PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządy w social mediach. Tablica ogłoszeniowa zamiast dyskusji

  • Tomasz Jakubowski    27 sierpnia 2019 - 12:00
Samorządy w social mediach. Tablica ogłoszeniowa zamiast dyskusji
72 proc. z 399 zbadanych gmin prowadzi profil na Facebooku (Fot. Pixabay.com)

Media społecznościowe na dobre zadomowiły się w Polsce i coraz chętniej wykorzystywane są przez gminy, a nawet sołectwa, do kontaktu z mieszkańcami. Sieć Obywatelska Watchdog Polska sprawdziła, w jaki sposób używają ich samorządy.




  • Samorządy traktują media społecznościowe częściej jako sposób na informowanie mieszkańców o wydarzeniach niż na rozmowę - wynika z raportu przygotowanego przez Sieć Obywatelską Watchdog Polska
  • Gminne fanpejdże to najczęściej tablice ogłoszeń służące głównie do chwalenia się sukcesami lub do promocji miasta.
  • Mieszkańcy krytykujący jakieś rozwiązania zbyt często nie otrzymują żadnej odpowiedzi lub uzupełniającej informacji.

Media społecznościowe to kanał komunikacji, który gwarantuje dotarcie do dużej grupy odbiorców. Nie tylko w sprawach informacyjnych, ale i np. w dyskutowaniu o sprawach wspólnych dla mieszkańców. Osobnym i ważnym atutem social mediów jest skrócenie dystansu między władzą a mieszkańcami. Mają one jednak kilka wad. Na przykład strony społecznościowe mają własne algorytmy, które decydują, jakie komunikaty zobaczą użytkownicy, pozwalają więc na manipulowanie treściami, a nawet na blokowanie niewygodnych użytkowników i kasowanie komentarzy.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska postanowiła sprawdzić, obejmując swoim badaniem 4 województwa - dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie i lubuskie, jak samorządowcy radzą sobie w sieciach społecznościowych.

Do wszystkich gmin w tych województwach wysłano wniosek o informację publiczną, w którym pytano, jakie media społecznościowe prowadzą, kto jest ich administratorem, czy fanpejdże mają regulamin i czy blokuje się na nich użytkowników.

Smutne wnioski

Jak się okazuje, 72 proc. z 399 zbadanych gmin prowadzi profil na Facebooku. Tylko 3 proc. gmin prowadzących profil w serwisie Facebook ma regulamin dotyczący zasad dyskusji. 18 proc. zablokowało przynajmniej 1 użytkownika. Rekordziści zablokowali od 34 do 105 użytkowników.

Same urzędy z różnym zaangażowaniem podchodzą do komunikacji w Internecie. W przypadku 30 proc. (83) badanych fanpejdży osoby, które je prowadzą, zajmują stanowiska administracyjne lub są... informatykami.

Stosunkowo rzadko gminy uznają, że komunikacja w mediach społecznościowych jest na tyle odpowiedzialnym zadaniem, że należy powierzyć je osobie na kierowniczym stanowisku – tak jest w przypadku tylko 26 proc. (75) gmin. Najczęściej fanpage gmin na FB prowadzą osoby odpowiedzialne w urzędzie za komunikację. W pojedynczych przypadkach stronę gminy prowadzi wyspecjalizowana zewnętrzna firma, osoba lub instytucja.

Brak przestrzeni do dyskusji

Osobnym i ważnym tematem w raporcie są oficjalne i nieoficjalne profile na Facebooku czy Twitterze wójtów, burmistrzów i prezydentów. Internauci narzekali, że to właśnie oni najczęściej blokują użytkowników.

W 21 proc. (82) gmin takie oficjalne profile istniały. Tylko 23 proc. (19) z nich prowadziły osoby opłacane z budżetu gminy. W przypadku gminy (jedynej) Oleśnica profil wójta wprawdzie prowadzi pracownik, jednak robi to jako wolontariusz. Za darmo.

Fora gminne okazują się okazały się zupełnie marginalnym zjawiskiem. Wprawdzie 8 gmin w badanej grupie poinformowało o istnieniu forum w postaci tematycznej grupy na Facebooku, ale po zbadaniu sprawy okazało się, że tylko 3 stanowiły miejsce dyskusji o sprawach gminy.

Z raportu wynika, iż w przeważającej większości badane urzędy traktują media społecznościowe jako sposób na informowanie mieszkańców o wydarzeniach niż jako miejsce na dyskusję. Wiele fanpejdży to zwykłe tablice ogłoszeń, na których jest dużo udostępnień, czasem polubień, ale mało wypowiedzi. Inne z kolei, zwłaszcza w dużych miastach, a już szczególnie w miastach turystycznych, to miejsce promocji miasta. - Stosunkowo mało zaobserwowaliśmy aktywnego podejmowania dyskusji przez władze gmin. Mieszkańcy krytykujący jakieś rozwiązania zbyt często nie otrzymują żadnej odpowiedzi czy uzupełniającej informacji – piszą autorzy raportu.

Pełen raport publikujemy poniżej w dziale multimedia.

Więcej na temat samorządów w sieciach społecznościowych znaleźć można tutaj

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.