PARTNER PORTALU
  • BGK

Okręgi wyborcze podzieliły mieszkańców. PKW: przepisy kodeksu ważniejsze niż więzi lokalne

  • pt    10 lipca 2018 - 13:54
Okręgi wyborcze podzieliły mieszkańców. PKW: przepisy kodeksu ważniejsze niż więzi lokalne
Przepisy Kodeksu wyborczego nie przewidują wymogu uwzględniania w podziale gminy na okręgi wyborcze więzi lokalnych i społecznych (fot.nowawies.pl)

W gminach na terenach wiejskich okręgiem wyborczym jest jednostka pomocnicza gminy. Jednostki te łączy się w celu utworzenia okręgu lub dzieli na dwa lub więcej okręgów wyborczych, tylko jeżeli wynika to z konieczności zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa  - informuje Państwowa Komisja Wyborcza




  • PKW rozpatrywała odwołanie mieszkańców jednej z gmin dotyczące podziału na okręgi wyborcze.
  • Przepisy Kodeksu wyborczego nie przewidują wymogu uwzględniania w podziale gminy na okręgi wyborcze więzi lokalnych i społecznych - podnosi PKW.

Po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez wyborców gminy Somonino od postanowienia Komisarza Wyborczego w Słupsku w sprawie podziału Gminy Somonino na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu Państwowa Komisja Wyborcza postanowiła utrzymać w mocy postanowienie Komisarza Wyborczego w Słupsku II.

Czytaj też: Wybory samorządowe 2018: W najbliższym czasie wszyscy urzędnicy wyborczy

Podział podzielił mieszkańców

Rada Gminy Somonino uchwałą z dnia 28 marca 2018 r. dokonała podziału gminy na okręgi wyborcze.

Komisarz Wyborczy w Słupsku II stwierdził niezgodność z prawem podziału gminy i wezwał radę do dokonania podziału tej gminy na okręgi wyborcze w sposób zgodny z prawem, w terminie 14 dni.

Rada nie wykonała obowiązku wynikającego z wezwania Komisarza Wyborczego. W związku z tym Komisarz wydał postanowienie, którym dokonał podziału Gminy Somonino na okręgi wyborcze, ustalił ich granice i numery oraz liczbę radnych wybieranych w każdym okręgu.

26 czerwca 2018 r. do Państwowej Komisji Wyborczej wpłynęło odwołanie mieszkańców gminy Somonino od postanowienia komisarza. W odwołaniu tym wniesiono o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości. Mieszkańcy zarzucili postanowieniu komisarza nieuzasadnione naruszenie zasady stałości podziału gminy na okręgi wyborcze i zmianę utrwalonego przez lata podziału, skutkujące jedynie zwiększeniem zróżnicowania normy przedstawicielstwa.

Podkreślali jednoczesne arbitralne narzucenie podziału również zakładającego podział części i łączenie jednostek pomocniczych gminy, tyle że innych niż Rada Gminy Somonino, skutkujące nie tylko rozbiciem dotychczasowych, utrwalonych więzi lokalnych, ale przede wszystkim większym zróżnicowaniem normy przedstawicielstwa, niż to ma miejsce w podziale dokonanym uchwałą Rady Gminy Somonino.

Państwowa Komisja Wyborcza uznała jednak, że zarzuty przedstawione w odwołaniu mieszkańców są bezzasadne i nie znalazła  podstaw do uchylenia postanowienia Komisarza Wyborczego.

Sołectwa okręgami

PKW wskazała, że zgodnie z art. 417 § 2 Kodeksu wyborczego oraz z wydanymi w ślad za nim wytycznymi i wyjaśnieniami dotyczącymi podziału jednostek samorządu terytorialnego na okręgi wyborcze, w gminach na terenach wiejskich okręgiem wyborczym jest jednostka pomocnicza gminy. Jednostki te łączy się w celu utworzenia okręgu lub dzieli na dwa lub więcej okręgów wyborczych, tylko w wyjątkowych sytuacjach, tj. jeżeli wynika to z konieczności zachowania jednolitej normy przedstawicielstwa.

Państwowa Komisja Wyborcza powołała się także na w wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 października 2017 r. gdzie podkreślono szczególną ochronę dla jednostki pomocniczej gminy przy dokonywaniu podziału na okręgi wyborcze oraz, że przepis art. 417 § 2 Kodeksu wyborczego nie może mieć zastosowania do tworzenia okręgu wyborczego w sposób dowolny.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Wyborca, 2018-07-11 08:35:45

    Interpretacja przyjęta przez PKW nie dość że jest dowolna, to jest sprzeczna z samym artykułem 417 par. 2. Oczywiste jest, że łączenie tylko sołectw, które mogą samodzielnie tworzyć okręgi wyborcze z sołectwami, które są poniżej normy 0,5 spowodują w większości przypadków rozchwianie normy przedsta...wicielstwa. PKW dowolnie dodała do treści art 417 par 2 zd. drugie, iż łącznie może nastąpić TYLKO w przypadku gdy łączy się sołectwo powyżej normy 0,5 z innymi. Ustawodawca takiego wymogu w żaden sposób nie określił w art 417. Wręcz przeciwnie, zdanie drugi par 2 w art 417 wskazuje na "obowiązek" łączenia lub dzielenia sołectw, ABY ZACHOWAĆ NORMĘ PRZEDSTAWICIELSTWA. Podział dokonany przez Komisarza i utrzymany przez PKW pogarsza normy przedstawicielstwa - co tylko zostało opisane, a nie zinterpretowane właściwie w uchwale PKW. Jednocześnie uzasadnienia PKW (jak i Komisarzy Wyborczych) są niechlujne, gdyż mieszają stany faktyczne z rożnych rozstrzygnięć. np w opisywanej tu uchwale zawarto fragment uzasadnienia innego rozstrzygnięcia (na stronie 8) zaś jednocześnie pomija ustosunkowanie się do niektórych zarzutów wskazanych w skardze. Chyba jedynym celem przyjęcia takiego stanowiska przez niektóre instytucje jest wskazanie na "wyższość" instytucji państwa nad samorządem - jest jest zwyczajnie przykre i niewłaściwe, zwłaszcza dla tak istotnej sprawy, jak ingerowanie w prawo suwerena (wyborców) o samokształtowaniu swojego ustroju.. Naruszono tu pr. wyborców i Kod. Wyb.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.