PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rozmowa z Lucyną Kicińską, koordynatorką Programu Pomocy Telefonicznej w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

  • Bogdan Bugdalski    16 lutego 2019 - 12:00
 Rozmowa z Lucyną Kicińską, koordynatorką Programu Pomocy Telefonicznej w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Lucyna Kicińska nie ma wątpliwości - trzeba przeciwdziałać mowie nienawiści (fot. archiwum)

Od dnia śmierci Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska, temat mowy nienawiści i hejtu nie schodzi z przestrzeni medialnej. Odpowiadając na postulaty włodarzy miast i gmin, kolejne szkoły wprowadzają do zajęć edukacyjnych problematykę mowy nienawiści. Robią to chętnie, bo zawsze to robiły w ramach szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, obecnie jednak przede wszystkim dlatego, że wydarzenie w Gdańsku stanowi tragiczny przykład tego, do czego może prowadzić agresja słowna. O tym, jak druzgocący dla dziecka może być hejt, wiedzą doskonale pracownicy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.




  • Mowa nienawiści i przemoc rówieśnicza to forma przemocy, której należy przeciwdziałać wszelkimi sposobami - mówi Lucyna Kicińska, koordynatorką Programu Pomocy Telefonicznej w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
  • Jak podkreśla, dzieci, wobec których stosowana jest mowa nienawiści, czują się odrzucone, osaczone i często popadają w depresję.
  • Wiele komentarzy hejterskich ma charakter żartu, którego konsekwencji młodzi ludzie się nie spodziewają.

 

Zainicjowana kilka tygodni temu akcja w szkołach mająca na celu przeciwdziałanie mowie nienawiści trwa i przybiera na znaczeniu. Czy warto ją prowadzić?

Lucyna Kicińska: Podejmowanie działań profilaktycznych to klucz do zniwelowania zachowań objawiających się mową nienawiści. To jest przemoc, a najlepszym sposobem radzenia sobie z przemocą jest profilaktyka, dzięki niej mniej będzie sytuacji wymagających interwencji.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę wspiera akcje przeciwdziałania mowie nienawiści i przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Na naszej platformie edukacyjnej: edukacja.fdds.pl znajdują się gotowe scenariusze zajęć do wykorzystania przez nauczycieli, kursy e-learning, broszury dotyczące przeciwdziałania tym zjawiskom.

Pamiętajmy, że przemoc bierze się z braku możliwości poradzenia sobie z przeciwnościami, zaspokojenia ważnych psychologicznie potrzeb w sposób społecznie akceptowany. Jeśli więc będziemy dzieci edukować, wyjaśniać im różnice między tym, co jest dopuszczalne, a co przekracza granice i jest przemocą, pokazywać, jak i gdzie coś załatwić, gdzie interweniować, to będą wiedziały, jak się zachować i jak przeciwdziałać temu zjawisku. Doświadczenie mowy nienawiści off- i online bardzo silnie wpływa na nastrój, myśli depresyjne i samobójcze. Te problemy należą do najczęściej poruszanych w Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Czytaj też: Spór wokół lekcji przeciwko mowie nienawiści. Co może, a co musi szkoła?

Dużo jest dzieci zgłaszających się po pomoc z powodu mowy nienawiści?

- Do prowadzonego przez fundację telefonu zaufania rzeczywiście zgłaszają się młode osoby, które doświadczyły mowy nienawiści, cyberprzemocy, hejtu. W 2018 r. mieliśmy takich przypadków około 400, czyli średnio raz dziennie zgłaszała się do nas osoba skarżąca się na mowę nienawiści. Na ogólną liczbę 100 tys. telefonów i wiadomości online nie jest to dużo, ale dla każdego dziecka to ważne, żeby móc uzyskać pomoc – bezpłatnie i anonimowo dowiedzieć się, co zrobić w takiej sytuacji. Obok kontaktu z konsultantami przez telefon 116 111, dzieci z terenu Warszawy i okolic mogą też skorzystać z poradni „Dziecko w sieci”, którą prowadzimy w Centrum Pomocy Dzieciom. Z powodu mowy nienawiści w ubiegłym roku było ich kilkoro. Zarówno te dzieci, jak i ich rodzice uzyskali pomoc psychologa i pomoc prawną. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.