PARTNER PORTALU
  • BGK

Awaria systemów informatycznych. Informatyk: "Padło" wszystko, a my nie mogliśmy nic zrobić

  • Tomasz Klyta    13 czerwca 2018 - 20:00
Awaria systemów informatycznych. Informatyk: "Padło" wszystko, a my nie mogliśmy nic zrobić
Nie wiemy, jakie były przyczyny niedostępności m.in. SRP, ePUAP-u, CEPIK-u i bardzo możliwe, że nigdy się nie dowiemy (fot.pixabay)

We wtorek 12 czerwca doszło do awarii państwowych systemów informatycznych, która na kilka godzin sparaliżowała pracę urzędów w całej Polsce. Na razie nie są znane przyczyny usterki. – To rozbudowane i skomplikowane rozwiązania sprzętowo-programowe, ale widocznie do awarii doszło w jednym punkcie. Trzeba go wyeliminować – komentuje Jacek Orłowski, wiceprzewodniczący Sekcji Informatyków Administracji Publicznej Polskiego Towarzystwa Informatycznego (SIAP PTI).




  • – Każdy system informatyczny może być narażony na atak lub awarię. Dawno jednak nie było tak, że „padły” wszystkie systemy – komentuje dla Portalsamorzadowy.pl Jacek Orłowski, wiceprzewodniczący SIAP PTI.
  • Dodaje, że z Systemu Rejestrów Państwowych należy wydzielić poszczególne moduły. - To poprawi jego działanie - mówi ekspert.
  • Specjaliści IT w gminach nie administrują systemami centralnymi, ale często to od nich w pierwszej chwili urzędnicy oczekują rozwiązania problemu.
  • – Obsługa tych systemów z poziomu Jednostek Samorządu Terytorialnego powinna być jawnie rozliczana w dotacji na zadania zlecone – uważa Jacek Orłowski.

 

Czy informatycy SIAP PTI byli zaskoczeni niedawną ogólnopolską awarią centralnych systemów informatycznych?

Jacek Orłowski: Każdy system informatyczny jest narażony na atak lub awarie, dlatego nas informatyków takie sytuacje nie zaskakują. Gdy pojawia się problem, to po prostu działamy.

W wypadku usterek systemów centralnych nasze pole do działania jako informatyków w urzędach jest jednak ograniczone – możemy jedynie sprawdzić, czy problem dotyczy wszystkich stanowisk w urzędzie, zbadać połączenia sieciowe i ewentualnie zgłosić incydent do Centralnego Ośrodka Informatyki lub innej właściwej jednostki obsługującej taki system.

Centralny Ośrodek Informatyki na razie nie podał przyczyn awarii. Jednak informatycy w urzędach codziennie mają do czynienia z tymi systemami. Co waszym zdaniem się stało?

- Nie wiemy, jakie były przyczyny niedostępności m.in. SRP, ePUAP-u, CEPIK-u i bardzo możliwe, że nigdy się nie dowiemy. Ważne, by taką informację pozyskały komórki informatyczne odpowiedzialne za działanie tych systemów i by wyciągnęły z niej wnioski na przyszłość.

Jako informatycy samorządowi nie mamy wpływu na działanie tych systemów, nie mamy umowy SLA na te usługi, co oznacza, że nie mamy – jako urzędy – możliwości ich egzekwowania, tak jak ma to miejsce w wypadku dostawców usług komercyjnych. Chcielibyśmy jednak, żeby były to systemy działające sprawnie, bo ich dostępność rzutuje na pracę wszystkich urzędników.

Czy nie powinniśmy się obawiać w szczególności tego, że w jednej chwili niedostępne były wszystkie centralne systemy? Czy są one odpowiednio zabezpieczone? Czy taka sytuacja może się powtórzyć?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.