Partnerzy portalu

Koleje szukają nowych maszynistów. Jakie szanse mają Ukraińcy?

Wielu czynnych zawodowo maszynistów jest w wieku przedemerytalnym lub właśnie odchodzi na emeryturę. Spółki kolejowe szukają sposobu na wypełnienie luki kadrowej. Wyjątkiem nie są Koleje Dolnośląskie, które mają cały czas otwartą rekrutację, rotacja występuje też m.in. w Polregio czy Kolejach Wielkopolskich. O miejsca w nich mogę również powalczyć uchodźcy.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • Ponad 200 etatowych maszynistów trakcyjnych zatrudniają obecnie Koleje Dolnośląskie. - Szkolimy kolejne osoby, a najbliższa rekrutacja na kandydatów na maszynistów zaplanowana jest jeszcze w kwietniu - informuje spółka, dodając, że jest otwarta także na przyjęcie Ukraińców.
  • Na bieżąco braki kadrowe starają się uzupełniać Koleje Wielkopolskie i Polregio.  - Zainteresowanie podjęciem pracy przez cudzoziemców wcześniej i aktualnie pozostaje bez zmian i jest znikome - zaznacza jednak KW.
  • - Ponad połowa maszynistów w Polsce ma ponad 50 lat i więcej, najliczniejsi w grupie maszynistów są pracownicy w wieku 55-60 lat - zwraca uwagę prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu Paweł Rydzyński.
  • O rynku kolejowym będziemy rozmawiać także podczas XIV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 25-27 kwietnia 2022

Aktualnie spółka Koleje Dolnośląskie zatrudnia na etacie 218 maszynistów pojazdów trakcyjnych, a także ma umowy cywilno-prawne z kolejnymi osobami, dotyczące wykonywania czynności maszynisty.

- Zapotrzebowanie na maszynistów jest jednak większe, z tego też względu cały czas otwarta jest rekrutacja na to stanowisko dla osób posiadających uprawnienia (licencja + świadectwo), jak i dla osób posiadających licencję maszynisty, w celu odbycia dalszego szkolenia na świadectwo maszynisty - informuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy KD.

Sprawdź: Komunikacja miejska liczy na ukraińską odsiecz

Szkolą i rekrutują. Ukraińcy też mogą spróbować 

Kurs trwa ok. 1,5 roku, ale kursanci - kandydaci na maszynistów - są już w tym czasie pracownikami spółki.

- W trybie ciągłym szkolimy kolejne osoby. W czerwcu br. szkolenie na świadectwo ukończy 14 osób. Najbliższa rekrutacja na kandydatów na maszynistów (wymagana jest licencja) zaplanowana jest jeszcze w kwietniu br. Zapotrzebowanie na maszynistów będzie rosnąć z uwagi na stopniowe rozszerzanie działalności przewozowej przez spółkę - wyjaśnia Bartłomiej Rodak.

Oddzielnie przewoźnik prowadzi odpłatne weekendowe kursy na licencję maszynisty. Najlepszym gwarantuje przyszłe zatrudnienie w KD.

Do tego grona mogą dołączyć także uchodźcy z Ukrainy, pod warunkiem, że posiadają uprawnienia i znają język polski. Już obecnie spółka zatrudnia 25 osób z obywatelstwem ukraińskim, w tym 3 osoby na umowę o pracę (dwóch maszynistów uczniów i jeden pracownik serwisu) i 22 na umowach cywilnoprawnych.

- Podstawowym problemem przy zatrudnianiu Ukraińców na stanowiska techniczne jest brak umiejętności porozumiewania się w języku polskim. Zdecydowana większość osób na umowach cywilnoprawnych zatrudniona jest do grup sprzątających - zaznacza rzecznik KD.

Czytaj: Nie wszyscy Ukraińcy szukają pracy. Liczą na szybki powrót do domu

Koleje Wielkopolskie otwarte na obcokrajowców, ale nie liczą na duże zainteresowanie

Ewentualne braki w zespole drużyn trakcyjnych Kolei Wielkopolskich są na bieżąco monitorowane i uzupełniane uruchamianiem szkoleń dla kandydatów na maszynistę.

- Każdy kandydat na maszynistę, niezależnie od pochodzenia, ma takie samo prawo aplikowania na wszystkie dostępne oferty pracy. W przypadku kandydatów na maszynistę musi jednak spełniać określone w przepisach wymagania – zaznacza Kamila Dumała, zastępca naczelnika Wydziału Spraw Pracowniczych KW.

