PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nagrody dla urzędników pełniących funkcje publiczne nie mogą być zatajane

  • PW    21 lutego 2020 - 10:46
Nagrody dla urzędników pełniących funkcje publiczne nie mogą być zatajane
WSA w Gdańsku nakazał wójtowi rozpatrzenie wniosku w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się wyroku (Fot. bip.gdansk.wsa.gov.pl)

Mieszkaniec wystąpił do wójta jednej z pomorskich gmin o udzielenie informacji publicznej w w zakresie wykazu otrzymanych nagród przez osoby zatrudnione w urzędzie, które pełnią funkcję publiczne. Odpowiedź, w której znalazły się dane dotyczące tylko niektórych osób, uznał za niepełną. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Ten podzielił stanowisko mieszkańca.




  • Mieszkańcowi zależało na wykazie otrzymanych nagród przez osoby zatrudnione w urzędzie, które pełnią funkcję publiczne, za listopad i grudzień 2018 r. oraz od stycznia 2019 r. do dnia złożenia wniosku (9 sierpnia 2019), ze wskazaniem imienia i nazwiska pracownika, wysokości nagrody oraz osiągnięcia w pracy zawodowej, które były podstawą jej przyznania.
  • Wójt przekazał informacje dotyczące tylko skarbnika, sekretarza, zastępcy wójta oraz kierownika referatu Referatu Administracyjno-Organizacyjnego, bez podania imienia i nazwiska. Stwierdził, że nie każda osoba publiczna pełni funkcje publiczne.
  • WSA w Gdańsku zobowiązał wójta do rozpatrzenia wniosku skarżącego. Uznał jednak, że bezczynność z jego strony nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Odpowiedź otrzymaną od wójta mieszkaniec uznał za niepełną. W kolejnym piśmie wyjaśnił, powołując się na treść art. 115 § 19 Kodeksu karnego, że wniosek dotyczył nie tylko nagród otrzymanych przez skarbnika, sekretarza, zastępcy wójta i kierownika referatu administracyjno-organizacyjnego, ale wszystkich pracowników zatrudnionych w urzędzie, które pełnią funkcje publiczne.

Ponadto wniosek dotyczył również wskazania imienia i nazwiska osób zatrudnionych w w urzędzie, które pełnią funkcje publiczne i otrzymały nagrody.

Zobacz też: Wynagrodzenie i wykształcenie urzędników są jawne

- Nie każda osoba publiczna pełni funkcje publiczne - stwierdził wójt.

Zauważył, że sprawowanie funkcji wiąże się z realizacją określonych zadań w urzędzie. Chodzi o stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuacje prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowaniem decyzji dotyczących innych podmiotów.

Wójt przypomniał, że osoba ta z racji pełnienia funkcji publicznej jest obowiązana do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym, które jest jawne i opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Mowa m.in. o samym wójcie, jego zastępcy, skarbniku, sekretarzu oraz osobach wydających decyzje administracyjne w imieniu wójta.

"Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być nadużywana"

Stwierdził ponadto, że jego zdaniem mieszkaniec - jako osoba, która była zatrudniona na stanowisku kierowniczym - doskonale orientuje się, kto w urzędzie pełnił funkcję publiczną, a żądany zakres informacji jest naruszeniem art. 5 ust. 1 u.d.i.p., art. 23 Kodeksu cywilnego i art. 111 Kodeksu pracy.

- Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być nadużywana i wykorzystywana w czysto prywatnych sprawach - podkreślił.

Czytaj też: Lepszy dostęp do informacji publicznej? Zdania są podzielone

Na kolejny wniosek mieszkańca o niezwłoczne przesłanie mu decyzji odmownej wraz z uzasadnieniem, wójt odpowiedział, że nie ma podstaw do wydania takiej decyzji, ponieważ przekazał już kompletną informację.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.