PARTNER PORTALU
  • BGK

Stop Smog - projekt pilotażowego programu trafił do konsultacji

  • PAP/TK    3 kwietnia 2018 - 16:59
Stop Smog - projekt pilotażowego programu trafił do konsultacji
Do 16 kwietnia można zgłaszać uwagi do projektu programu Stop Smog (Fot. Shutterstock)

Pełnomocnik premiera ds. programu Czyste Powietrze Piotr Woźny skierował do konsultacji projekt noweli o wspieraniu termomodernizacji i remontów, który umożliwi realizację pilotażowego programu Stop Smog - poinformowało we wtorek Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.




  • Do 16 kwietnia można zgłaszać uwagi do projektu programu Stop Smog.
  • Nowela ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów da podstawę do uruchomienia 180 mln zł z Funduszu Termomodernizacji.
  • Termomodernizacja ma objąć ok. 15-16 tys. domów, a inwestycje mają ruszyć w sierpniu.

Według MPiT program skierowany jest do 33 miast; pilotaż obejmie 23 miasta do 100 tys. mieszkańców, a dla pozostałych 10 miast powstaną indywidualne, skrojone pod ich potrzeby modele współpracy.

"Uchwalenie tej ustawy umożliwi realizację programu pilotażowego Stop Smog, zakładającego współpracę rządu z 33 polskimi miastami umieszczonymi przez Światową Organizację Zdrowia w 2016 r. na liście 50 miast w Europie z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem" - zaznaczył resort. Miasta z listy WHO zlokalizowane są na terenie województw małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, podkarpackiego, wielkopolskiego, łódzkiego, opolskiego oraz kujawsko-pomorskiego.

"Naszym celem jest pomoc tym miastom w przeprowadzeniu i sfinansowaniu termomodernizacji budynków mieszkalnych należących do najmniej zamożnych gospodarstw domowych. Dlatego do udziału w konsultacjach społecznych zapraszamy nie tylko władze wszystkich 33 miast z listy Światowej Organizacji Zdrowia, ale również marszałków województw, na terenie których zlokalizowane są te miasta" - podkreślił, cytowany w komunikacie, Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu Czyste Powietrze.

Jak wskazało MPiT, jest to realizacja zapowiedzi złożonej w lutym podczas konferencji prasowej premiera Mateusza Morawieckiego poświęconej prezentacji założeń programu Stop Smog. Woźny wówczas zapowiedział, że rząd zakłada, iż wygra walkę ze smogiem w dziewięć lat - do 2027 roku.

Nowela ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów da podstawę do uruchomienia 180 mln zł z Funduszu Termomodernizacji. Według wcześniejszych zapowiedzi cały program termomodernizacji w 23 gminach ma kosztować ok. 750 mln zł. Termomodernizacja ma objąć ok. 15-16 tys. domów, a inwestycje mają ruszyć w sierpniu. Do końca czerwca br. ma zostać podpisana umowa między rządem a gminą Skawina przewidująca termomodernizację w ciągu 3 lat ok. 15 proc. domów jednorodzinnych w tej gminie (ok. 1 tys. z 6 tys.).

Resort przedsiębiorczości i technologii dodał, że doświadczenia wyniesione z pilotażu zostaną później wykorzystane w opracowaniu ogólnokrajowego programu termomodernizacji budynków mieszkalnych.

Czytaj także:Smog Stop: Mapa z najbardziej zanieczyszczonymi miastami zainteresowała internautów





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • chyba nie wie, 2018-04-05 08:49:13

    Ciekawe, czy Prezes PiS-u, zna projekt ustawy o zmianie ustawy UD 126 w wersji z dn. 16.02.2018r. - cz jest zorientowany o obecnym tragicznym stanie regionalnej, pozamiejskiej, drogowej komunikacji zbiorowej, oraz czy wie o skutkach, jakie spowodowałoby przyjęcie przez sejm takich przepisów.
  • ktoś zyskuje-ktoś traci, 2018-04-04 10:19:38

    Jak dobrze rozumiem projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym UD 126 (wersja z 16.12.2018r) jest przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury, a ministerstwo i cały rząd powinien być kontrolowany przez PiS, więc dlaczego PiS zaproponował taki projekt, to trudno jest zrozumieć, wydaje się ...przedstawione rozwiązania byłyby korzystne tylko sprzedawcom zachodniego złomu samochodowego i autobusowego.  rozwiń
  • SPALINĄ ODDYCHAJ !, 2018-04-04 07:49:55

    Walka o czyste powietrze to nie powinno być tylko wydanie 180 mln. zł. na termomodernizację budynków, ale państwo powinno także przyjrzeć się także szkodliwym zjawiskom nie wymagającym żadnych nakładów finansowych, a mianowicie, z projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym zaproponowanym ...przez Ministerstwo Infrastruktury w wersji z dn.16.02.2018r należałoby usunąć zapisy powodujące "zjawisko przymusowego posiadania samochodu", gdyż w Polsce nie daje się żyć bez własnego samochodu, a w zasadzie to w każdej rodzinie powinno być tyle samochodów ile jest dorosłych osób, bo tu mało do której wioski można dojechać transportem zbiorowym - więc ludzie kupują wyeksploatowane , tanie samochody ,przywiezione z zachodu i trują powietrze, są zatłoczone i drogi i miasta. Będzie raczej jeszcze gorzej, bo przedstawiony przez MI projekt zakłada utrzymanie tzw. wolnoamerykanki na liniach międzywojewódzkich ( art. 20), a dodatkowo w art. 5a, proponuje się ustalenie minimalnych standardów obsługi transportem zbiorowym na poziomie chyba poniżej "trzeciego świata". Ponadto z art . 21 i art. 25 wynikałoby iż rozstrzygnięcie przetargowe nie zależałoby od wieku autobusu, a umowy byłyby zawierane tylko na 5 lat (czyli inwestowanie w nowe autobusy nie miałoby sensu z punktu widzenia biznesmenów- do Polski dalej przywożono by złom autobusowy). W/w problemy dotyczą projektu ustawy o ptz, ( MI-16.02.2018) w zakresie regionalnego, pozamiejskiego, autobusowego transportu zbiorowego.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.