PARTNERZY PORTALU

Przedwyborczy stragan SLD, czyli o kadencjach i opłatach targowych

  • PAP    12 listopada 2014 - 18:59
Przedwyborczy stragan SLD, czyli o kadencjach i opłatach targowych

Szef SLD Leszek Miller uważa, że należy wprowadzić kadencyjność wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Brak takiego rozwiązania zniechęca do startu w wyborach samorządowych nowych kandydatów i obniża frekwencję - podkreśla lider Sojuszu.




"Wzorem prezydenta kraju, także w przypadku samorządowych władz wykonawczych trzeba wprowadzić kadencyjność. Sądzę, że w przyszłej kadencji Sejmu takie ustalenia zapadną" - powiedział Miller, który przebywał w Płocku.

Jego zdaniem, kadencyjność prezydentów, burmistrzów i wójtów można rozpatrywać w różnych wariantach, np. trzy kadencje po cztery lata, albo dwie kadencje po pięć lat.

"Kadencyjność jest konieczna, dlatego, że z kampanii na kampanię wzrasta liczba prezydentów i burmistrzów, którzy bez większego trudu mogą odnawiać swój mandat. To powoduje, że zamyka się szansa dla wielu ludzi, którzy chcieliby kandydować, ale uważają, że nie ma sensu. To też powoduje niższą frekwencję, bo wielu myśli sobie: "po co mama głosować, i tak wszystko jest rozstrzygnięte" - zauważył szef SLD.

Z najnowszego sondażu CBOS wynika, że większość Polaków (59 proc.) chciałaby, by wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta można było zostać najwyżej dwa razy; przeciwko takiemu rozwiązaniu jest 33 proc. badanych.

Czytaj też: Polacy za ograniczeniem liczby kadencji 

Miller przypomniał, że w 2015 r. minie 25 lat istnienia odrodzonego samorządu. "Na pewno będzie można dokonać takiego bilansu, co się sprawdziło, a co trzeba zmienić. Uważam, że trzeba iść w kierunku pogłębiania samorządności, by poszerzać jeszcze realną władzę" - dodał szef SLD.

Według niego, poważnym problemem samorządu jest brak wystarczających środków finansowych na zadania zlecane przez rząd.

"Jeżeli rząd przekazuje zadania zlecone, to za tymi zadaniami muszą iść pieniądze. To słyszę najczęściej. Niestety jest inaczej. Chętnie te zadania płyną do samorządów, ale potem okazuje się, że nie ma pieniędzy i samorządy wykonują rozmaitą ekwilibrystykę, żeby te pieniądze zdobyć. To jest poważny problem" - oświadczył Miller.

Podczas wizyty w Płocku Miller rozmawiał z kupcami handlującymi na targowisku miejskim. Podkreślił, że SLD opowiada się za zniesieniem opłaty targowej, którą sprzedający muszą wnosić za ustawienie straganu. Na płockim targowisku - jak mówiła - jedna ze sprzedających tam kobiet, opłata targowa wynosi 20 zł za jeden dzień.

Czytaj też:"Nie" dla likwidacji opłaty targowej 

"To inicjatywa, którą chcielibyśmy podjąć w wielu miastach w Polsce. Chodzi o to żeby likwidować opłaty targowe, dlatego, że spada liczba placówek handlowych małych i średnich, co roku jest ich mniej. Ludzie wycofują się z działalności handlowej uważając, że mają coraz większe problemy, żeby utrzymać się na powierzchni. A kupcy i tak przecież płacą, podatki, ZUS. Wpływy do budżetu miast z targowisk nie są duże, a zwłaszcza małym, drobnym kupcom można rzeczywiście pomóc, zdejmując jakąś kolejna daninę, która nie musi mieć miejsca" - wyjaśnił Miller.

Szef SLD spacerował po targowisku razem z kandydatem tej partii na prezydenta Płocka, obecnym radnym Arkadiuszem Iwaniakiem, który rozdawał ulotkę z hasłem "Znieśmy opłaty na płockich targowiskach".

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!