PARTNER PORTALU
  • BGK

Polska zbyt wolno wydaje fundusze w ramach Polityki Spójności

  • MIW    11 stycznia 2018 - 09:03
Polska zbyt wolno wydaje fundusze w ramach Polityki Spójności
Polska w ramach polityki spójności ma do wydania ok. 80 mld euro i jest największym beneficjentem unijnych funduszy. (fot. pixabay.com)

Polska w ramach polityki spójności ma do wydania ok. 80 mld euro i jest największym beneficjentem unijnych funduszy. Tymczasem w opinii Najwyższej Izby Kontroli poziom wydatkowania tych funduszy jest ciągle niezadowalający, mimo znacznej poprawy w naborach wniosków o dofinansowanie i w zawieraniu umów z beneficjentami. Powodów do paniki jeszcze nie ma, lecz Izba przypomina, że na koniec tego roku musimy wykazać się wykonaniem konkretnych wskaźników rzeczowych i finansowych.




• Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej prezes NIK przedstawił wyniki kontroli na temat zarządzania wykorzystaniem środków UE na lata 2014 - 2020 w ramach Polityki Spójności.

• Tylko w przypadku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko osiągnięto taki poziom certyfikacji wydatków, jaki został określony w planie działań Rady Ministrów na koniec 2016 r.

• NIK wskazuje na duże zróżnicowanie w realizacji osi priorytetowych, a stan realizacji niektórych z nich jest na bardzo niskim poziomie. W przypadku poważnego niepowodzenia w realizacji celów, Komisja Europejska może zastosować sankcje finansowe.

Jak przypomina NIK w umowie partnerstwa na lata 2014-2020 nasz kraj zobowiązał się do realizacji 11 celów tematycznych polityki spójności UE, poprzez realizację programów operacyjnych i osiągnięcie określonych w nich rezultatów. Dla każdej z osi priorytetowych określonych w tych programach instytucje zarządzające uzgodniły z Komisją Europejską tzw. ramy wykonania, w tym cele pośrednie, które powinny być osiągnięte na koniec 2018 r. W razie nieosiągnięcia określonego poziomu wskaźników rzeczowych i finansowych osi priorytetowych na koniec 2018 r. istnieje ryzyko utraty części pieniędzy. Ponadto – jak przypomina Izba - rok 2017 jest pierwszym rokiem, dla którego ma zastosowanie zasada n+3 (tj. ryzyko utraty części środków programu w razie ich niewydatkowania w ciągu 3 lat po roku, na który zostały przyznane) w odniesieniu do programów operacyjnych zatwierdzonych przez KE w 2014 r. Tymczasem pod koniec 2015 r. opóźnienia we wdrażaniu programów operacyjnych wynosiły od 6 do 9 miesięcy w odniesieniu do uruchomienia programów na lata 2007-2013.

24 lutego 2016 roku Rada Ministrów przyjęła „Plan działań na rzecz zwiększenia efektywności i przyśpieszenia realizacji programów w ramach umowy partnerstwa”, w którym określiła działania do podjęcia w celu terminowej i skutecznej realizacji programów. W kolejnym, czyli 2017, roku NIK przeprowadził kontrolę w Ministerstwie Rozwoju oraz wszystkich 16 urzędach marszałkowskich, tak aby umożliwić podjęcie dodatkowych działań zaradczych w celu uniknięcia poważnych niepowodzeń, które mogłyby skutkować zastosowaniem sankcji finansowych przez KE po przeglądzie okresowym w 2019 r. (dotyczyć będzie on osiągania celów pośrednich na koniec 2018 r.).

Czytaj: Samorządy sabotują wdrażanie funduszy unijnych? Od 2017 r. przyspieszenie inwestycji

W toku kontroli NIK sprawdzał stan realizacji programów operacyjnych, stopień wdrożenia kompleksowego systemu zarządzania dla wszystkich instytucji zarządzających i skuteczność podjętych dotychczas działań naprawczych na rzecz przyspieszenia wydatkowania funduszy na lata 2014-2020. Celem kontroli było także wskazanie tych osi i obszarów realizacji programów operacyjnych, w których poziom zaawansowania jest bardzo niski, co stwarza wysokie ryzyko nieosiągnięcia celów pośrednich określonych w ramach wykonania programów na koniec 2018 r.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.