PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Coraz więcej "elektryków" w komunikacji publicznej. A to dopiero początek

  • Tomasz Jakubowski    31 lipca 2019 - 06:00
Coraz więcej "elektryków" w komunikacji publicznej. A to dopiero początek
Po Warszawie jeździ obecnie 31 autobusów elektrycznych (fot. ZTM Warzsawa)

Na ulice polskich miast wyjeżdża codziennie ponad 11 tys. autobusów komunikacji publicznej. Wśród nich zaledwie 200 to autobusy elektryczne. Jednak już ruszyła lawina zamówień publicznych na ich zakup dla jednostek samorządu terytorialnego. Z ofert samorządów wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat pojawi się ich kilkaset. W ciągu kolejnych - ponad tysiąc.




  • Rośnie liczba autobusów elektrycznych w komunikacji publicznej.
  • Część gmin już wypełniła wymogi wynikające z ustawy o elektromobilności.
  • Pieniądze na zakup "elektryków" pochodzą zarówno z programów unijnych, jak i rządowych.

Rozwój transportu zeroemisyjnego to jedno z głównych założeń projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Energii, które zaleca, by wzrost elektromobilności przejawiał się nie tylko w transporcie indywidualnym, ale też zbiorowym, w projekcie ustawy zawarło przepis, nakładający obowiązek posiadania określonej liczby pojazdów elektrycznych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST). W gminnych taborach w ciągu najbliższych kilku lat ma wystąpić aż 30-procentowy udział elektryczności.

Jeszcze w 2017 roku przedstawiciele rządu i samorządów zainaugurowali współpracę dotyczącą rozwoju elektromobilności, a jednym z najistotniejszych celów tego porozumienia było zwiększenie liczby autobusów elektrycznych w polskich miastach i gminach w ramach istniejących systemów komunikacji zbiorowej. Proces zwiększania udziału "elektryków" w transporcie zbiorowym wciąż trwa.

Liderem elektobobilności jest Inowrocław. Osiem elektrycznych autobusów Volvo z Wrocławia przyjechało tam w styczniu. Wcześniej - pod koniec 2018 r. wrocławska fabryka dostarczyła miastu pojazdy o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in).

Są drogie, ale...

Choć cena autobusu elektrycznego to zwykle 150 do nawet 250 proc. ceny wersji z silnikiem spalinowym (spełniającym normę Euro 6), gminy ze względu na wymagania ministerstwa zakupów dokonują. Największy w Polsce i jeden z największych kontaktów w Europie zawarły ostatnio władze stolicy. 22 lipca podpisano umowę na zakup 130 elektrycznych pojazdów. Jednak zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric do Warszawy rozpoczną się w połowie 2020 roku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne. - Jednak poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście – chwalą się władze Warszawy.

Na pytanie o to, czy w związku z zakupem planowana jest podwyżka cen biletów, odpowiedzialny za transport zbiorowy w biurze prasowym Tomasz Demiańczuk odpowiada, że „miasto nie planuje w związku z zakupem 130 autobusów elektrycznych podwyżki cen biletów”. – Tego typu działania nie są przewidywane, na razie nie bierzemy tego w ogóle pod uwagę – podkreśla w rozmowie z serwisem PortalSamorzadowy.pl. Podobnie odpowiadali przedstawiciele innych gmin.

Od kilku do kilkudziesięciu pojazdów





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Tadeusz, 2019-08-06 11:52:59

    Żadne " elektryki " nie pomogą, gdy bezrozumnie, albo złośliwie Kraków rozkopany. Pojazd spalinowy ruszając i hamując najbardziej zanieczyszcza środowisko. Brak infrastruktury drogowej, bezmyślność władzy lokalnej. Poruszamy się po ulicach wytyczonych za rządów prezydenta J. Leo....  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.