PARTNER PORTALU
  • BGK

Poseł PiS Jerzy Wilk krytykuje władze Pomorskiego ws. przekopu Mierzei Wiślanej

  • AKC    11 kwietnia 2018 - 11:08
Poseł PiS Jerzy Wilk krytykuje władze Pomorskiego ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Poseł Jerzy Wilk krytykuje włdze Pomorskiego (Fot. Leszek Szymański/PAP)

Nie gasną emocje wokół sztandarowego pomysłu Prawa i Sprawiedliwości dotyczącego przekopu Mierzei Wiślanej. 5 kwietnia Zarząd Województwa Pomorskiego wydał w tej sprawie negatywną opinię. Zdaniem posła PiS Jerzego Wilka to "szyderstwo z morskich ambicji Elbląga".




  • Przekop Mierzei Wiślanej to jedna z głównych obietnic PiS jeszcze z czasów kampanii wyborczej, a nawet z czasów poprzednich rządów tej partii.
  • - To będzie szansa nie tylko na przyspieszenie industrializacji Elbląga, ale także na rozwój całego regionu warmińsko-mazurskiego - twierdził wówczas Jarosław Kaczyński.
  • Inwestycja pochłonie 880 milionów złotych. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r.

By móc ogłosić przetarg, Urząd Morski w Gdyni, który pełni rolę inwestora, czeka na decyzję środowiskową i badania geologiczne. Jednym z etapów przygotowań do inwestycji jest również jej opiniowanie przez ponad 30 różnego rodzaju instytucji. Swoje stanowisko wyraził już Zarząd Województwa Pomorskiego. Jest ono negatywne.

Są pilniejsze potrzeby

Najważniejsze wątpliwości wskazane w opinii Zarządu Województwa Pomorskiego odnoszą się do podstaw strategicznych planowanego przekopu, w tym ekonomicznego uzasadnienia tej inwestycji.

- Z jednej strony rząd PiS obcina pieniądze na rozbudowę dróg na Pomorzu, z drugiej chce wydać kilkaset milionów na budowę przekopu. A przecież sam przekop to nie koniec wydatków. Co chociażby z modernizacją infrastruktury portowej w Elblągu tak, by przekop realnie mógł się do czegoś przydać? Co z drogami, które miałyby służyć skomunikowaniu portu? Uważam, że znacznie rozsądniej byłoby te pieniądze przeznaczyć na lepsze zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - komentuje uchwałę marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zdaniem władz województwa pomorskiego zawieranie w  projekcie budowlanym stanowczych stwierdzeń, że budowa kanału "przyczyni się znacząco do rozwoju ruchu pasażerskiego oraz żeglarstwa i turystyki na Zalewie Wiślanym" i "wpłynie korzystnie na rozwój gospodarczy portu Elbląg i miasta Elbląg" nie wydaje się mieć podstaw w przeprowadzonych dotychczas analizach.

"Dodatkowo, bazując na treści obowiązującej Strategii Rozwoju Portu Morskiego w Elblągu (2015 r.) można wyrażać obawy, czy port w Elblągu będzie gotowy na skonsumowanie prezentowanych w w/w dokumentacji korzyści płynących z budowy drogi wodnej (z uwagi m.in. na nabrzeża o maksymalnej głębokości 3,7 m, tor wodny o głębokości w przedziale od 2,4 do 3,5 m oraz brak informacji o planowanych pracach modernizacyjnych).

Wraz z wnioskiem o wydanie opinii Zarząd Województwa otrzymał tylko część dokumentacji projektowej. Projekt budowlany był niekompletny, spośród 16 jego tomów do urzędu wpłynął tylko jeden. Brak było innych analiz i raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. W związku z tym pełna ocena planowanej inwestycji była niemożliwa, a wydana opinia bazuje tylko na posiadanych materiałach i przekazanej niepełnej dokumentacji" - czytamy.

Poseł Wilk: To szyderstwo z ambicji morskich Elbląga





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Bogdan Sedler, 2018-04-12 07:28:21

    Po pierwsze nie przekop a kanał. Po drugie: autorem koncepcji kanalu jest Św.P.Prof. Tadeusz Jednorał z którym przygotowałem propozycje dla Min.Gosp. Morskiej R.Wiecheckiego.Podjął on decyzję o uruchomieniu projektu i przeznaczył na Sty=udium Wykonalności 1 mln zł. Przetarg ogłosił UM w Gdyni.Wygra...ło Konsorcjum: Plobud Pomorze, NOT Gdańsk i Fundacja Naukowo-Techniczna "Gdańsk".Wskazano lokalizację w Skowronkach.W opracowaniu SW brało udział kilkunastu specjalistów m.in. z Politechniki Gdanskiej.W nastepnych latach UM w Gdyni z kwoty ca. 10 mln zł przeznaczonej na dokumentację projektową wydał środki np. dla Kancelarii Radców Prawnych na tzw. aktualiację Studium Wykonalności oraz na analizy środowiskowe.Wybrano inną lokalizację w Nowym Świecie ze względu na unikalny glon (akurat na tych kilkudziesięciu metrach w Skowronkach przewidywanych dla kanału).Ze względu na wydmę koszt prac ziemnych będzie znacznie wyższy (ale glon jest ważniejszy, no i ew. bursztyn).Natomiast znaczenie kanalu dla Regiony Południowo-Wsch. Baltyku jest oczywiste; wystarczy obejrzeć zamarłe przemysły jak Zakkłady Przetw. Owocowo-Warzywnego w Tolkmicku i okoliczne sady, czy też porty na Mierzeji. Dr inż. Bogdan Sedler, Fundacja Naukowo-Techniczna "Gdańsk".  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.