PARTNER PORTALU
  • BGK

Dzień Służby Publicznej. To święto nie tylko urzędników

  • AKC    23 czerwca 2018 - 06:00
Dzień Służby Publicznej. To święto nie tylko urzędników
Polacy coraz lepiej oceniają pracę urzędników (fot. Daniel Dmitriew)

Od 2003 roku 23 czerwca jest Dniem Służby Publicznej. Jak pokazują statystyki, Polacy coraz lepiej oceniają pracę urzędników. Za najbardziej kompetentnych uważamy osoby zatrudnione w Zakładach Ubezpieczenia Społecznego.




  • Służbę publiczną należy rozmieć szeroko: nie tylko jako urzędników centralnych i samorządowych, ale również jako np. policjantów, strażaków, pracowników szkół czy bibliotek.
  • Wśród formacji mundurowych od lat największym uznaniem Polaków cieszą się strażacy. Ich pracę pozytywnie ocenia 89 proc. obywateli. 
  • Coraz lepiej oceniamy też urzędników. Wciąż wiele jest do zrobienia, ale do coraz wyraźniej dostrzegają sami zainteresowani. 

Dzień Służby Publicznej został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Jego obchody mają ma celu podkreślenie znaczenia usług publicznych i osiągnięć służby na rzecz społeczności. Służyć ma również docenieniu pracy służby publicznej i zachęceniu młodych ludzi do rozpoczęcia kariery w sektorze publicznym.

Praca marzeń?

O ile kiedyś praca w tzw. budżetówce była pracą marzeń, dziś nie jest już postrzegana w takich kategoriach. Urzędnicy narzekają na niskie zarobki, powtarzalność zajęć, wypalenie zawodowe. Jak wynika z danych GUS, w Polsce w administracji państwowej pracuje 172 tys. osób, ich średnia pensja to 5 tys. 400 zł brutto, w administracji samorządowej jest 252 tys. pracowników i średnia pensja w wysokości 4 tys. 800 zł brutto. 

- Urzędy nie mają czego zaoferować potencjalnym kandydatom, a młodzi ludzie są dziś dużo bardziej wymagający. Tymczasem warunki finansowe pozostawiają wiele do życzenia. Może zadowoliłyby kogoś, kto zaczyna pierwszą pracę lub jest zdesperowany. Nie ma też żadnych perspektyw na rozwój - opowiada Elżbieta Adamska, eksurzędniczka samorządowa. -  Największą zaletą tej pracy była stabilność, gwarancja popłaconych składek, wypłaty na czas czy trzynastki. Choć jak weźmie się pod uwagę zarobki, to trzynastka nie jest jakimś wielkim bonusem. 

Jak zachęcić młodych do pracy w urzędach? Zdaniem Adamskiej, w pierwszej kolejności poprawić warunki finansowe, ale nie tylko one się liczą. - Ja miałam dość powtarzalności czynności, jakie musiałam wykonywać. Dobrze więc byłoby wprowadzić rotacyjny system pracy, by osoba, która przychodzi na konkretne stanowisko, nie musiała robić tego samego przez dwadzieścia czy trzydzieści lat. To jest nie do zniesienia - mówi była urzędniczka. 

Jest dobrze

Jak wynika z raportu CBOS opublikowanego pod koniec ubiegłego roku, Polacy dobrze oceniają jakość obsługi klientów w poszczególnych urzędach. Obecnie częściej niż przed pięcioma laty interesanci deklarują zadowolenie ze sposobu załatwienia sprawy, z którą przyszli do urzędu, twierdząc, że obsłużono ich sprawnie od razu (od 2012 r. wzrost z 51 do 61 proc.). Jednocześnie zmalał odsetek respondentów, którzy co prawda załatwili swoją sprawę, ale skarżyli się na uciążliwość i mnożenie trudności przez urzędników (z 11 do 7 proc.), oraz tych, którym nie udało się załatwić sprawy (z 7 do 3 proc.).

Czytaj też: Urzędnik samorządowy jest przeważnie miłą kobietą





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Expert, 2018-06-23 12:24:56

    "Polacy są narodem idiotów" Józef Piłsudski

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.