PARTNER PORTALU
  • BGK

Metropolia jest skazana na sukces

  • AKC    6 lutego 2020 - 19:06
Metropolia jest skazana na sukces
O metropolii dyskutowano w sercu Śląska, w Katowicach, podczas sesji inauguracyjnej 4 Design Days 2020 (fot. PTWP)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia lokomotywą wzrostu gospodarczego regionu? Takie było jej zadanie i dotychczas ten cel udaje się realizować. Chociaż to stosunkowo młody twór, bo powstał 1 lipca 2017 r. (formalnie działa od 1 stycznia 2018 r.), to wiele udało się zrobić, a jeszcze więcej jest do zrobienia. - Sporo się dzieje, ale to preludium do tego, by z działania metropolii móc budować prawdziwą wartość - mówił podczas sesji inauguracyjnej 4 Design Days 2020 w Katowicach Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.




  • Jak zaprojektować gospodarkę na miarę XXI wieku - wygodną i przyjazną dla mieszkańców oraz bez barier dla biznesu? M.in. o tym dyskutowano 6 lutego w Katowicach podczas sesji inauguracyjnej 4 Design Days, wydarzenia odbywającego się pod patronatem PortalSamorzadowy.pl. 
  • To, że Śląsk i Zagłębie przeszły w ostatnich talach gigantyczną metamorfozę, widać gołym okiem. Widać to w krajobrazie - tym naturalnym i tym kreowanym przez deweloperów. 
  • Przybywa mieszkań, osiedli, hoteli, a sektor usług biurowych przeżywa prawdziwy boom. - Metropolia stale i jeszcze przez długi czas będzie naszą szansą na zmianę - mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia to jedyna ustawowa metropolia w Polsce. Zrzesza ponad 40 miast, które wiele różni, ale jedno łączy - cel, którym jest wspólny rozwój. 

- To, że jesteśmy metropolią, jest istotne jeśli chodzi o atrakcyjność regionu na arenie krajowej, ale również międzynarodowej - podkreśla Beata Białowąs, członek zarządu województwa śląskiego. 

Żeby tę atrakcyjność budować, potrzebna jest szeroko zakrojona współpraca na wielu płaszczyznach. Jak przyznaje Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, to się udaje, ale żeby rosnąć w siłę i budować markę, trzeba jeszcze wiele pracy. 

- Kiedy rozmawiam z metropolią Ruhry, gdzie zaproszono mnie na 100-lecie jej działalności, to uświadamiam sobie, ile udało się zrobić, ale też ile jeszcze mamy do zrobienia. Podstawą jest tutaj współpraca. Mam natomiast wrażenie, że metropolia jest bardziej potrzebna w głowach niż w ustawach - mówi Karolczak.

Niewątpliwym atutem, jaki daje status metropolii, jest koordynacja działań wielu samorządów, które - we wspólnym interesie - mogą mówić jednym głosem. Tę zaletę dostrzega też druga strona dialogu. 

- Jak odwiedzamy np. PKP PLK, to oni się cieszą, że jest jeden podmiot, z którym mogą rozmawiać, bo wcześniej było ich kilkanaście. Choćby to jest już namacalną wartością. Czy dla inwestorów ta wartość metropolii jest widoczna? W raportach widać, że rynek ocenia nas jako całość. Ta ocena jest dokonywana poprzez pryzmat rynku pracy, terenów inwestycyjnych, poprzez komunikację, transport publiczny - czyli to wszystko, na co metropolia ma wpływ. Ale to początki i dużo jeszcze przed nami - przyznaje Karolczak.

Czytaj też: Kazimierz Karolczak: ciągle czujemy, że jesteśmy eksperymentem

O ile metropolia to jeden twór, to jednak powstały z wielu elementów. Jak dzielić się zadaniami, by przynosiły pożądane efektu? Za to odpowiada planowanie strategiczne. To jednak melodia przyszłości, na którą GZM nieustannie czeka. 

- Od 2 lat czekamy na zmianę ustawy dotyczącej zasad prowadzenia polityki rozwoju państwa. W pewnym momencie chciano nam zabrać możliwość planowania przestrzennego i tworzenia strategii, ale na szczęście - po interwencji premiera Mateusz Morawickiego - w dalszym ciągu będziemy mogli korzystać z tych narzędzi. One nie będą w 100 procentach determinować naszych decyzji. To będą wytyczne, bo nie możemy nic wywrzeć na włodarzach poszczególnych miast, którzy działają w zakresie obowiązujących ich przepisów - mówi przewodniczący GZM.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (1)

  • Rafal, 2020-02-07 08:39:28

    Najlepszym testem tego czy jesteśmy Metropolia, będzie Centrum Przesiadkowe autobusów dalekobieżnych i międzynarodowych na ul Sadowej w Katowicach. Jeżeli nie będzie tam można wysiąść i wsiąść do autobusow komunikacji GZ Matropoliii, to jesteśmy nadal zlepkiem miast i miasteczek a nie żadna "M...etropolia" !! Dla osób nieświadomych dodam że wraz z budową nowego dworca PKP, zlikwidowano kosztem nowej Galerii Katowice zintegrowany z dworcem PKP, dworzec autobusowy GZ Metropolia. Od tego momentu, mieszkańcy GZ Metroplii po wyjściu z pociągu biegają po całym (!!) miescie w śniegu i deszczu aby znaleźć przystanek autobusowy do swojego miasta... Metropolia ma sens, ale sprawdźmh czy z tym zarządem ??!!  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.