PARTNERZY PORTALU

Czy urzędnicy mogą liczyć na sprzęt i dodatki do pracy zdalnej?

Czy urzędnicy mogą liczyć na sprzęt i dodatki do pracy zdalnej?
Wiele urzędów jeszcze przed ogłoszeniem rozporządzenia zdecydowało się na częściowe przejście na pracę zdalną (fot. pixabay)

W piątek 21 stycznia opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Zgodnie z treścią rozporządzenia, kierownicy jednostek administracji publicznej powinni polecić pracownikom wykonywanie pracy zdalnej. Ma to potrwać do 28 lutego. W praktyce jednak, o tym, który urzędnik naprawdę będzie pracował zdalnie, zdecyduje osobiście jego przełożony.




  • W piątek 21 stycznia opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów, które zakłada przejście urzędników administracji publicznej (z nielicznymi wyjątkami) na pracę zdalną.
  • Z krótkiej analizy przepisów można jednak wywnioskować, że rozporządzenie może niewiele zmienić. Ustawa, na którą powołuje się rozporządzenie, to pracodawcom daje wyłączną kompetencję do organizacji pracy z trybie niestacjonarnym.
  • Same urzędy już dawno wprowadziły swoje wewnętrze regulacje, mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się COVID-19. Często stosowanym rozwiązaniem jest... praca zdalna.

Urzędy przechodzą na pracę zdalną - taka informacja obiegła media w piątek 21 stycznia, kiedy opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie nakazów i zakazów w związku z pandemią COVID-19. Jak czytamy w rozporządzeniu, do 28 lutego 2022 r. w urzędach administracji publicznej kierownicy tych jednostek mają "polecać" pracownikom wykonywanie pracy zdalnej. Z obowiązku "polecenia" zwolnieni są kierownicy jednostek organizacyjnych sądów, prokuratur i uczelni.

Co ważne, zasady wysłania pracownika na pracę zdalną reguluje tzw. specustawa covidowa, uchwalona w marcu 2020 r. (Dz. U. 2020 poz. 374). W przepisach tych określono prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców, w przypadku przejścia na pracę zdalną.

Czytaj także: Od listopada nowe dowody osobiste. Czy trzeba wymieniać dokumenty?

Jak czytamy w ustawie, pracodawca "może" wydać polecenie pracy zdalnej, ale tylko wtedy, kiedy pracownik "ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy". Ponadto, to po stronie pracodawcy leży obowiązek zaopatrzenia pracownika w wszelkie niezbędne materiały do pracy zdalnej. Ustawa mówi także, że pracownik może korzystać z prywatnego sprzętu, o ile możliwe jest poszanowanie informacji niejawnych pracodawcy.

- Oczywiście nie zawsze pracownik ma zdolności organizacyjne lub techniczne do wykonywania pracy w domu. Wówczas pracodawca powinien wyposażyć pracownika w odpowiedni sprzęt. Czasem oczywiście bywa tak, że pracodawca zapewni np. laptop czy telefon, ale pracownik nie ma warunków lokalowych. Obie strony powinny wówczas dążyć do porozumienia, omówić wszelkie szczegóły. Jednak to pracodawca podejmuje ostateczną decyzję, a pracownik musi podporządkować się decyzji pracodawcy. Bywa tak, że sam pracownik wnioskuje o pracę zdalną. W tym przypadku decyzja również należy do pracodawcy - wyjaśnia Państwowa Inspekcja Pracy.

Przełożony może także zobligować pracownika do prowadzenie ewidencji wykonywanych czynności, a także ustalić częstotliwość sporządzania takiej ewidencji. Art. 3 ust. 8 cytowanej ustawy mówi natomiast, że polecenie wykonywania pracy zdalnej może zostać w każdej chwili cofnięte.

Bez dodatków za pracę zdalną

Jak informuje PIP szczególne dodatki do wynagrodzenia nie zostały określone w przepisach dotyczących pracy zdalnej. Dlatego praca zdalna jest wykonywana na tych samych warunkach o pracę i za tym samym wynagrodzeniem co praca w siedzibie firmy. Przysługuje pracownikowi tym samym wszystko to, co było w umowie o pracę, np. dodatek stażowy czy funkcyjny.




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (1)

  • Aga, 2022-01-25 06:13:53

    U mnie w gminie to jest taka bida, że teraz przy najwyższej inflacji cisza o jakichkolwiek podwyżkach (ostatnia podwyżka w 2017 o 300zł). Połowa ludzi ma minimalna w podstawie. Taka perspektywa w samorządach. Płakać się chce. Tymczasem prezydent i radni podwyżki dla siebie o 80% cyk. A dla nas podw...yżki rat kredytów cyk. Czy ktoś o nas myśli?  rozwiń


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!