PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ocena skutków regulacji w gminach

  • Artykuł promocyjny dostarczony przez Klub Jagielloński    17 marca 2020 - 10:16

Czy władze samorządowe przygotowując uchwały zastanawiają się nad ich skutkami? Czy ocena skutków regulacji jest w ogóle gminom potrzebna? Jak wyglądać powinna modelowa procedura administracyjna, dzięki której możliwe będzie przeprowadzenie oceny wpływu na etapie opracowywania projektu uchwał w gminie? Między innymi na te pytania stara się odpowiedzieć projekt „Ocena skutków regulacji lokalnych dla społeczeństwa i gospodarki w gminach (Lokalna OSR)” realizowany przez Klub Jagielloński.




Jest rok 2004, właśnie rusza budowa nowego stadionu Wisły Kraków. Jego koszt przewidziano na bagatela ok. 400 mln zł. Finalnie budowa pochłania 600 mln i … to jeszcze nie jest koniec. We wrześniu 2019 roku, Zarząd Dróg Miasta Krakowa (spadkobierca Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który był odpowiedzialny za przebudowę obiektu) ogłasza, że potrzeba kolejnych 70 milionów by dokończyć budowę, przejąć prawa do obiektu, odebrać stadion (do dziś nie jest odebrany!) i móc go komercjalizować. Bez tego utrzymanie stadionu co roku będzie kosztowało miasto 6 milionów złotych, a budowa zwróci się za 415 lat.

Podobnych sytuacji niedoszacowania inwestycji realizowanych przez gminy w całej Polsce jest wiele. Władze ogłaszają (lub ogłaszały) szumnie, w świetle fleszy inwestycje, nie tylko bez analizy późniejszych kosztów ich utrzymania, bez zastanowienia się nad ich celowością, ale także, co równie istotne, bez zbadania ich wpływu na życie mieszkańców.

Na poziomie centralnym istnieje narzędzie, które próbuje taki wpływ przewidzieć. Jest to  ocena skutków regulacji. Do każdego projektu ustawy załączona musi być predykcja dotycząca w szczególności wpływu regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa, rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, a także rozwój regionalny. Efekty OSR nie są idealne, pojawiają się zarzuty dotyczące ich rzetelności, ale nie zmienia to faktu, że administracja publiczna posiada dopracowany na przestrzeni lat instrument pozwalający przynajmniej w pewnym stopniu dokonać oceny ex ante interwencji publicznej.

W naszych badaniach szczegółowo przeanalizowaliśmy, jak takie działania mogłyby i w naszej ocenie powinny wyglądać na poziomie samorządów, tak aby nie były tylko “martwym” zapisem, ale faktyczną i potrzebną analizą ewentualnych inwestycji czy lokalnych regulacji. 

Śmiało można założyć, że warunki dla procesu tworzenia wysokiej jakości prawa są wszędzie takie same, zarówno na poziomie centralnym jak i lokalnym. Determinują je dwa czynniki: prawidłowa diagnoza problemów i potrzeb mieszkańców gminy oraz zdolność do maksymalnie precyzyjnego przewidzenia konsekwencji podjętej decyzji lub przyjętej regulacji. W przypadku wyżej wspomnianej budowy stadionu Wisły można postawić tezę, iż oba te czynniki nie zostały spełnione. Być może ze względu na potrzebę chwili związaną z marzeniami o organizacji Euro2012 w Krakowie, naciskiem części radnych czy środowisk kibicowskich nie zastanowiono się nad sensownością budowy niemal równolegle dwóch stadionów w jednym mieście, jak również nad kosztami ich eksploatacji i utrzymania.

Założyliśmy, że  inspiracją dla opracowania OSR w gminach w Polsce mogą być doświadczenia państw federalnych, gdzie na poziomie subnarodowym występuję procedury oceny skutków regulacji. Praktyka tych państw pokazuje przede wszystkim jak ważne jest ustanowienie wyspecjalizowanych jednostek ds. lepszego stanowienia i nadzoru prawa, zlokalizowanych blisko centrum decyzyjnego w administracji publicznej na poziomie lokalnym. Obowiązkiem tych tzw. organów kontroli regulacyjnej powinno być doradztwo w zakresie sprawdzania jakości projektów legislacyjnych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.