PARTNER PORTALU
  • BGK

Monitoring w szkołach i zakładach pracy zostanie ograniczony?

  • JRP    3 grudnia 2018 - 14:30
Monitoring w szkołach i zakładach pracy zostanie ograniczony?
Pozostałe kwestie związane z monitoringiem szkół reguluje Ustawa Prawo oświatowe (fot.:pixabay).

Rząd przyjął niedawno i przekazał do sejmu projekt ustawy wprowadzającej zmiany w kodeksie pracy dotyczące monitoringu pomieszczeń związkowych w szkołach i miejscach pracy. Pracodawcy częściej będą musieli pytać pracowników o zgodę.




  • Nowe przepisy mają wprowadzić zakaz monitoringu pomieszczeń związkowców oraz konieczność uzyskania zgody w pomieszczeniach niezwiązanych bezpośrednio z pracą.
  • W szkołach, zgodnie z projektem, dyrektor będzie uzgadniać zasady monitoringu w konsultacji z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
  • Nieprawidłowości mogą skutkować karami nawet do wysokości 20 mln. euro.

Nowe przepisy zakładają wprowadzenie w pomieszczeniach przeznaczonych dla związków zawodowych całkowitego zakazu stosowania monitoringu oraz konieczność uzyskania zgody pracowników na założenie kamer w pomieszczeniach sanitarnych, stołówkach, szatniach i palarniach. Zmiany te wpłyną na ilość monitoringu w firmach, ale także w szkołach.

Czytaj też: Monitoring w szkole musi być uzasadniony i skonsultowany ze szkolną społecznością

– W tej chwili w lokalach związkowych, użytkowanych przez Związku Nauczycielstwa Polskiego nie ma monitoringu, bo nigdy się na to nie zgadzaliśmy. Problem stanowi natomiast monitoring przed tymi lokalami, ponieważ doskonale z niego widać, kto wchodzi i kto wychodzi z budynku, a to przecież też narusza wrażliwe dane osobowe, bo wskazuje kto przebywa w lokalu związkowym, a więc i kto jest działaczem związku – mówi inspektor ochrony danych osobowych ZNP Krzysztof Stradomski.

Dodaje, że pozostałe kwestie związane z monitoringiem szkół reguluje Ustawa Prawo oświatowe, w której już w maju 2018 implementowano RODO. Zgodnie z tymi regulacjami dyrektor uzgadnia je z organem prowadzącym i po przeprowadzeniu konsultacji z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim może wprowadzić monitoring wizyjny. Ustawa ta daje gwarancję nienadużywania rejestracji obrazu, ponieważ wskazuje wyraźnie, że monitoring nie powinien stanowić środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników szkoły.

Z kolei mec. Marcin Jan Wachowski zaznacza, że zdarzają się przypadki nadużywania monitoringu przez pracodawców.

– Monitoring to narzędzie, które mocno ingeruje w sferę prywatności. Trzeba wiedzieć, że stosowanie go jest dopuszczalne w ściśle określonych sytuacjach związanych z bezpieczeństwem pracowników lub ochroną mienia firmy – mówi Wachowski. – Dziś zdarza się niestety, że pracodawcy nadużywają, szczególnie tego drugiego uzasadnienia i stosują monitoring w sytuacjach, gdzie bezpieczeństwo niekoniecznie przeważa nad prawami osób, które są monitorowane – dodaje ekspert.

Przykładowo, jeśli przeznaczeniem danego pomieszczenia jest ewidentnie wypoczynek, pracodawca przed zamontowaniem tam kamer powinien uzyskać zgodę i ustalić szczegóły z przedstawicielami związku zawodowego lub pracownikami. Powinien też oznaczyć (np. za pomocą naklejek), że pomieszczenie jest monitorowane i poinformować o tym osoby, które z tych pomieszczeń korzystają.

Wielu pracowników nie wie też, że ma pełne prawo dostępu do nagrań.

Wszelkie nieprawidłowości mogą skutkować karami (RODO wprowadza kary nawet do wysokości 20 mln. euro).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • lustro, 2018-12-04 11:23:55

    Ale co za półmózg w ogóle pozwolił, by zakładać kamery w pomieszczeniach nie przeznaczonych do pracy? Natychmiast tego zakazać! Kamera w ubikacji, albo w przebieralni?!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.