PARTNER PORTALU
  • BGK

Wystawa "Leonardiana w kolekcjach polskich" w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

  • PAP    3 grudnia 2019 - 16:34

Ta wystawa świetnie się wpisze w projekt promocji Polski i naszych zbiorów narodowych na świecie - powiedział na konferencji poświęconej wystawie "Leonardiana w kolekcjach polskich” dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Paweł Jaskanis.




"Wystawa +Leonardiana w kolekcjach polskich+ jest częścią cyklu, który już zaczęliśmy dwa lata temu wystawą poświęconą portretowi Stanisława Kostki Potockiego - twórcy muzeum wilanowskiego" - przypomniał dyrektor Muzeum Paweł Jaskanis.

Ekspozycja będzie prezentowana w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie do połowy października 2020 r., a następnie rozpocznie się kolejna faza badań nad "Leonardianami". "Myślę, że ta wystawa świetnie się wpisze w projekt promocji Polski, promocji naszych zbiorów narodowych w ogóle w świecie. Wpisaliśmy się bardzo planowo w jubileusz (obchody 500-lecia śmierci - PAP) Leonarda da Vinci. Jesteśmy w cyklu wystaw jemu poświęconych w Europie" - wyjaśnił Jaskanis.

Opiekę naukową nad wystawą sprawowała prof. Dorota Folga-Januszewska, która podkreśliła, że opracowanie graficzne i koncepcja graficzną katalogu ekspozycji jest dziełem prof. Macieja Buszewicza. W trakcie wtorkowej konferencji prasowej Buszewicz zaprezentował katalog i "ukrytą tajemnicę" jego obwoluty. Po jej zdjęciu z katalogu i rozłożeniu - na wewnętrznej karcie widnieje reprodukowany w skali niemal jeden do jeden główny obraz ekspozycji - "Salvator Mundi".

Prof. Folga-Januszewska zwróciła uwagę, że wystawa "Leonardiana w kolekcjach polskich" jest "opowieścią o miejscu". "Nasza wystawa jest opowieścią o tym, jak Stanisław Kostka Potocki, a potem jego dzieci i wnuki postanowiły zbudować kolekcję sztuki, która obrazowałaby rzeczy najwspanialsze, jakie się w europejskim obszarze kultury dokonały" - oceniła. "Cała nasza wystawa jest próbą odtworzenia, przywrócenia pewnej miłości do kolekcjonowania" - dodała.

Pomysłodawczyni i opiekun naukowy wystawy zwróciła uwagę, że wśród prezentowanych prac znalazł się np. mały obraz na pergaminie "Chrystus wśród doktorów" wykonany techniką mieszaną ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. "Chciałabym, żeby widzowie traktowali tę wystawę jako taką podróż studyjną, taką wędrówkę do niezwykłości oryginałów" - podkreśliła Folga-Januszewska.

Wystawa "Leonardiana w kolekcjach polskich" w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie została przygotowana w ramach cyklu pt. "Co jest czym: oryginał, replika, kopia", ukazującego dzieła z historycznej kolekcji wilanowskiej w kontekście zainteresowań i fascynacji kolekcjonerskich w Polsce.

"Na ekspozycji prezentowanych jest 39 obiektów artystycznych, w tym sześć obrazów (na płótnie, desce i pergaminie) oraz grafiki i rysunki korespondujące formalnie i treściowo z niezwykłym obrazem +Zbawcy Świata+ (Salvator Mundi) ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, stanowiącym centralny punkt ekspozycji" - czytamy w materiałach o wystawie.

Przypomniano, że obraz "Salvator Mundi", zakupiony przez Stanisława Kostkę Potockiego w latach 90. XVIII w., był w momencie nabycia uznawany za oryginalne dzieło Leonarda da Vinci. Jak wyjaśniono, "współcześnie znanych jest kilkanaście wersji obrazów o takiej kompozycji, powstałych w XVI w.", a "wilanowski obraz stanowi od dłuższego czasu przedmiot badań historycznych i konserwatorskich realizowanych we współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i zagranicą".

Eksponowane prace pochodzą z dziewięciu polskich kolekcji, m.in. z kolekcji Czartoryskich, Lubomirskich, Poniatowskich, Tyszkiewiczów i Kostki Potockiego.

Podkreślono, że wystawa "odwołuje się do dziedzictwa Leonarda da Vinci (rozumianego jako dziedzictwo idei, form i warsztatu mistrza), a także inicjuje nowe obszary badawcze, pokazując zarówno niezwykłe dzieła, jak i historię oraz konteksty ich nabycia".

Organizatorzy zwrócili uwagę, że elementem ekspozycji jest "prezentacja zaawansowanych technologicznie metod badania obrazów oraz sposobów oceny ich wieku". Część tekstów oraz liczne fotografie i ilustracje w obszernym katalogu wystawy poświęcono również tej tematyce.

Wystawa została wsparta finansowo przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.