PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nowości w parkowaniu wprowadza nie tylko Kraków. Co zrobią Wrocław, Gdańsk, Bydgoszcz i Warszawa?

  • Michał Wroński    9 sierpnia 2019 - 06:00
Nowości w parkowaniu wprowadza nie tylko Kraków. Co zrobią Wrocław, Gdańsk, Bydgoszcz i Warszawa?
W Gdańsku badano, po co kierowcy przyjeżdżają do śródmieścia i jakie opłaty gotowi byliby zaakceptować (fot. Karol Stańczak/GZDiZ)

5 września wchodzą w życie przepisy pozwalające wprowadzać śródmiejskie strefy płatnego parkowania i nowe, zdecydowanie wyższe stawki za postój w ich obrębie. Samorządy niezbyt palą się jednak do skorzystania z takiej możliwości. Wolą poszerzać granice istniejących stref i uszczelniać pobór opłat. Czy to nie za mało, by wymusić większą rotację samochodów i odkorkować centra dużych miast?




  • Wprowadzenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania i wyższych opłat za postój w niej musi zostać poprzedzone analizą określającą, jak taki krok przełoży się na rotację samochodów w strefie.
  • Taką analizę przeprowadziły Kraków, Gdańsk i Bydgoszcz. Tylko pierwsze z tych miast zdecydowało się jednak pójść krok dalej i ustanowić taką strefę wraz z nową taryfą opłat dla kierowców.
  • Większość miast „sonduje” sytuację, na razie poszerza granice obowiązujących już stref i zapowiada, że będzie bardziej rygorystycznie egzekwować pobieranie opłat od osób tam parkujących.

5 września 2018 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (m.in. ustawy o drogach publicznych). Wyjątkiem były jej dwa artykuły (3 i 25), które miały wejść w życie z rocznym opóźnieniem. Pierwszy z nich stanowi, że w miastach liczących sobie co najmniej 100 tys. mieszkańców rada może podjąć decyzję o ustanowieniu śródmiejskiej strefy płatnego parkowania na obszarach „zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy” (wcześniej władze gminy muszą przeprowadzić analizę określającą, jak taki krok przełoży się na rotację samochodów w strefie).

Wprowadzając natomiast nowe limity stawek za parkowanie w obrębie tych stref (podobnie jak i stref płatnego parkowania), daje „zielone światło” do ustanowienia nowych, wyższych stawek opłat za postój w tych miejscach. W przypadku „zwykłych” stref płatnego parkowania limitem ma być 0,15 proc. najniższego wynagrodzenia za pierwszą godzinę (3,3 zł), w przypadku śródmiejskiej strefy limit ów został wyznaczony na 0,45 proc. najniższego wynagrodzenia, tj. nieco ponad 10 zł. Wszystko to po to, by wymusić na kierowcach krótszy czas postojów w śródmieściu, a tym samym większą rotację i dostępność miejsc parkingowych (spora część jeżdżących po centrach miast aut to pojazdy poszukujące miejsc do parkowania). 

To tyle przepisy. Ich pojawienie się to efekt intensywnego lobbingu ze strony władz samorządowych (także tych z mniejszych ośrodków), przekonujących, że dotychczasowe stawki opłat parkingowych już dawno oderwały się od aktualnych realiów i nikogo ani nie zmuszają do skrócenia czasu postoju w śródmieściu, ani tym bardziej nie skłaniają, by przesiąść się do komunikacji publicznej. Mimo tego chętnych do wykorzystania w pełni nowych możliwości można policzyć na palcach jednej ręki.

Jako pierwsi i na razie jedyni po śródmiejską strefę płatnego parkowania zdecydowali się sięgnąć radni Krakowa. Pod Wawelem zacznie ona obowiązywać 15 grudnia. Po burzliwych obradach rada ostatecznie zadecydowała, że stawki za pierwszą godzinę parkowania wynosić będą (w zależności od miejsca) od 4 do 6 zł, choć wcześniej przedstawiciele Zarządu Transportu Publicznego proponowali maksymalne stawki.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Re, 2019-08-10 08:04:32

    Q MOJEJ MIEJSCOWOŚCI NIE MA CO USZCZELNIAĆ . BURMISTRZ DOSZCZĘTNIE ZNISZCZYL MIASTo. TAKI JEST CEL ZNISZCZYĆ CENTRA MIAST I RUCH PRZEKIERIWAC DO GALERII HANDLOWYCH OBCEGO KAPITALU
  • Xyz, 2019-08-09 22:27:33

    Hipokryzja władz Krakowa nie zna granic... Kiedy powstawała pierwsza strefa parkowania - chodziło o ochronę zabytków. Kiedy strefa została rozbudowana - powołana spółka miała za pieniądze z postoju w strefie budować parkingi Park&Ride. Do tej pory wybudowała... niecałe 800 (słownie: OSIEMSET) mi...ejsc. Reszta od lat "w planach". Do Krakowa przyjeżdża codziennie ok 150.000 (słownie: STO PIĘĆDZIESIĄT TYSIĘCY) osób spoza Krakowa. Przyjeżdżają tu do pracy, na zakupy, do restauracji itp, itd. Mamy takie hasło "płać podatki w Krakowie". I dojdź na piechotę czy dojedź na rowerze? Jeżeli zaraz za granicą każdej strefy stoją dziesiątki albo setki samochodów na podmiejskich rejestracjach - TO O CZYM TO ŚWIADCZY WŁODARZE MIASTA??? Albo chcecie żeby ludzie przyjeżdżali zostawiać tu pieniądze albo chcecie łupić na postoju. Jeżeli ktoś przyjeżdża z wiochy na 8 godzin do pracy to NIE BĘDZIE SZYBCIEJ ROTOWAŁ miejsc parkingowych. Nie będzie, bo szef go nie wypuści. Poza tym - po co miałby to robić? Żeby zaparkować ulicę dalej? Przestańcie więc pierniczyć farmazony - chodzi O KASĘ nie o żadne rotowanie czy upłynnianie. Tylko o łojenie złotóweczek, bo ktoś musi jechać do centrum (większość nie robi tego bo chce czy lubi - jedzie bo musi). Jakoś miliard na remont dwóch stadionów się znalazł (na których prawie nikt nie gra), na mnóstwo bzdurnych i bezsensownych inwestycji na których zarobili krewni i znajomi też - na parkingi NIE MA. Bo na strefie zarabia się lepiej... WSTYD i HIPOKRYZJA.  rozwiń
  • Ja, 2019-08-09 20:48:37

    Przecież w Gdańsku już powiększyli w tym roku i zdrozalo. Nieaktualne wiadomości panowie redaktorzy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.