PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Trójmiasto chce iść w ślady śląskiej metropolii. Wspólny transport numerem jeden

  • AKC    18 lipca 2019 - 17:12
Trójmiasto chce iść w ślady śląskiej metropolii. Wspólny transport numerem jeden
O transporcie publicznym rozmawiano podczas spotkania w Katowicach (fot. GZM)

Zasady finansowania transportu publicznego, doświadczenia związane z integracją taryfową, koordynacja rozkładów jazdy, zasady sprzedaży i dystrybucji biletów to jedne z wielu tematów rozmów przedstawicieli Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii oraz Obszaru Metropolitalnego Gdańsk- Gdynia- Sopot, które odbyły się w Katowicach.




  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozwija bogatą sieć kontaktów z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot.
  • - Ma on podobny charakter, potencjał oraz wie w jakim kierunku podążać. Warto jest wymieniać się doświadczeniami oraz proponować sprawdzone rozwiązania - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM.
  • O potencjalnych rozwiązaniach i dotychczasowych doświadczeniach dyskutowano podczas spotkania w Katowicach. 

- Nasi partnerzy zainteresowani są tworzeniem zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Pod koniec czerwca wprowadziliśmy Metrobilet. To największe pod względem skali rozwiązanie w kraju, pozwala na korzystanie z komunikacji miejskiej zarządu transportu metropolitalnego oraz pociągów kolei śląskich na podstawie jednego biletu. Wymagało to zintegrowania taryfy biletowej oraz przygotowania systemów informatycznych. Dla nas ważne jest, aby nasze doświadczenia mogły posłużyć innym wielkim obszarom miejskim jako punkt odniesienia do pracy nad własnymi rozwiązaniami - powiedział Grzegorz Kwitek.

W 2007 roku powołano Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, co pozwoliło wprowadzić na tym obszarze wspólnych taryf biletowych w komunikacji miejskiej.

Czytaj też: Kazimierz Karolczak: ciągle czujemy, że jesteśmy eksperymentem

- Jednak prezydenci Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Spopot są zdeterminowani, by pójść krok dalej i dla wszystkich 49 gmin stworzyć wspólny zarząd transportu, by fakt istnienia granic administracyjnych nie był już problemem. Chcemy skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - powiedział Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Czytaj też: Metropolia przejmuje komunikację miejską

Podczas spotkania w Katowicach poruszono tematy związane z zasadami finansowania transportu publicznego. Mówiono o doświadczeniach związanych z wprowadzeniem zintegrowanej taryfy, przedstawiono zasady funkcjonowania Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) oraz pracę na rzecz integracji rozkładów jazdy.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele gmin wchodzących w skład Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, gmin oraz przedsiębiorstw komunikacyjnych działających w OMGGS.

Wspólny bilet już działa

Od kilku tygodni podróżny mogą korzystać z kolejnego udogodnienia w komunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokładnie od 27 czerwca 2019 r. na terenie gmin Górnego Śląska i Zagłębia zaczął działać Metrobilet. Na jego podstawie pasażerowie mogą jeździć wszystkimi liniami obsługiwanymi na zlecenie zarządu Transportu Metropolitalnego oraz pociągami Kolei Śląskich na wybranej trasie lub na wszystkich liniach kolejowych Kolei Śląskich w granicach Metropolii.

Metrobilet jest na terenie GZM pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską (autobusy, tramwaje i trolejbusy) i kolej.  Według porozumienia władz Metropolii i województwa, koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta - samą stolicę regionu.

Czytaj też: Pierwszy Metrobilet na komunikację miejską i kolej

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej w całej Metropolii. Najtańszy z nich, za 119 zł, zapewni dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy - za 179 zł - dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej, np. z Sosnowca, Tychów, Bytomia czy Gliwic), a najdroższy - za 229 zł - wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.