PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Panika to najgorszy doradca

  • dziennik.stargard.pl (Aleksandra Zalewska)    8 sierpnia 2011 - 11:50
Panika to najgorszy doradca

O tym, czy powiat stargardzki jest przygotowany na sytuacje kryzysowe, mówi Wojciech Zaręba, dyrektor wydziału zarządzania bezpieczeństwem w starostwie.




Jaką sytuację możemy uznać za kryzysową?

Ustawa o zarządzaniu kryzysowym definiuje sytuację kryzysową jako „sytuację negatywnie wpływającą na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków”. Zwłaszcza pierwszy człon definicji jest bardzo szeroki, gdyż trudno jest wymienić wszystkie sytuacje, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi. Są to zarówno powodzie, wichury, burze, ale także epidemie, akty terrorystyczne czy też zakłócenia systemów energetycznych lub finansowych. Za każdą z tych sytuacji kryją się tragedie ludzkie.

Czy samorząd powiatowy jest przygotowany do każdej sytuacji kryzysowej?

– Do wszystkich rozpoznanych sytuacji kryzysowych, zarówno samorząd powiatowy, jak i samorządy gminne starają się być przygotowane. Analizujemy lokalne zagrożenia i na ich podstawie sporządzamy plany zarządzania kryzysowego. Plany te zawierają procedury postępowania w przypadku konkretnej sytuacji kryzysowej. Wraz ze służbami, takimi jak straż pożarna, policja, PPSSE, WOPR, pogotowie ratunkowe, prowadzimy ćwiczenia, w czasie których praktycznie sprawdzamy skuteczność wcześniej opracowanych procedur. Czasami zdarzają się jednak sytuacje nieprzewidywalne i wówczas starosta zbiera sztab kryzysowy, na którym z pomocą ekspertów podejmowane są decyzje, jak pomóc ludziom w danej sytuacji. Żaden samorząd w sytuacji kryzysowej nie jest pozostawiony samemu sobie. Mamy także do pomocy Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego ze wszystkimi wojewódzkimi służbami, a w sytuacjach szczególnych możemy liczyć na pomoc wojska czy sąsiednich powiatów, z którymi mamy podpisane stosowne porozumienia.

Jak wygląda procedura reagowania na sytuację kryzysową?

– Od kilku lat mamy uruchomione Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego z prawdziwego zdarzenia. Zazwyczaj informacja o sytuacji kryzysowej dociera do nas od takich służb jak policja czy straż pożarna lub bezpośrednio od świadków zdarzenia. Powiadamiany jest starosta i jeżeli informacja dotarła do nas od świadka zdarzenia, równolegle służby ratownicze rozpoczynają działania. Starosta natomiast zwołuje sztab kryzysowy, któremu przewodniczy i który ma za zadanie analizowanie bieżącej sytuacji oraz pomoc w podejmowaniu decyzji co do dalszych działań ratowniczych oraz przywracania stanu sprzed sytuacji kryzysowej. Do akcji włączają się przede wszystkim: straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe, ale także PPSSE, psychologowie i oczywiście samorządy gminne, na których terenie wystąpiła sytuacja kryzysowa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.