PARTNER PORTALU
  • BGK

Wybory samorządowe: Internet, ulotki i plakaty głównym źródłem wiedzy o kandydatach

  • PAP/AT    5 grudnia 2018 - 12:23
Wybory samorządowe: Internet, ulotki i plakaty głównym źródłem wiedzy o kandydatach
44 proc. badanych internautów zadeklarowało, że w miesiącu poprzedzającym wybory samorządowe czytało w internecie artykuły o tematyce politycznej (fot.shutterstock)

Z badania wynika, że w trakcie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi źródłem informacji o komitetach i kandydatach były przede wszystkim ulotki, billboardy, plakaty i internet. Jedynie 11 proc. wyborców informacje czerpało z wieców i spotkań wyborczych.




  • W czasie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi co trzeci wyborca czerpał wiadomość o kandydatach z internetu - podaje CBOS.
  • Dla 70 proc. badanych źródłem informacji były ulotki, billboardy i plakaty.
  • 44 proc. badanych internautów zadeklarowało, że w miesiącu poprzedzającym wybory samorządowe czytało w internecie artykuły o tematyce politycznej, 38 proc. oglądało materiały wideo o tematyce politycznej, a 31 proc. przeglądało strony internetowe partii politycznych czy kandydatów

Z badania wynika, że w trakcie kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi źródłem informacji o komitetach i kandydatach były przede wszystkim ulotki, billboardy i plakaty (70 proc.). Istotnym źródłem wiedzy były również tradycyjne media, głównie telewizja: 53 proc. badanych deklaruje, że czerpała informacje na ten temat z telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych, a 51 proc. - ze spotów i reklam wyborczych emitowanych w telewizji i radiu.

Radiowych audycji publicystycznych związanych z wyborami słuchała jedna trzecia respondentów (34 proc.). 39 proc. czerpało informacje z prasy. Co trzeci ankietowany (34 proc.) miał styczność z treściami kampanii w internecie. Ponad połowa badanych (54 proc.) dowiadywała się o niej od znajomych i członków rodziny, natomiast jedna czwarta (26 proc.) - z indywidualnych rozmów z kandydatami (22 proc.) lub z wieców i spotkań wyborczych (11 proc.)."W porównaniu z kampanią poprzedzającą wybory samorządowe w 2014 roku mniejszą rolę informacyjną odegrały w tym roku tradycyjne media" - podkreśla w komentarzu do badania CBOS.

Czytaj też: Kolejki, błędy przy wydawaniu kart. Oto jak Polacy zapamiętali wybory samorządowe

Po raz pierwszy wśród badanych przeważa pozytywna ocena jakości informacyjnej kampanii wyborczej. 45 proc. respondentów oceniło, że podczas kampanii wyborczej dowiedziało się o kandydatach startujących w swoim okręgu wyborczym "raczej dużo". 27 proc. uważa, że dowiedziało się "raczej mało", 7 proc. - że "bardzo mało", a 6 proc. dowiedziało się "bardzo dużo". 13 proc. twierdzi, że w czasie kampanii na temat kandydatów nie dowiedziało się niczego.

"Do najsłabiej poinformowanych o kandydatach startujących w wyborach zaliczają się respondenci mający wykształcenie podstawowe lub gimnazjalne, najstarsi (w wieku 65 lat i więcej), źle oceniający własne warunki materialne oraz mieszkańcy miast liczących od 100 000 do 499 999 ludności" - podkreśla CBOS.

Według CBOS zestawienie politycznej aktywności Polaków online w ciągu ostatniego ośmiolecia wskazuje, że w ostatnich trzech latach internauci byli "bardziej rozpolitykowani niż kiedykolwiek wcześniej".

44 proc. badanych internautów zadeklarowało, że w miesiącu poprzedzającym wybory samorządowe czytało w internecie artykuły o tematyce politycznej, 38 proc. oglądało materiały wideo o tematyce politycznej, a 31 proc. przeglądało strony internetowe partii politycznych czy kandydatów.

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich face-to-face wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 8-15 listopada na liczącej 999 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. Wśród nich 696 zadeklarowało się jako internauci.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.