PARTNER PORTALU
  • BGK

NIK: większość skontrolowanych samorządów nie miała rozeznania w sytuacji seniorów

  • PAP/JS    1 października 2018 - 22:12
NIK: większość skontrolowanych samorządów nie miała rozeznania w sytuacji seniorów
Gminy o pomocy dla osób starszych informują na stronach internetowych, a seniorzy nie potrafią korzystać z internetu (fot. pixabay.com)

Większość skontrolowanych samorządów nie posiadała rozeznania w sytuacji i potrzebach osób starszych. Część nie potrafiła nawet określić, ilu seniorów żyje na ich terenie - wynika z raportu NIK.




  • NIK zwraca uwagę, że nieposzerzanie przez gminy wiedzy o seniorach, którzy mogą potrzebować pomocy, może spowodować, że nie będą one przygotowane na wzrost zapotrzebowania na usługi opiekuńcze.
  • Gminy o pomocy dla osób starszych informują na stronach internetowych, a seniorzy nie potrafią korzystać z internetu.
  • Badania ankietowe wśród osób starszych wykazały jeszcze jedno niepokojące zjawisko. Otóż seniorzy skarżyli się, że mocno odczuwają swoje osamotnienie i brak częstszych kontaktów interpersonalnych.

Raport na temat usług opiekuńczych świadczonych osobom starszym w miejscu zamieszkania przedstawił w poniedziałek podczas posiedzenia komisji polityki senioralnej Jacek Szczerbiński z Najwyższej Izby Kontroli.

"Usługi opiekuńcze dla osób starszych w miejscu zamieszkania nie są formą powszechnie dostępną i zestandaryzowaną. W 23 skontrolowanych gminach z usług tych korzystało średnio tylko ok. 1,5 proc. osób powyżej 60 roku życia. W skali kraju wsparcie w formie usług opiekuńczych nie zapewniało w tym czasie ponad 19 proc. gmin, pomimo, że w ustawie jest zapisane, że jest to świadczenie obligatoryjne, jako zadanie własne samorządów" - powiedział Szczerbiński.

Zaznaczył, że skontrolowane gminy w większości nie rozpoznawały sytuacji seniorów. "Niepokojem napawa fakt, że większość gmin, w których przeprowadzaliśmy kontrolę nie posiadała podstawowego rozeznania w sytuacji i potrzebach starszej części swoich mieszkańców. Truizmem jest stwierdzenie, że aby zaplanować wydatki na poziomie gminnym (...) trzeba przynajmniej wiedzieć ilu seniorów potrzebujących seniorów ma się na swoim terenie" - mówił.

Czytaj też: Elżbieta Bojanowska: Zbyt mało gmin świadczy usługi opiekuńcze dla seniorów

NIK zwraca uwagę, że nieposzerzanie przez gminy wiedzy o seniorach, którzy mogą potrzebować pomocy, może spowodować, że nie będą one przygotowane na wzrost zapotrzebowania na usługi opiekuńcze. "Jest to szczególnie niebezpieczne w sytuacji dynamicznych zmian demograficznych. W latach 2014-2016 w gminach, w których funkcjonują skontrolowane OPS, liczba mieszkańców zmniejszyła się o blisko 2 proc., zaś osób w wieku powyżej 60. roku życia wzrosła o prawie 5 proc." - ocenia.

Szczerbiński zwrócił uwagę, że NIK zbadała, w jaki sposób gminy informują osoby starsze o formach pomocy. "W większości gmin informacje o możliwości przyznania usług środowiskowych były zamieszczane na stronach internetowych ośrodków lub urzędów miast, a jak wiemy większość seniorów z tabletu lub z telefonu komórkowego z dostępem do internetu nie korzysta" - mówił. Dodał, że takie informacje znajdują się na tablicach ogłoszeniowych w urzędach. Zaznaczył, jednak, że, aby przeczytać tego typu wiadomości należy odwiedzić urząd.

"Badania ankietowe wśród osób starszych wykazały jeszcze jedno niepokojące zjawisko. Otóż seniorzy skarżyli się, że mocno odczuwają swoje osamotnienie i brak częstszych kontaktów interpersonalnych. Otrzymywane wsparcie koncentrowało się na czynnościach niekoniecznie pozwalających na tworzenie relacji i przezwyciężenie, lub chociaż osłabienie, tak dotkliwej i często spotykanej samotności" - podkreślił Szczerbiński.

Ponadto - wynika z raportu NIK - w 2017 r. wiele osób starszych zrezygnowało z opieki w miejscu zamieszkania, co mogło być spowodowane wzrostem opłat. W czterech skontrolowanych ośrodkach (Chorzowie, Wołominie, warszawskiej dzielnicy Śródmieście i Bielsku-Białej) liczba rezygnacji z przyznanych usług w I półroczu 2017 r. osiągnęła poziom zbliżony do całego 2015 r. i 2016 r. Nie wszyscy seniorzy całkowicie zrezygnowali z usług, część z nich zmniejszyła ich zakres i liczbę godzin. W 2017 r. praktycznie we wszystkich skontrolowanych OPS, przeciętna liczba godzin w przeliczeniu na jedną osobę była niemal dwukrotnie niższa, niż w latach poprzednich. I o ile w 2014 r. każdemu seniorowi poświęcano ok. siedem godzin tygodniowo, to w 2017 r. czas ten skurczył się do nieco ponad trzech godzin.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • ZYSKODAWCY.pl, 2018-10-02 09:20:36

    NIESTETY bardzo dużo Polaków , na skutek panującego w ojczyżnie neoliberalnego , nie liczącego się z człowiekiem kapitalizmu musiało opuścić swój kraj za chlebem, więc kontakty z rodzicami nie są zbyt częste.
  • Czytelnik, 2018-10-02 09:09:03

    Obecni 40 latkowie z samorządów sądzą, że Świat do nich należy. Zapominają o starszych, o niepełnosprawnych. działania swe adresują pod publiczkę - do tzw "młodych". Aby ich otumanić i zdobyć ich przychylność. starsi już nie wieżą w obietnice. nasłuchali się ich bardzo wiele. Linie PK...S polikwidowane. Aby prywatny przewoziciel wszedł na teren musi spełnić szereg uwarunkowań. No i oczywiście musi być w dobrych "stosunkach" z decydentami. A przy tym prawa rynku są nieubłagane. Na takich liniach po prostu bardzo trudno wyjść na swoje.  rozwiń
  • Prof. Jarod, 2018-10-02 09:03:34

    A po co? Wiadomym jest, iż nowe pokolenie emerytów będzie żyło krócej, więc po jaki gwóźdź zawracać sobie głowę truchłem!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.