PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Startujesz w wyborach samorządowych? Oto kilka praktycznych rad

  • bad    29 sierpnia 2014 - 19:47
Startujesz w wyborach samorządowych? Oto kilka praktycznych rad

Politycy z pierwszych stron gazet, czasami traktują je jak wysoce prawdopodobną prognozę przed wyborami parlamentarnymi. Nie chodzi jednak o kolejne sondaże, ale o niezwykle istotne dla mieszkańców Polski wybory samorządowe.




Władze lokalne są zwykle znacznie bliżej ludzi, niż politycy przy Wiejskiej. Stąd ogromne znaczenie dla kandydatów do stanowisk samorządowych ma odpowiednie przygotowanie do elekcji. Wbrew pozorom, nie jest ono łatwiejsze niż w przypadku wyborów parlamentarnych - piszą eksperci Akademii Leona Koźmińskiego.

Czytaj też: Kandydaci ruszają z kampanią przed wyborami

Zegar wyborczy tyka nieubłaganie i odmierza czas do końca kolejnej kadencji. Wybory samorządowe, podobnie jak parlamentarne, mają miejsce co cztery lata. Najbliższe odbędą się już 16 listopada tego roku. Ich znaczenie dla mieszkańców Polski lokalnej trudno przecenić. O ile politycy w Sejmie są dla statystycznego Kowalskiego bytem nieco abstrakcyjnym, który przypomina sobie o jego problemach w zasadzie wyłącznie od wielkiego dzwonu - czyli przy okazji wyborów - o tyle osoby, które znajdą się w samorządzie, są kategorią znacznie mu bliższą.

Radnego czy burmistrza można przecież w każdej chwili spotkać na ulicy, w sklepie czy najbliższym urzędzie. Co ważniejsze, to właśnie władze samorządowe mają bezpośredni wpływ na jakość życia w miejscowości, gminie lub powiecie, które są ośrodkiem interesów życiowych zwykłego Polaka.

Czytaj też: Społecznicy opanują rady? Chyba jeszcze nie teraz

Z powyższych powodów, wybierając władze lokalne, mieszkańcy naszego kraju bardzo często starannie analizują wszelkie wady i zalety danego kandydata. Powstaje więc pytanie, jak w takiej sytuacji osoba starająca dostać się do samorządu, może skutecznie przekonać do siebie miejscowy elektorat?

- Zdecydowanie nie polecam zdarzającej się w „wielkiej" polityce metody składania obietnic bez pokrycia - wyjaśnia doktor Bartłomiej Biskup, politolog, specjalista ds. marketingu politycznego, trener szkolenia „Zarządzanie i zmiana wizerunku publicznego" w Akademii Leona Koźmińskiego. - Przecież na szczeblu lokalnym wyborca może w każdej chwili przyjść do ratusza i wyliczyć burmistrzowi, których szumnych zapowiedzi nie spełnił - przestrzega ekspert.

A taka sytuacja może bezpowrotnie przekreślić szanse na reelekcję. Dlatego żeby nie spełnić obietnic przedwyborczych trzeba mieć naprawdę ważny powód, który ludzie zrozumieją i zaakceptują. Obiecywanie złotych gór, czy wprowadzanie wyborców w błąd bywa wprawdzie pomocne w zdobyciu władzy, warto jednak mieć na uwadze, że elektorat ma dobrą pamięć. Ma także narzędzia - referenda - pozwalające na zmianę władz lokalnych nawet przed upływem ich kadencji. O ich skuteczności boleśnie przekonało się już wielu polityków, również na naprawdę wysokich stanowiskach, np. prezydenta miasta.

Kluczem do zwycięstwa w każdych wyborach jest unikatowy program, który odróżni danego polityka od innych kandydatów. Bardzo ważne jest też skrupulatne zaplanowanie strategii i podejmowanych w jej ramach działań.

- Kampania nie powinna być pospolitym ruszeniem. Nie ma się co oszukiwać - rzucanie sił w przypadkowe miejsca i działania ad hoc nie przyniosą spektakularnych rezultatów. Trzeba postępować planowo - przekonuje dr Bartłomiej Biskup.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.