PARTNER PORTALU
  • BGK

Zarząd województwa pomorskiego zgłasza kolejne zastrzeżenia dla przekopu Mierzei Wiślanej

  • AKC    31 października 2018 - 07:46
Zarząd województwa pomorskiego zgłasza kolejne zastrzeżenia dla przekopu Mierzei Wiślanej
Zwolennicy inwestycji podkreślają, że przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwi rozwój portu w Elblągu. (fot.port.elblag.p

Aż 67 uwag zgłosił Zarząd Województwa Pomorskiego do kolejnego raportu dotyczącego przekopu mierzei. Dokument Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, uzupełniony o aneks, nie wyjaśnił podstawowych zastrzeżeń, jakie ZWP zgłaszał już w lipcu 2018 r. Nadal brakuje m.in. rzetelnego bilansu zysku i strat, analizy rozwiązań alternatywnych dla przekopu i wykazania nadrzędnego interesu publicznego. Zdaniem ZWP raport, mimo że poparty aneksem, wciąż nie daje podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu inwestycji przekopu.




  • Pierwszy raport RDOŚ w Olsztynie opublikowała w czerwcu 2018 r. Wówczas stanowisko zarządu z 10 lipca 2018 r. zawierało 20 uwag ogólnych i 44 szczegółowe. Samorząd województwa pomorskiego uznał wtedy raport za „niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu". 
  • Olsztyńska RDOŚ zapoznała się z uwagami ZWP i 5 października 2018 r. wydała do raportu kolejny dokument - aneks. Jednak informacje zawarte w aneksie nie dotyczyły uwag zgłoszonych przez pomorski samorząd.
  • W związku z tym ZWP przygotował ponowne stanowisko. Zgłosił 13 uwag ogólnych oraz 54 uwagi szczegółowe (w tym 25 uwag podtrzymanych i 29 nowych).

- Jeśli chodzi o kluczowe według nas kwestie, takie jak wykazanie celu nadrzędnego dla inwestycji czy analizę rozwiązań alternatywnych, aneks nie wnosi żadnych nowych treści i wyjaśnień - zauważa marszałek Mieczysław Struk. - Aneks powiela również błędy z raportu, dotyczące podstaw strategicznych inwestycji, na które wcześniej wskazywaliśmy. I nie odnosi się do stawianych przez nas zarzutów dotyczących bilansu zysków i strat - podkreśla marszałek.

Jak zaznacza gdański magistrat, aneks do raportu RDOŚ potwierdza, że inwestycja na mierzei może negatywnie oddziaływać na środowisko naturalne. Dlatego konieczne było wykazanie nadrzędnego interesu publicznego do budowy, a tego wyjaśnienia w dokumentach brak. Autorzy aneksu nie odnieśli się także do zarzutów, dotyczących fałszywego obrazu sytuacji społeczno-gospodarczej Elbląga, jak też wyraźnie przejaskrawionych korzyści wynikających z budowy drogi wodnej.

Czytaj też: Przekop Mierzei Wiślanej: Wielka rządowa inwestycja kontra Krynica Morska

- Wobec tak wielu niewiadomych, określenie realnego środowiskowego oddziaływania inwestycji jest obciążone istotnym błędem - zaznacza marszałek Struk. - By podjąć ewentualną decyzję o budowie, potrzeba dodatkowych, pogłębionych analiz - tłumaczy Struk.

Zarząd po raz kolejny podkreśla również, że inwestycja nie wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 (2012), ani Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 (2016) czy Regionalny Program Strategiczny w zakresie transportu „Mobilne Pomorze" (2013). Mimo to zapisy te nie zostały usunięte z nowego dokumentu RDOŚ w Olsztynie.

Ucierpią natura i mieszkańcy mierzei

W raporcie i w aneksie prezentowany jest rażąco niekorzystny bilans zysków i strat dla województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego w związku z budową drogi wodnej. Zdecydowana większość negatywnych oddziaływań pojawi się jednak na obszarze Pomorskiego. Chodzi tu m.in. o dewastację krajobrazu Mierzei Wiślanej (w fazie budowy i eksploatacji), jak i o trwałą utratę walorów Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana". W aneksie pojawiają się też pewne nowe wątki.

Dokument m.in. zaostrza ograniczenia w korzystaniu z wód zachodniej części Zalewu Wiślanego (poza proponowaną już wcześniej strefą ciszy o powierzchni 15 km kw, głównie w rejonie gminy Nowy Dwór Gdański, dodatkowo sugeruje ograniczenia w poruszaniu się w sąsiedztwie szuwarów w rejonie gmin Nowy Dwór Gdański i Sztutowo).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • Bolek, 2018-11-02 10:31:01

    Ciekawe, że Niemcom się to opłacało i port działał i stocznie były. Co sie zmieniło, że teraz mając port, nabrzeża, infrastrukturę transportową i praktycznie nieograniczone możliwosci morkigo transportu inwestycja się nie opłaca. Istnieją juz tysiące jednostek, które będą mogły wpływać do Elbląga. p...roblem jest jeden, odpływ kapitału z Gdańska i dyni - kto tak bardzo protestuje, nawet nie Ruscy a sąsiedzi zza miedzy. To chańba, żeby olewać cały region w imie zysków w Gdańsku i Gdyni  rozwiń
  • Inżynier, 2018-11-01 09:26:39

    To nie ma być jakiś tam przekop. - Przekopać to sobie możecie działkę jesienią z gnojem. To ma być nowa "droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" umożliwiająca swobodną żeglugę do i portów nadzalewowych, sprzyjająca rozwojowi regionu, jak też spełniać będzie rolę zabezpieczenia ...przeciwpowodziowego ograniczając spiętrzenie wód Zalewu podczas jesiennych i wiosennych wezbrań.  rozwiń
  • Qwerty, 2018-11-01 09:20:04

    Rozumiem, że chodzi o Struka. Też myślę, że powinien.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.