PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak pracują miejscy urzędnicy? Skargi, pochwały i interwencje

  • AKC    4 lipca 2018 - 16:50
Jak pracują miejscy urzędnicy? Skargi, pochwały i interwencje
Gdański magistrat notuje spadek skarg na urzędników (fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl)

Z roku na rok spada liczba skarg na pracę urzędników: w ciągu ostatnich 12 lat o ponad 50 proc. Są też i pochwały - w 2017 roku z prawie 400 ankiet oceniających pracę gdańskich urzędników 368 opinii było pozytywnych. To popularny trend. Polacy coraz lepiej oceniają pracę urzędników.




  • Skargę na działanie organów publicznych może złożyć każdy obywatel. Jej powodem może być przewlekłe czy biurokratyczne postępowanie urzędnika, nienależyte wykonanie zadania, naruszenie interesów mieszkańca, ich zaniedbanie.
  • Każda skarga powinna być rozpatrywana i analizowana przez osobę nadzorującą urzędnika, z powodu którego skargę złożono.
  • Tak dzieje się m.in. w gdańskim magistracie, gdzie sprawdzane jest  kto zawinił, dlaczego tak się stało i jak sytuację naprawić?

Wszystkie skargi na działanie urzędników wpływające do Urzędu Miejskiego w Gdańsku (UMG) są skrupulatnie rozpatrywane i... liczone. Z opracowania przygotowanego przez UMG wynika, że liczba skarg z roku na rok maleje.

W 2006 roku wpłynęły do gdańskiego magistratu 123 skargi, w tym 82 zasadnych, pozostałe po rozpatrzeniu okazały się bezzasadne. Najmniej skarg - bo tylko 60 z czego aż 41 bezzasadnych - wpłynęło w 2011 roku, najświeższe dane z roku 2017 mówią o 69 skargach, w tym 44 bezzasadnych.

- Coraz mniejsza liczba skarg wynika z tego, że z roku na rok staramy się podnosić jakość naszej pracy - mówi Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Szukamy przyczyn skarg i usprawniamy pracę urzędu tak, żeby mieszkańcy mieli jak najmniej powodów do niezadowolenia. Pomagają w tym sami gdańszczanie wskazując, co trzeba zmienić, poprawić, ulepszyć.

Czytaj też: Problem polskich urzędników. Aż 1/5 decyzji wycofanych

Skarga mieszkańca oznacza dla urzędnika, który do jej złożenia się przyczynił, postępowanie wyjaśniające i rozmowę dyscyplinującą, jeśli zaniedbanie się potwierdzi. A jeśli skarg na jednego urzędnika jest więcej, może czekać go nagana i niższa ocena pracownicza weryfikowana co roku.

Urząd Miejski w Gdańsku wprowadził też niedawno nieszablonowe rozwiązanie, aby sprawę niezadowolonego klienta załatwić od ręki. Kiedy mieszkaniec przychodzi ze skargą, sprawa jest wyjaśniana na miejscu w urzędzie i - jeśli jest taka możliwość - klient ma wyjść z gotowym rozwiązaniem problemu.   

Na kłopoty prezydent. Interwencje najwyższego szczebla

Czymś innym niż skarga jest interwencja. Każdy ma prawo interweniować i osobiście w swojej sprawie spotkać się z prezydentem lub jego zastępcami. W 2017 roku najwięcej interwencji - aż 248 - przyjął Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej, prezydent Paweł Adamowicz - 18, Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej - 5, Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta ds. planowania przestrzennego - 28.

- Fakt że inni prezydenci mają na koncie mniej interwencji niż prezydent Grzelak, wynika z tego, że większość spraw udaje się załatwić na szczeblu dyrektorów wydziału, miejskich jednostek, dyrektorów szkół i nie wymagają jednostkowej decyzji prezydenta - tłumaczy Filipowicz. - Polityka komunalna miasta to bardzo wrażliwy temat, wiele decyzji wymaga zindywidualizowanego podejścia, a dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej czy Gdańskich Nieruchomości nie ma takich kompetencji, żeby rozstrzygać skomplikowane sprawy. I te szczególne przypadki trafiają do prezydenta, który indywidualizuje decyzje, rozstrzyga, co w konkretnym przypadku można zrobić





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.