PARTNER PORTALU
  • BGK

Inwestorzy przychylniejsi mniejszym samorządom. Grunt to ich zdobyć i zatrzymać

  • Aneta Kaczmarek    23 września 2019 - 20:00
Inwestorzy przychylniejsi mniejszym samorządom. Grunt to ich zdobyć i zatrzymać
Jak najlepiej dotrzeć do inwestora? Postawić się w jego sytuacji - radzi burmistrz Kłobucka (fot. Shutterstock)

Na decyzję lokalizacyjną inwestycji składa się szereg czynników. Niektóre z nich wynikają z natury prowadzonej działalności, kryteriów geograficznych, a niektóre z prostego rachunku ekonomicznego. Nie bez znaczenia jest klimat inwestycyjny, jaki potencjalnym inwestorom stwarzają gminy i ich włodarze. Tu coraz wyraźniej swoją obecność zaznaczają mniejsze miasta czy gminy, które są dla przedsiębiorców coraz atrakcyjniejsze.


  • Na polskim rynku nowoczesnych powierzchni magazynowo-przemysłowych powinno szybko rosnąć znaczenie nowych lokalizacji - wynika z raportu „Small town, big deal” przygotowanego przez firmę JLL we współpracy z Hillwood Polska i ManpowerGroup.
  • Tak zwana Wielka Piątka (Warszawa, Górny Śląsk, Polska Centralna, Poznań i Wrocław) nadal pozostaje motorem wzrostu i przyciąga najwięcej inwestycji, ale miasta takie jak m.in. Konin, Kielce czy Częstochowa to wschodzące gwiazdy polskiego rynku magazynowego.
  • Nowe obiekty powstają m.in. w podczęstochowskiej gminie Kłobuck. Jej burmistrz już mówi o korzyściach; na kolejne, jak dodaje, trzeba będzie poczekać. 
  • O rynku pracy i strategii rozwoju regionów będziemy rozmawiać podczas VI Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku w dniach 25-26 września.

Jak wskazują inwestorzy, spośród wszystkich pozycji składających się na ogólny koszt łańcucha dostaw koszty transportu stanowią średnio ok. 50 proc. Tym większe znaczenie dla wyniku operacyjnego przedsiębiorstwa ma wybór optymalnej lokalizacji centrum dystrybucyjnego lub zakładu produkcyjnego. Według autorów raportu „Small town, big deal”, wraz z rozwojem polskiej gospodarki popyt na nowoczesne powierzchnie przemysłowe będzie generowany także w mniejszych ośrodkach. 

- Kiedy zaczynałem zajmować się powierzchniami magazynowymi, to wielu inwestorów - szczególnie firmy, których na polskim rynku jeszcze nie było - widziało tylko Warszawę i w pierwszej kolejności tam kierowali swoje zamierzenia biznesowe, co w kontekście logistyki było paradoksem, bo do Warszawy nie dochodziła żadna droga szybkiego ruchu, żadna autostrada. Na przestrzeni lat coraz większą popularnością zaczęły się cieszyć takie ośrodki jak Łódź, Górny Śląsk, Poznań czy Wrocław. Dziś jesteśmy kilka kroków dalej, bo coraz większym zainteresowaniem cieszą się nowe rynki, wiele firm szuka alternatywy dla tych największych aglomeracji, poza nimi szuka pracowników - mówi Tomasz Mika, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych JLL w Polsce.

Lokalizacje na celowniku

W analizie, która objęła 34 ośrodki z miastami powyżej 100 tys. mieszkańców wraz z otaczającymi je powiatami, na pierwszych 10 pozycjach znalazły się Konin, Kraków, Kielce, Okręg Legnicko-Głogowski, Zielona Góra, Częstochowa, Bydgoszcz, Włocławek, Tarnów oraz Rzeszów. 

To właśnie nieopodal jednego z tych miast, a konkretnie w podczęstochowskiej gminie Kłobuck, powstaje 57 tys. mkw. powierzchni magazynowej. 

Jak wskazują autorzy raportu, na wysoką ocenę atrakcyjności Częstochowy złożyły się m.in. dobra sieć istniejących i planowanych dróg ekspresowych w promieniu 50 km od miasta oraz relatywnie duży obszar, jaki wyznaczają trasy, którymi można wyjechać z miasta w ciągu dwóch i ośmiu godzin. W pierwszym przypadku obejmuje on niemal 8,8 mln osób, a drugim - ok. 60 mln osób. Dla porównania magazyn centralny pod Warszawą jest w stanie obsłużyć „tylko” ok. 47 mln osób. Co ciekawe, z Częstochowy na najbliższe lotnisko można już dotrzeć w krótszym czasie niż godzinę.









×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.