PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zderza się z lokalnymi realiami

  • Piotr Stefaniak    12 lutego 2020 - 17:25
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zderza się z lokalnymi realiami
Wizualizacja terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego (fot. CPK)

Plany realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz liniami kolejowymi zapełniają się szczegółami, ale i problemami. Szczególnie dla mieszkańców gmin, gdzie będą powstawać te inwestycje lub gdzie będzie przebiegać konkretna trasa kolejowa.




  • W 2023 r. powinny ruszyć pierwsze prace budowlane CPK. Jeżeli ten termin zostanie dotrzymany, to realne będzie otwarcie lotniska w 2027 roku.
  • W kilku wypowiedziach posłów pojawił się wątek, że zaprezentowany 29 stycznia projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego zderza się z realiami lokalnych społeczności i jest zarzewiem potencjalnych problemów.
  • Gorzkie uwagi podczas posiedzenia komisji przedstawili zaproszeni przedstawiciele strony społecznej, wskazując na brak szczegółowych informacji o żywotnych sprawach wynikających z budowy CPK.

Głównym tematem posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury była informacja przedstawicieli rządu o stopniu zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych realizacji inwestycji CPK.

O inwestycji

- Dotychczas budżet państwa wydatkował 10 mln zł na utworzenie spółki celowej CPK oraz 300 mln zł na jej dofinansowanie - mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Poinformował, że gotowy jest projekt planu wieloletniego, definiujący wydatki państwa do 2023 r., które wkrótce przyjmie rząd.

Obecnie spółka CPK zatrudnia 100 pracowników, docelowo, jak wynika z międzynarodowych doświadczeń, powinna zatrudniać 600 osób. W szczególności poszukiwani są inżynierowie specjalizujący się w projektach inwestycyjnych. W ten sposób spółka CPK nie musi zlecać na zewnątrz pewnych usług, obniżając koszty, ale także skracając prace projektowe.

Wiceminister przypomniał szereg danych o projekcie inwestycji, w tym założenie, że w 2023 roku powinny ruszyć prace budowlane. Jeżeli ten termin zostanie dotrzymany, to dotrzymany zostanie także harmonogram całej inwestycji i lotnisko centralne zostanie otwarte do użytku w 2027 roku.

- To ambitny cel, do którego dążymy. Ale podobnie, jak nie każdy zawodnik zdobywa złoty medal na olimpiadzie, lecz walczy o to, tak i my walczymy o ten termin - dodał Marcin Horała. - Konieczne jest spełnienie szeregu warunków, aby „wyciskać” kolejne miesiące oszczędności w harmonogramie.

Pytania posłów

Posłowie pytali m.in. o szereg szczegółowych spraw dotyczących inwestycji towarzyszącej CPK, tj. budowy nowych linii kolejowych i przebiegu 1600 km 12 tras, w tym linii kolei dużych prędkości w kształcie Y.

W kilku wypowiedziach posłów pojawił się wątek, że zaprezentowany 29 stycznia projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego zderza się z realiami lokalnych społeczności i jest zarzewiem potencjalnych problemów.

- Zaniechany na początku dekady plan budowy linii Y zakładał inny jej przebieg w okolicach Łodzi - mówił poseł Dariusz Joński (KO). - Teraz mieszkańcy np. gminy Konstantynów są zaskoczeni, że nową linię wytyczono, bez konsultacji z gminą, przez tereny zabudowane lub zaplanowane do budownictwa indywidualnego. Bulwersuje, że przecina np. jedno z osiedli mieszkaniowych.

Uwagi do planowanego szlaku Y w południowej Wielkopolsce zgłosił też poseł Tomasz Ławniczak (PiS). - Potencjalne korytarze zostały zabudowane, bo starostowie powiatów kaliskiego, pleszewskiego i ostrowskiego wydawali pozytywne decyzje, gdyż nie było żadnego rządowego dokumentu o rezerwacji tych gruntów - dodał poseł.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.