Jarodzka ma pod opieką m.in. małżeństwo z Warszawy.

"Z podopiecznymi rozmawiamy na najrozmaitsze tematy - osobiste, polityczne, zdrowotne. Mamy podopiecznych z całego kraju - to ludzie, którzy nam zaufali i chcą z nami rozmawiać. Nie ma co ukrywać, że my też potrzebujemy tej rozmowy, bo na emeryturze rozluźniają się kontakty z kręgiem znajomych, z którymi kiedyś łączyła nas praca" - podkreśliła Jagodzka.

Seniorzy dyżurują pod numerem telefonu: 42-638-50-32, od godz. 14.00 do 17.00. Wolontariusze nie ograniczają się do czekania na telefon, tylko dzwonią do znanych już sobie osób - także poza wyznaczonymi godzinami, np. w nocy.

W gronie wolontariuszy jest tylko jeden mężczyzna. Tadeusz Rokicki po śmierci żony był w trudnej sytuacji życiowej. Uzyskał wsparcie dzięki Telefonowi Życzliwości i wizytom w Centrum przy Szpitalnej.

"Mam teraz pod opieką ponad 80-letniego pana. Prowadzimy męskie rozmowy przez telefon, ale też odwiedzam mojego podopiecznego w domu. On wie, że ta znajomość jest potrzebna nam obu" - dodał wolontariusz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.