PARTNERZY PORTALU

UNICEF Polska: w zdalnej edukacji konieczny plan kształcenia dostosowany do możliwości uczniów

  • PAP    28 kwietnia 2020 - 15:09

UNICEF Polska wskazuje, że dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej konieczne jest stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów, m.in. należy odrzucić założenie o konieczności realizacji całej podstawy programowej.




UNICEF Polska wskazuje w 10 punktach, co jest konieczne dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej.

W związku z epidemią koronawirusa zajęcia stacjonarne w publicznych i niepublicznych szkołach i przedszkolach zostały zawieszone początkowo do 25 marca, później przedłużono ten okres do 10 kwietnia, potem do 26 kwietnia, a w ubiegłym tygodniu do 24 maja. Od 25 marca szkoły mają obowiązek nauczania na odległość.

"W obecnej sytuacji edukacja zdalna jest jedynym rozwiązaniem gwarantującym bezpieczeństwo dzieci przy zachowaniu ciągłości nauczania. W ciągu ostatnich kilku tygodni mogliśmy się przekonać, jak jej realizacja wygląda w praktyce. Z tych doświadczeń należy niezwłocznie wyciągnąć wnioski" - czytamy w komunikacie UNICEF Polska.

Według UNICEF Polska dla właściwego przebiegu edukacji zdalnej konieczne jest: stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów, regularne monitorowanie procesu dydaktycznego, zapewnienie infrastruktury do organizacji edukacji zdalnej oraz przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego dzieci i nauczycieli, stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów, wsparcie nauczycieli i rodziców w uczestniczeniu w procesie edukacji zdalnej, zagwarantowanie bezpieczeństwa on-line i opracowanie zasad "net-etykiety" w kontaktach, zapewnienie inkluzyjności procesu nauczania, zwrócenie uwagi na rozwój społeczno-emocjonalny uczniów i ich dobrostan psychiczny, motywowanie uczniów do rozwoju fizycznego oraz zagwarantowanie czasu na relaks i zabawę, stałe utrzymywanie kontaktu i nawiązywanie relacji, partycypacja uczniów w kreowaniu i przebiegu procesu kształcenia oraz dbałość o realizację praw dziecka.

Jak czytamy, konieczne jest stworzenie planu kształcenia dostosowanego do sytuacji i możliwości uczniów. "W organizowaniu edukacji zdalnej należy odrzucić założenie o konieczności realizacji całej podstawy programowej dla konkretnego etapu kształcenia. Przed przystąpieniem do pracy potrzebne jest właściwe dobranie treści i ustalenie nowych celów oraz priorytetów w zakresie programu nauczania. Ważne, aby wymagania stawiane przed uczniami w tych nowych warunkach, były realne do spełnienia i dopasowane do ich możliwości" - wskazuje UNICEF Polska.

Zwraca uwagę na to, że każdy proces kształcenia wymaga monitorowania. "Śledzenie postępów uczniów w nabywaniu wiedzy i kompetencji, pozwala na przechodzenie do coraz trudniejszych zagadnień, a w efekcie gwarantuje rozwój dziecka. W procesie monitorowania należy dobrać takie metody, które pozwolą na sprawdzenie, jak uczeń radzi sobie w nowej rzeczywistości edukacyjnej i czy przekazywane treści oraz dobrane do nich narzędzia, pozwalają uczniowi na samodzielną pracę. Ważnym elementem oceny procesu dydaktycznego jest dialog pomiędzy nauczycielem a uczniem, umożliwiający modyfikowanie przebiegu procesu kształcenia, celem podniesienia jego jakości" - czytamy w komunikacie.

UNICEF Polska podkreśla, że edukacja zdalna wymaga od wszystkich uczestników tego procesu (nauczycieli, uczniów i rodziców) dostępu do odpowiedniego sprzętu technicznego oraz łącza internetowego. "W przypadku, gdy któraś ze stron nie posiada odpowiedniego zaplecza technicznego, rolą instytucji odpowiedzialnych za organizację i nadzór systemu edukacji na szczeblu samorządowym czy krajowym, jest zagwarantowanie wszystkim takich warunków, aby proces edukacji mógł odbywać się bez zakłóceń" - wskazuje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!