PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

NIK: braki kadrowe i finansowe - problemami SOR-ów w woj. śląskim

  • PAP    9 marca 2020 - 12:53

Braki kadrowe i niewystarczające środki z NFZ to główne problemy Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w woj. śląskim – wynika z poniedziałkowej informacji NIK. Efektami są wielodobowe dyżury lekarzy, nieodpowiednie warunki czy bałagan w dokumentacji.




Jak informowała w sierpniu ub. roku delegatura Najwyższej Izba Kontroli w Katowicach, rozpoczęta wówczas doraźna kontrola była efektem serii powikłań i zgonów pacjentów, którzy zgłosili się po pomoc do izb przyjęć i szpitalnych oddziałów ratunkowych w Częstochowie, Zawierciu, Sosnowcu i Wodzisławiu Śląskim.

W związku z tym, że w szpitalach, w których miały miejsce tamte zdarzenia, trwały jeszcze wówczas działania prokuratury, NFZ i służb wojewody, do kontroli NIK wytypowano podobne placówki: w Cieszynie, Częstochowie, Jaworznie, Rybniku i Tarnowskich Górach.

W poniedziałkowej informacji z zakończonej kontroli NIK podano, że wszystkie sprawdzone szpitale spełniały wymagania dotyczące minimalnej obsady kadrowej na oddziałach ratunkowych - jednak w części przypadków opiekę zorganizowano niewłaściwie.

W trzech z pięciu szpitali Izba stwierdziła przypadki braku stałej obecności co najmniej jednego tzw. lekarza systemu (mającego wymagane kwalifikacje). W jednej z tych placówek w wybranych do analizy 430 dniach stwierdzono 74 takie przypadki.

W czterech oddziałach w niektóre dni nie było lekarzy zatrudnionych na SOR-ach, a świadczeń udzielali lekarze wezwani z innych oddziałów. W trzech szpitalach kilkakrotnie taka sytuacja była uwzględniana na etapie planowania dyżurów. Przy braku wyodrębnionej opieki lekarskiej, posiłkowano się personelem niezgłoszonym w umowie z NFZ.

We wszystkich skontrolowanych szpitalach omijano przepisy: lekarze zatrudnieni na umowach o pracę, bezpośrednio przed lub po jej świadczeniu pełnili dyżury na podstawie umów cywilnoprawnych - zawieranych przez szpitale bezpośrednio z nimi lub podmiotami zewnętrznymi.

Na etacie lekarze pracowali więc 7 godzin i 35 minut, a na umowach pełnili ponaddobowe dyżury bez 11-godzinnego, nieprzerwanego odpoczynku. Czas pracy takich lekarzy wynosił więc nieprzerwanie ponad 31 godzin, a w skrajnych przypadkach 55 godzin.

NIK stwierdziła przypadki, w których lekarze pracujący na SOR-ach (na umowach cywilnoprawnych), wykonywali czynności bez przerwy przez ponad 24 godziny, często na dyżurach trwających ok. 50 godzin, w niektórych przypadkach - 72 czy 96 godzin. Stwierdzono też przypadki wskazywania do NFZ lekarzy dyżurujących na oddziale, podczas gdy faktycznie nie świadczyli oni pracy.

W zakresie realizacji świadczeń we wszystkich pięciu szpitalach pacjentom zapewniono całodobowy i niezwłoczny dostęp do badań, a w przypadkach, które tego wymagały - możliwość transportu sanitarnego.

W czterech z pięciu skontrolowanych szpitali spełniono większość wymagań w zakresie lokalizacji i organizacji SOR-ów w strukturze szpitala oraz warunków technicznych, w tym wyposażenia. Nieprawidłowości dotyczyły np. braku bezprzewodowego przywoływania personelu czy odpowiedniej komunikacji radiowej, niewłaściwego oznakowania SOR, lądowiska czy dojazdu.

NIK negatywnie oceniła działalność oddziału ratunkowego w szpitalu w Tarnowskich Górach: na czas remontu został on przeniesiony do pomieszczeń tymczasowych, które nie spełniały wymogów.

Tylko w dwóch szpitalach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie prowadzenia dokumentacji. W pozostałych nie zawierała ona np. danych lekarzy badających pacjenta. W jednym szpitalu tylko część leczonych osób miała historie choroby (dla pozostałych sporządzono karty informacyjne z leczenia), a w kolejnym zaginęły historie choroby trzech pacjentów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.