PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Małopolska: 4 miejsce w kraju pod względem działalności branż kreatywnych

  • pap/mg    10 czerwca 2019 - 18:30
Małopolska: 4 miejsce w kraju pod względem działalności branż kreatywnych
W Krakowie odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii (fot. Pixabay)

W branżach kreatywnych działa w Małopolsce 28 tys.128 podmiotów, pod względem ich liczby zajmujemy czwarte miejsce w kraju po Mazowszu, Śląsku i Wielkopolsce - mówił w poniedziałek marszałek województwa Witold Kozłowski.




  • W Krakowie odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
  • Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Julita Wilczek mówiła, że przemysły kreatywne to pojęcie, których klasyfikacja jest różna w różnych krajach i trudno dokonywać porównań.
  • Marszałek Kozłowski podkreślił, że w Małopolsce funkcjonuje FabLab - przestrzeń dla początkujących start-upów - rodzaj małej pracowni, gdzie można przygotowywać prototypy nowych urządzeń.

W Krakowie - na zaproszenie marszałka województwa - odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.

- Przemysły kreatywne mają ogromną wartość, jeśli chodzi o przyszłość. Coraz łatwiej jest wytworzyć dobra podstawowe, mając konkretny plan, dostęp do zasobów i siłę roboczą, trudno jest natomiast konkurować np. z Chinami, jeśli chodzi o koszty. Szukając naszych domen czy specjalizacji powinniśmy, moim zdaniem, szukać ucieczki w przemysły kreatywne np. wzornictwo - mówił przewodniczący sejmowej Komisji Paweł Pudłowski (Nowoczesna).

Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Julita Wilczek mówiła, że przemysły kreatywne to pojęcie, których klasyfikacja jest różna w różnych krajach i trudno dokonywać porównań. Do kategorii przemysłów kreatywnych zaliczane są m.in. studia wzornictwa przemysłowego, instytucje kultury, studia produkcji gier, animacji, efektów wizualnych oraz filmów.

- Istotą funkcjonowania sektora kreatywnego jest tworzenie nowych idei, które mieszczą się w kategorii innowacji - mówiła Wilczek. Jak dodała, w przypadku przemysłów kreatywnych innowacja to w mniejszym stopniu wydatki na badania i rozwój, a bardziej nowe formy wyrazu, nowe wartości estetyczne i transformacja pomysłu w nową usługę.

- Sektory kreatywne cechuje znaczna niepewność pod względem popytu na nowe produkty i usługi - mówiła Wilczek.

- Brak pobytu wewnętrznego na komercyjne zastosowania kreatywnych idei powoduje, że przedsiębiorstwa kreatywne muszą poszukiwać zbytu dla swoich produktów i usług poza granicami regionu, czy nawet kraju - dodała.

Podkreśliła, że zaletą prowadzenia działalności w sektorach kreatywnych jest różnorodność produktów, odpowiadanie na różne potrzeby konsumentów oraz duży potencjał wzrostu.

Jak poinformowała Wilczek z danych GUS wynika, że w przemysłach kultury i kreatywnych wytwarzane jest ok. 3 proc. PKB. Dodała, że w polskiej gospodarce funkcjonuje ponad 173 tys. podmiotów sektora kultury i kreatywnego, a ich liczba wzrosła w latach 2009-13 o blisko 22 proc.

W Polsce działa 150 firm aktywnych w sferze produkcji i kilkadziesiąt działających w zakresie postprodukcji audiowizualnej.

- Polskie przedsiębiorstwa rynku audiowizualnego są konkurencyjne na rynku europejskim i światowym. Polscy producenci współpracują z zagranicznymi podmiotami, angażując się w międzynarodowe koprodukcje oraz świadcząc płatne usługi - mówiła Wilczek.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.