PARTNERZY PORTALU

Inteligentny system oświetlenia wyczuje pasażera na dworcu

    PAP/TK    25 maja 2022 - 12:46
Inteligentny system oświetlenia wyczuje pasażera na dworcu
Testy nowego systemu oświetlenia potrwają do końca 2022 r. (fot. PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju rozpoczęły testowanie nowego systemu zarządzania oświetleniem, który "wyczuwa" pasażerów stojących na peronach. Został on zamontowany na dwóch stacjach: Gdyni Orłowie i przystanku Cieplewo (na trasie Warszawa - Gdańsk).




  • PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę (25 maja) o testowanym na dwóch stacjach systemie zarządzania oświetleniem. Projekt zakłada zwiększenie efektywności energetycznej poprzez redukcję natężenia oświetlenia obiektów kolejowych adekwatną do pory dnia, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa podróżnych.
  • - System wykorzystuje informacje o kursowaniu pociągów z rozkładu jazdy i uwzględnia ewentualne zmiany w przejazdach. Dzięki czujnikom ruchu system "wyczuwa" podróżnych na peronach - wyjaśniła przedstawicielka PKP PLK Magdalena Janus.
  • Zakończenie testów systemu zaplanowano pod koniec 2022 r. Po analizie rezultatów prac badawczo-rozwojowych będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej.

Testowane urządzenia zostały zamontowane na stacji Gdynia Orłowo oraz na przystanku Cieplewo, który znajduje się na trasie między Warszawą a Gdańskiem. Czujniki ruchu sterujące oświetleniem umieszczono w Gdyni na słupach oświetleniowych i pod wiatą, a w Cieplewie na słupach oświetleniowych i pod zadaszeniem schodów. Testowane rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, co przełoży się również na ograniczenie kosztów.

Magdalena Janus podkreśliła, że oprócz funkcji redukcji natężenia oświetlenia system będzie umożliwiał dodatkowo pozyskanie informacji diagnostycznych o poszczególnych urządzeniach, co pozwoli na szybszą reakcję w przypadku awarii.

- System ma obejmować montowane na sieci kolejowej oświetlenie LED, które w porównaniu do stosowanych wcześniej opraw rtęciowych lub sodowych pozwala na znaczną redukcję emisji CO2 - przekazała przedstawicielka PKP PLK. Dodała, że te działania wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu.

Zakończenie testów systemu zaplanowano pod koniec 2022 r. Po analizie rezultatów prac badawczo-rozwojowych będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK - Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej na rozwój innowacji na kolei do 2033 r. przeznaczą łącznie 100 mln zł. Celem przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych, usprawniających funkcjonowanie i poprawę efektywności energetycznej, zapewniając ciągły rozwój branży.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!