Podczas szkolenia kandydatów na maszynistę - zarówno w przypadku osób posiadających już licencję maszynisty, jak i osób dopiero się o nią ubiegających - spółka ponosi koszty ich wyszkolenia. Trzeba jednak pamiętać, że proces ten trwa ok. 18 miesięcy, a kursy nie są organizowane stale. W tym roku wielkopolski przewoźnik nie planuje już uruchomienia kolejnego kursu.


Nie ma nic przeciwko zatrudnianiu uchodźców, ale nie spodziewa się dużego zainteresowania z ich strony. - Obecnie nie zatrudniamy obywateli Ukrainy ze względu na charakter pracy w torach czynnych tj. związany z bezpieczeństwem. Z uwagi na specyficzne wymagania określone w rozporządzeniach branżowych, zainteresowanie podjęciem pracy przez cudzoziemców wcześniej i aktualnie pozostaje bez zmian i jest znikome – podkreśla Kamila Dumała.

Polregio ma już doświadczenie w pracy z Ukraińcami

Także spółka Polregio zapewnia, że uzupełnia zatrudnienie w miarę możliwości na bieżąco.

- Ewentualne niedobory w liczbie maszynistów wynikają z naturalnych odejść (w szczególności związanych z wymianą pokoleniową), a także długotrwałego procesu szkolenia wyspecjalizowanych pracowników - informuje. - Podstawowe znaczenie przy przyjmowaniu do pracy mają kwalifikacje potencjalnego pracownika, a nie jego narodowość – dodaje i wzorem innych przewoźników wskazuje na konieczność posiadania odpowiednich kwalifikacji i znajomości polskiego.

Zobacz Polregio kolejny rok zamknęło z zyskiem.

Czy byłaby gotowa pokryć koszty zdobycia przez nich uprawnień do prowadzenia pociągów lub przynajmniej w nich partycypować?

- Ewentualne decyzje w tym zakresie leżą w gestii zarządu. Dodatkowo, ze względu na konieczność odbycia długotrwałego szkolenia, uchodźcy musieliby podjąć decyzję o pozostaniu w naszym kraju na dłużej – zwraca uwagę.

Spółka zatrudniała pracowników z Ukrainy również przed wybuchem wojny. I wyraża otwartość na zwiększenie tego zatrudnienia, pod warunkiem spełnienia ww. warunków.

- Pracownicy zajmujący się procesem rekrutacji i zatrudnienia zostali przeszkoleni w zakresie przepisów dotyczących zatrudnienia cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji prawnej uchodźców w Ukrainy – dodaje Polregio.

Niewykluczone, że zapotrzebowania na nowych pracowników w Polregio będzie większe. W ostatnich dniach wiele pociągów tej spółki zostało odwołanych z powodu licznych zwolnień lekarskich pracowników – drużyn trakcyjnych i konduktorskich. L4 są efektem sporu zbiorowego w spółce, którego przedmiotem są wynagrodzenia.

Niedobory na całej kolei. Ale nie chodzi tylko o maszynistów

Braki w zatrudnieniu to głębszy problemem strukturalny dotyczący całej polskiej kolei. Ale nie chodzi tylko o maszynistów.

- Ponad połowa maszynistów w Polsce ma ponad 50 lat i więcej, najliczniejsi w grupie maszynistów są pracownicy w wieku 55-60 lat. Dzięki podjętym wysiłkom związanym m.in. z rozwojem szkolnictwa zawodowego, problem niedoboru maszynistów minimalnie w ostatnich latach zmniejszył się, ale nadal jest poważny. Niemały problem dotyczy również np. niedoborów wśród dyżurnych ruchu. To na pewno są obszary, w których podmioty kolejowe powinny rekrutować i szkolić pracowników z Ukrainy - uważa Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Kilka dni temu zapytaliśmy już w innych spółkach kolejowych, jak u nich ta sytuacja wygląda obecnie oraz czy upatrują szanse na choć częściowe rozwiązanie swoich problemów kadrowych właśnie w Ukraińcach.

- W ostatnim czasie przeprowadzenie procesu rekrutacji i szkoleń nowych pracowników utrudnił stan epidemii. Aby zastąpić odchodzących maszynistów oraz spełnić założenia rozwijanej oferty przewozowej, PKP Intercity planuje przyjmować ok. 200 nowych maszynistów stażystów rocznie - wyliczyła Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity. - Spółka jest gotowa przyjąć uchodźców po spełnieniu przez nich wymagań formalnych i kompetencyjnych, w tym posiadania odpowiedniej znajomości języka polskiego - zaznaczyła.

Swoją sytuację naświetliły także: Koleje Śląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Szybka Kolej Miejska w Warszawie i Koleje Mazowieckie.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!