PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Sondaż: co trzeci Polak bardziej konfliktowy na skutek niewyspania

  • PAP    9 marca 2020 - 15:42

Aż jedna trzecia Polaków w razie niewyspania wykazuje większą skłonność do wchodzenia w konflikty z bliskimi – wykazały międzynarodowe badania, które opublikowano z okazji obchodzonego 13 marca Światowego Dnia Snu.




Sondaż przeprowadziła agencja OnePoll na zlecenie Sanofi Consumer Healthcare w siedmiu krajach (Polsce, Austrii, Francji, Australii, Włoszech, Japonii i Stanach Zjednoczonych). Na temat snu za pośrednictwem internetu wypytywano 7 tys. osób po 18. roku życia.

W badaniu "Be Better in Bed" (Bądź lepszy w łóżku) - przeprowadzonym na potrzeby kampanii pod tym samym tytułem - co trzeci Polak (33,2 proc.) potwierdził, że w przypadku niewyspania ma wyraźne tendencje do wchodzenia w konflikty z członkami swojej rodziny. Na wahania nastroju wskazuje prawie 57,3 proc. respondentów, trudności w myśleniu i koncentracji - 49 proc., depresję - 39,2 proc., a problemy z pamięcią - 36 proc.

Negatywne następstwa wynikające z niewyspania odczuwalne są również w życiu zawodowym i społecznym. Przeszło 30 proc. badanych rodaków nie jest w stanie wydajnie pracować, zamiast tego zajmują się przeglądaniem internetu. Aż 70 proc. respondentów przyznało, że notorycznie ziewa w pracy.

Nawet osoby młode w wieku 25-34 lat z powodu niewyspania są bardziej skłonne do rezygnacji z niektórych aspektów życia prywatnego: 45 proc. odwołuje spotkania towarzyskie, a blisko 29 proc. rezygnuje z zajęć na siłowni. 33 proc. respondentów przyznało, że krzyczy na członków swej rodziny, przy czym to kobiety częściej zaczynają kłótnie ze swoim partnerem (odpowiednio 38 proc. i 21 proc.).

Lekarze i psychologowie podkreślają, że odpowiedni sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, odgrywa istotną rolę zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

"Sen jest fizjologicznym procesem regeneracji całego organizmu, narządów wewnętrznych, także mózgu. Jego zaburzenia wywołują negatywne konsekwencje łącznie z podatnością na infekcje czy pogorszeniem funkcjonowania procesów poznawczych. Niewyspanie wpływa także negatywnie na relacje społeczne. Brak lub zła jakość snu sprawiają, że szybciej się irytujemy, wchodzimy w niepotrzebne konflikty, tracimy kontrolę nad swoim zachowaniem" - przyznaje dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS, ekspert kampanii edukacyjnej.

Zdaniem specjalistki, to wszystko sprawia, że niewyspanie pogarsza naszą aktywność zawodową, towarzyską i rodzinną. "W pracy oprócz ziewania, na które wskazali badani, problemy ze snem skutkują osłabioną wydajnością, zmniejszoną kreatywnością, ciągłym niewyrabianiem się z zadaniami. Poza tym rozdrażnienie wywołane niewyspaniem, a w konsekwencji obniżonym poziomem energii, prowadzić może do zwiększonej podatności na frustrację, która bardzo często kończy się agresją" - wyjaśnia.

Te same konsekwencje mogą odczuć nasi domownicy. "Nie tylko trudniej poradzić sobie z obowiązkami, ale stajemy się niemili dla bliskich i łatwo wchodzimy w konflikty. Sytuacja staje się coraz bardziej napięta, co wtórnie może prowadzić do dalszego pogłębienia problemów ze snem" - dodaje dr Jarczewska-Gerc.

Co należy robić, aby lepiej się wysypiać? Według ankietowanych Polaków należy unikać spożywania obfitych posiłków lub wykonywania ćwiczeń na trzy godziny przed snem (tak uważa prawie 62 proc. badanych) oraz kofeiny w porze południowej (52 proc.), należy za to kłaść się spać o tej samej porze każdego wieczora (49,4 proc.). Za skuteczny sposób zaśnięcia uważa się oglądanie telewizji (49,8 proc.) oraz czytanie książki (47,1 proc.).

"Czytanie książki - wyjaśnia dr Jarczewska-Gerc - rzeczywiście może nam pomóc z zaśnięciem, jest to czynność zazwyczaj relaksująca. Natomiast kwestia oglądania telewizji jest kontrowersyjna - pojawia się problem światła emitowanego przez odbiornik i dlatego trudniej nam zasnąć albo budzimy się za wcześnie. Poza tym jeśli oglądamy programy lub filmy sensacyjne, w których dużo się dzieje, nasze ciało w sposób bierny pobudza się do aktywności, staje się gotowe do biegu, a nie pójścia spać. Dlatego doradzam ostrożność w wykorzystywaniu oglądania telewizji do tego, aby lepiej spać. Zdecydowanie lepsza będzie medytacja - obniży poziom napięcia psychologicznego a nawet hormonów stresu" - mówi psycholog.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.