PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju rozpoczęły testowanie nowego systemu zarządzania oświetleniem, który "wyczuwa" pasażerów stojących na peronach. Został on zamontowany na dwóch stacjach: Gdyni Orłowie i przystanku Cieplewo (na trasie Warszawa - Gdańsk).
Testowane urządzenia zostały zamontowane na stacji Gdynia Orłowo oraz na przystanku Cieplewo, który znajduje się na trasie między Warszawą a Gdańskiem. Czujniki ruchu sterujące oświetleniem umieszczono w Gdyni na słupach oświetleniowych i pod wiatą, a w Cieplewie na słupach oświetleniowych i pod zadaszeniem schodów. Testowane rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, co przełoży się również na ograniczenie kosztów.
Zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i mniejsze zużycie energii oraz ograniczenie emisji CO2 – takie efekty ma przynieść testowany w Gdyni i Cieplewie system zarządzania oświetlaniem obiektów kolejowych. Wspólny projekt @PKP_PLK_SA i @NCBR_pl
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) May 25, 2022
👉https://t.co/xdW1dlrEbQ pic.twitter.com/OIWZhD75sZ
Magdalena Janus podkreśliła, że oprócz funkcji redukcji natężenia oświetlenia system będzie umożliwiał dodatkowo pozyskanie informacji diagnostycznych o poszczególnych urządzeniach, co pozwoli na szybszą reakcję w przypadku awarii.
- System ma obejmować montowane na sieci kolejowej oświetlenie LED, które w porównaniu do stosowanych wcześniej opraw rtęciowych lub sodowych pozwala na znaczną redukcję emisji CO2 - przekazała przedstawicielka PKP PLK. Dodała, że te działania wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu.
Zakończenie testów systemu zaplanowano pod koniec 2022 r. Po analizie rezultatów prac badawczo-rozwojowych będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK - Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej na rozwój innowacji na kolei do 2033 r. przeznaczą łącznie 100 mln zł. Celem przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych, usprawniających funkcjonowanie i poprawę efektywności energetycznej, zapewniając ciągły rozwój branży.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!