PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wydatki polskich miast na lokalny transport zbiorowy w roku 2019. W czołówce Warszawa, Metropolia i Kraków

  • Michał Wroński    20 stycznia 2019 - 06:00
Wydatki polskich miast na lokalny transport zbiorowy w roku 2019. W czołówce Warszawa, Metropolia i Kraków
Spośród polskich miast wojewódzkich najwięcej na transport zbiorowy przeznacza Warszawa (fot. mat. UM Warszawa)

Rosną wydatki miast na transport zbiorowy. Widać też, że odpowiedzialne za jego organizację samorządy coraz częściej dokładają się nie tylko do finansowania połączeń autobusowych czy tramwajowych, ale też kolejowych - takie wnioski płyną z najnowszej edycji raportu Portalu Samorządowego, poświęconego wydatkom polskich miast na komunikację publiczną.




  • Spośród polskich miast wojewódzkich po staremu najwięcej na transport zbiorowy przeznacza Warszawa. W 2019 roku stolica na wydatki bieżące w ramach tego zadania planuje wydać 2,91 mld zł.
  • Na drugim miejscu w stawce pojawił się nowy gracz. To Zarząd Transportu Metropolitalnego, odpowiedzialny za organizację komunikacji miejskiej w 41 gminach Górnego Śląska i Zagłębia. Na lokalny transport zbiorowy Metropolia zamierza w tym roku przeznaczyć ponad 950 mln zł.
  • Miasta dokładają się nie tylko do kursowania komunikacji miejskiej, ale też kolejowej. Prawie 370 mln zł na kolej wydać zamierza w tym roku Warszawa, do kursowania pociągów dopłaci też Poznań oraz Wrocław.

 

Warszawa 

Stolica od lat otwierała zestawienie miast najhojniej dotujących komunikację publiczną. W zeszłorocznym budżecie zapisano na ten cel 2,6 mld złotych. W projekcie budżetu na rok 2019 (rada jeszcze go nie przyjęła, sesja budżetowa zaplanowana jest na 24 stycznia) przewidziano kwotę jeszcze większą – w sumie na wydatki bieżące w ramach lokalnego transportu zbiorowego przewidziano 2,91 mld zł, z czego 2,83 mld zł ma zostać przeznaczone na wydatki związane z realizacją zadań statutowych (jeśli uwzględnić jeszcze 907,5 mln zł na wydatki majątkowe, to łączna kwota wydatków na transport zbiorowy osiągnie 3,82 mld zł).

Przedstawiając w listopadzie 2018 r. projekt budżetu Warszawy na kolejny rok, przedstawiciele ratusza zapewniali, że utrzymane zostaną zarówno darmowe przejazdy m.in. dla dzieci, młodzieży i seniorów, jak też dotychczasowe ceny biletów. Po doniesieniach o możliwych podwyżkach cen energii elektrycznej przyznali jednak, że podwyżek opłat za przejazdy nie da się wykluczyć.

Jak wynika ze szczegółowej lektury projektu stołecznego budżetu, największą część funduszy przeznaczonych na bieżące funkcjonowanie transportu zbiorowego pochłoną koszty utrzymania komunikacji autobusowej (816, 7 mln zł) i tramwajowej (733,9 mln zł). 521 mln zł kosztować ma w tym roku działanie warszawskiego metra, 184 mln zł miasto dołoży do kursowania stołecznej SKM-ki, zaś ponad 192 mln zł do funkcjonowania pozostałych przewoźników kolejowych.

Jak prognozuje dr Michał Wolański z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej, w kolejnych latach te proporcje się zmienią, a sama wartość wydatków na transport zbiorowy w Warszawie jeszcze wzrosną za sprawą oddania do użytku całej II linii metra.

- Utrzymanie metra to ogromne koszty. Jeśli dziś miasto wydaje na ten cel już ponad 500 mln zł, to po ukończeniu drugiej linii będzie musiało dołożyć jeszcze ok. 400 mln zł. – ocenia Michał Wolański.

Biorąc pod uwagę dzisiejsze wydatki, może się zatem okazać, że za sprawą rozwoju metra koszty ponoszone przez stolicę na bieżące utrzymanie transportu zbiorowego niebawem wyraźnie przekroczą astronomiczną kwotę 3 mld zł. Przedstawiciele Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej przekonują jednak, że wydatki na metro to akurat dobrze zainwestowane pieniądze, gdyż największe przedsięwzięcia mają też najlepszą efektywność.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • adam, 2019-01-20 21:02:08

    Połączenie trzech organizatorów transportu na Sląsku i Zagłebiu nic nie daje. Coś sterowane centralnie gorzej sobie radzi od tego lokalnego. Poza tym pora wyjść do ludzi i zapytać skąd i dokąd chcieliby jechać. Należałoby też spytać jaki srodek transportu wybrać. Pobudowano nowe osiedla jak i strefy... przemysłowe gdzie powstały zakłady pracy. Natomiast autobusy jeżdzą po trasach jakie zostały wytyczone w czasach powstania danej lini. Wiele autobusów wozi powietrze i jezdzi o godzinach nie pasujących do obecnych realiów. Tak samo pociagi zatrzymują się na przystankach , gdzie nikt nie wsiada. Poza tym niektóre linie kolejowe mozna by przystosować do ruchu osobowego. Ale do tego trzeba wyjść za biurka i znać się na tym za co jest się odpowiedzialnym. Niestety ze znajomością tematu u urzędników jest dzisiaj bardzo krucho. A na koniec z artykułu wychodzi ze w gzm i w warszawie mieszka prawie 4 mld ludzi. to prawie połowa populacji świata.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.