PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Spis powszechny 2021 - nowe zadania dla gmin i większe wymagania dla rachmistrzów

  • Tomasz Klyta    18 lipca 2019 - 12:00
Spis powszechny 2021 - nowe zadania dla gmin i większe wymagania dla rachmistrzów
Poprzedni narodowy spis powszechny ludności i mieszkań w Polsce był przeprowadzany od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 roku. Spisywano wtedy stan na 31 marca 2011 roku (fot. pixabay.com)

W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku w Polsce zostanie przeprowadzony Narodowy Spis Powszechny (NSP). Z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do Marszałka Sejmu wpłynął już projekt ustawy w tej sprawie. Dokument określa m.in. zadania, jakie będą miały do wykonania gminy podczas NSP, zakres obowiązków i proponowane zarobki dla rachmistrzów, a także szacowane koszty całego przedsięwzięcia.




  • Kolejny spis powszechny odbędzie się w 2021 r., czyli dokładnie 10 lat od pierwszego spisu od czasu członkostwa Polski w Unii Europejskiej. To właśnie z przynależności do wspólnoty rodzą się m.in. zobowiązania do dostarczania informacji demograficzno-społecznych.
  • Spis będzie wyglądał nieco inaczej niż w 2011 r. Nie tylko z perspektywy osób nim objętych, ale także samorządów, którym "dołożono" zadań. Zmiany dotkną także funkcji rachmistrza. Zostać nim będzie o wiele trudniej.
  • Wykonanie spisu będzie kosztowało 386 mln zł. Projekt ustawy w tej sprawie określa m.in. dokładny zakres pytań.

Jak mówi ustawa, pracami spisowymi - jako Generalny Komisarz Spisowy -  będzie kierował Prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Ponadto każde województwo będzie miało swojego komisarza spisowego, którym z nadania zostanie dany wojewoda. Zastępcą wojewódzkiego komisarza stanie się zaś właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego.

Czytaj także: Projekt ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.

Najniżej w hierarchii znajdą się gminni komisarze spisowi, którymi z nadania zostaną wójtowie gmin oraz burmistrzowie i prezydenci miast. Jednym z ich pierwszych zadań w ramach przeprowadzenia spisu powszechnego będzie stworzenie tzw. gminnego biura spisowego. Jak mówi ustawa, gminne biuro spisowe powinno powstać w drodze rozporządzenia określającego skład i organizację danego biura, "mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonania prac spisowych". Nadzór nad gminnym biurem - w zakresie przestrzegania przepisów ustawy - będzie pełnił zastępca wojewódzkiego komisarza, czyli dyrektor miejscowego urzędu statystycznego.

Więcej obowiązków dla samorządów

W porównaniu ze spisem powszechnym w 2011 r. znacznie rozszerzony został katalog obowiązków samorządowców. Większość z nich wymienia art. 24 projektowanej ustawy. Znajdują się tam m.in. takie obowiązki jak weryfikacje i aktualizacja wykazu adresowo-mieszkaniowego, zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych czy pomoc rachmistrzom w przeprowadzeniu spisu wśród osób bezdomnych.

Na gminach spocznie także obowiązek wybrania, przeszkolenia i przeegzaminowania kandydatów na rachmistrzów (poniżej więcej o procedurze powołania rachmistrzów). Dla porównania, podczas spisu w 2011 r. gmina przeprowadzała tylko nabór osób spełniających wymagania, a następnie wnioskowała do wojewódzkiego dyrektora urzędu statystycznego o powołanie konkretnej osoby.

Zgodnie z art. 15 ustawy wszystkie osoby objęte spisem są zobowiązane do przeprowadzenia tzw. samospisu, wykorzystując aplikację internetową, która zostanie udostępniona na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. Dokument przewiduje jednak, że nie wszystkie osoby mogą posiadać techniczne możliwości wykonania samospisu. W takich przypadkach to gminy będą musiały zapewnić pomieszczenia, sprzęt, oprogramowanie, a także ewentualną pomoc dla takich osób.

Czytaj także: Dodatkowa kasa za spis powszechny





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.