PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Turystyczne aktywności Polaków mogą utrzymać coraz więcej miast

  • pap/mg    26 czerwca 2019 - 17:32
Turystyczne aktywności Polaków mogą utrzymać coraz więcej miast
(Fot. Pixabay)

Dynamiczny wzrost liczby wyjazdów turystycznych Polaków sprawił, że coraz więcej miast wiąże swój rozwój z turystyką - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym wydaniu „Tygodnika gospodarczego PIE”. Blisko 1/5 miast turystycznych znajduje się na Dolnym Śląsku - dodano.




  • Wzrost turystycznych aktywności Polaków sprawił, że niektóre miasta mogły motorem napędowym rozwoju uczynić zapewnianie turystom warunków do odpoczynku.
  • Najmniej z turystyki czerpie centralna Polska, najwięcej - Dolny Śląsk.
  • Według danych z 2017 roku, Polacy najczęściej wyjeżdżają - w ramach kraju - na 2-4 dni.

Z analizy PIE wynika, że 10 proc. miast w Polsce (94) to ośrodki "z wyspecjalizowaną funkcją turystyczną".

- Do tak wyodrębnionego zbioru nie weszły miasta powszechnie uważane za turystyczne, które pełnią też inne funkcje (tzw. ośrodki wielofunkcyjne) - czytamy.

Jak podkreślono - dynamiczny wzrost liczby wyjazdów turystycznych Polaków sprawił, że "coraz więcej miast czynnikiem rozwoju uczyniło zapewnianie turystom warunków do spędzania wolnego czasu".

Według PIE prawie 1/5 miast turystycznych znajduje się na Dolnym Śląsku, 16 proc. na Pomorzu Zachodnim, 13 proc. w województwie warmińsko-mazurskim, a najmniej w centralnej Polsce.

- Miasta turystyczne to przede wszystkim niewielkie ośrodki od nieco ponad 1 tys. do prawie 33 tys. mieszkańców, przy czym w przypadku połowy z nich ich ludność nie przekraczała 5,7 tys. mieszkańców - wskazuje PIE.

Eksperci PIE podkreślają w analizie, że czynnikami "zdecydowanie pozytywnie wpływającymi na rozwój miast turystycznych" są: wzrost dochodów ludności w Polsce, zwiększanie się liczby Polaków korzystających z wyjazdów turystycznych, a także wzrost liczby przyjeżdżających cudzoziemców, m.in. dzięki promocji turystycznych walorów naszego kraju przez biura podróży.

- Zidentyfikowane zagrożenia rozwoju polskich miast turystycznych, takie jak rosnąca liczba wyjazdów Polaków na urlop za granicę, ograniczone środki na promocję miast turystycznych w Polsce czy zmiany klimatu, nie spotęgują słabych stron rozwoju miast turystycznych i nie osłabią ich mocnych stron - ocenili eksperci Instytutu.

Wśród słabych stron rozwoju miast turystycznych w Polsce, na które wskazuje PIE znalazły się takie czynniki, jak: niedostateczna sieć parkingów i nie zawsze dostosowana struktura obiektów noclegowych do potrzeb turystów, rosnące w sezonie ceny usług turystycznych.

- Natomiast mocnymi stronami rozwoju polskich miast turystycznych są: walory środowiska naturalnego i atrakcyjność zabytków, gościnność mieszkańców i profesjonalna kadra turystyczna oraz dynamicznie rozwijająca się baza noclegowa i oferta gastronomiczna - podkreślono.

Według przytoczonych przez PIE danych GUS, w 2017 r. 59 proc. populacji Polaków powyżej 15. roku życia podróżowało turystycznie w ramach kraju. Był to wynik o 14 pkt. proc. wyższy niż w 2010 r. Największą dynamiką charakteryzowały się wyjazdy krótkie (2-4 dni). Wzrósł też udział wyjeżdżających za granicę.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy. Zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.